Datorspel ska hjälpa vården

2013-09-03 10:01 Mats Lewan  
Staffan Björk och Peter Ljungstrand från Interaktiva Institutet samt Ola Janson från kommunikationsbyrån Stark ser stora möjligheter med datorspelandet. Foto: Mats Lewan

När motivationen tryter för patienter som rehabiliteras kan element från spelvärlden vara en hjälp.– Hälsa är uppenbart ett område som är intressant för spelifiering, säger Peter Ljungstrand, forskare vid Interaktiva Institutet.

Det alltmer använda begreppet spel­ifiering innebär att man använder element från spelsammanhang på andra områden för att åstadkomma en förändring. Ofta handlar det om att öka motivationen genom relevant feedback.

– Huvudproblemet med rehabilitering är att förbättringen är så liten att du inte märker den. I ett datorsystem kan du förstärka och visa förbättringarna, och därigenom öka motivationen, förklarar Peter Ljungstrand.

Försök på strokepatienter har visat att det fungerar bra, men Peter Ljungstrand understryker att det inte handlar om att ersätta läkare och sjukgymnaster, utan om ett komplement som gör det möjligt att genomföra delar av rehabiliteringen i hemmet.

Peter Ljungstrand och hans forskarkollega Staffan Björk vill också nyansera begreppet spelifiering. Det är lätt att förknippa det med tävlingsmoment och regelstyrda system, eftersom många spelliknande mobilappar för exempelvis träning fokuserar på tävlingsmomentet.

Det beror i sin tur på att många spelar spel för att nå resultat och vinna. Andra drivs dock av viljan att utforska något, eller helt enkelt av det sociala sammanhanget i spel. För att hitta rätt modeller från spelvärlden vid spelifiering krävs eftertanke och erfarenhet.

– Det är viktigt att hitta folk som förstår spel och inte bara slänger på belöningar och listor med de bästa resultaten, säger Staffan Björk.

Ola Janson, som arbetar med spelifiering vid kommunikationsbyrån Stark, är inne på samma linje.

– Vi kommer att se mer av spelifiering där det inte är så uppenbart – av sådant som inte är mätbart. Utmaningen handlar om visualisering och att arbeta mer med lärande än med prestation, säger Ola Janson.

Spelifiering – ett sätt att utnyttja spelandet

Från engelskans ”gamification”. Att införa element från spel på andra områden, oftast för att åstadkomma förändring, utan att det görs i form av ett spel. När det i stället görs i spelform kallas det ”serious gaming”, eller ”playful design” om fokus ligger på det lekfulla.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt