Digitalisering

Ericsson öppnar garage för radikala idéer

Som första tidning har Ny Teknik fått kliva in genom dörren till "Ericsson Garage". Foto: Marie Alpman
Flera studenter deltar i projektet som går ut på att hitta en ny kommunikationsplattform. Foto: Marie Alpman
Miljön är utformad som hos ett startup. Alla väggar är en till exempel Whiteboard. Foto: Marie Alpman
Sàndor Albrecht. Foto: Marie Alpman

I Ericssons nya "garage" får utvecklarna max nio månader på sig att lösa ett kundproblem med ny teknik. En första produkt kan bli ett lokalt socialt nätverk för konserter.

Publicerad

"Ericsson Garage" står det i orange på dörren. Som första tidning får Ny Teknik kliva in genom dörren till de nyrenoverade lokalerna vid Ericssons huvudkontor i Kista. Det ser ut som hos vilket nystartat företag som helst. Unga killar kodar bakom sina skärmar. Varje vägg är en whiteboard - fast här är vissa i orange. I källaren står ett fotbollsspel och "vardagsrummet" är fyllt av färglada stolar och pösiga mysfåtöljer.

-Här ska finnas tid och utrymme för radikalt nya idéer, säger Sàndor Albrecht, chef för teknikområdet ip och transport på Ericssons forskningsavdelning och ansvarig för "garaget".

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här