”Digitalisering måste kombineras med mänskliga värden”

2017-05-17 14:03 Johan Kristensson  
Paneldiskussion om digitalisering. Tommy Vilkensen, Senior ux-designer och Sara Hvatz, gruppchef från It-huset. Följande tre från Scania: Charlott Frisk Larsson, it-chef för flexibelt underhåll, Karin Avatare, driftanalyschef och Michael Skarped som basar för avdelningen för transporteffektivitet. Modererade gjorde Ny Tekniks tf chefredaktör Kalle Anrell. Foto: Johan Kristensson

Gärna digitalisering, men den måste kombineras med användarvändlighet, var budskapet vid Ny Tekniks paneldiskussion.

Det blev fullsatt när Ny Teknik anordnade ett seminarium och digitaliseringens möjligheter och utmaningar tillsammans med Scania och It-huset i Stockholm på tisdagskvällen.

Tf chefredaktör Kalle Anrell ledde den inledande paneldiskussionen. It-huset hade två representanter: Tommy Vilkensen, Senior ux-designer och Sara Hvatz, gruppchef. Scania hade tre: Charlott Frisk Larsson, it-chef för flexibelt underhåll, Karin Avatare, driftanalyschef och Michael Skarped som basar för avdelningen för transporteffektivitet.

Michael Skarped berättade att det var modiga chefers beslut redan 2002 som lett till att Scania i dag har 250 000 uppkopplade fordon på vägarna. Karin Avatare, som Ny Teknik nyligen intervjuade, berättade att företaget samlar in ungefär 1 800 parametrar så som tryck, värme, temperatur och varvtal.

– Utmaningen nu ligger i att förädla datan och skicka den till dem som har nytta av den, sa Michael Skarped.

Läs mer: ”Informationen måste snuttifieras”

Det blir jättemycket data. Hur sorterar ni den?

– Det gäller att använda den smart. Vi utvecklar tjänster beroende på vad kunden efterfrågar och försöker göra bästa möjliga underhållsplanen med hjälp av komplicerade algoritmer. Vi har en hel "big data lake" som vi hämtar information från, sa Charlott Frisk Larsson.

Samtalet leddes in på användarvänlighet, som av panelen pekades ut som en nyckelfaktor. Tommy Vilkensen ombads nämna ett bra exempel och svarade utan omsvep betaltjänsten Swish.

– Det fanns ett stort behov av att göra överföringar. De fem stora bankerna insåg det och gick ihop. De la en massa pengar på utveckling men nästan inget på marknadsföring. Tjänsten bygger på att användaren klickar så lite som möjligt. Du behöver inte ange konto- eller clearingnummer och du ser direkt vem pengarna förs över till. Den talar till självklara saker inom människan, sa han.

Sara Hvatz fick frågan vilka krav som ställs på digitala produkter i dag.

– Vi blir mer och mer bortskämda och ser snabbt skillnad på en bra och dålig app. Frågan är om man i dag har råd att släppa en ny app där bra design, hög tillgänglighet och upplevelsen inte finns på plats? Jag väljer själv bort resesajter om bokningssystemet fungerar illa, sa hon.

Läs mer: Målet: en personlig tränare för lastbilar

Digitaliseringens utmaningar då? Att kunna ta betalt utgör fortfarande en sådan.

– Vi jobbar mycket med abonnemang. Ett stående skämt sedan länge har varit att vi borde börja sälja hästkraft per timme. Vi får se hur det går med det men det handlar om att hitta ett kundvärde och göra det tillgängligt när kunden behöver det, sa Michael Skarped.

Sara Hvatz lyfte också sårbarheten som digitaliseringen medför. Det går knappt att öppna en dörr eller handla något på Ica utan tillgång till el längre. Karin Avatare sammanfattade den framtida utmaningen så här:

– Digitaliseringen måste kombineras med mänskliga värden. Bygger vi bort dem så går vi nog bort oss, sa hon.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS