Claimony får gamers att klicka på reklamen

2015-04-15 09:35 Katarina Juréen  
Björn Torstensson. Foto: Claimonys

Många spelare klickar bort reklam. Men sju entreprenörer har hittat en lösning där annonsörerna kan nå spelarna ändå.

Företaget Claimony grundades 2014 av sju entreprenörer. Deras mål är att integrera marknadsföring med spel. Istället för att skylta med annonser ges spelarna chansen att tävla om erbjudanden.

- Spelarna vinner helt enkelt produkterna som annonseras, säger Claimonys vd Björn Torstensson.

Cirka 30 procent av svenska spelare använder så kallade ad-blockers, alltså datorprogram som filterar bort oönskad reklam. Men sedan december förra året ges spelare på sajten Steam möjligheten att frivilligt skriva upp sig för beta versionen av Claimonys prisjakt. Principen är att man blir belönad genom att spela och framförallt genom att spela bra. Poängen kan bytas mot produkter eller rabatter från företagen som vill synas på plattformen eller användas för att skänka en peng till välgörenhet.

Hur går det till?

- Vi lägger upp erbjudanden i en typ av webbshop. Först meddelar vi att ett nytt erbjudande är på väg, till exempel: om fyra dagar kan du vinna ett par hörlurar. Poängen som krävs för att köpa produkten börjar sedan på en hög nivå men tickar stadigt nedåt. Spelaren som lyckas skramla ihop de poäng som behövs kan välja att plocka hem produkten. Det blir som en egen valuta och vi har märkt att spelarna ofta håller hårt i sina surt förvärvade poäng i väntan på något de verkligen vill ha.

Kan vem som helst spela om priserna?

- Antingen ställer du dig i vår kö eller så får du en inbjudan via en kompis som redan är medlem. Vi har haft ett 30-tal annonsörer sedan starten. Just nu har vi en cirka 3500 användare.

Hur fick ni idén?

- Två kolleger hade en idé om att utveckla microspel för mobilen. Tanken var att kunna bjuda in sina vänner att starta ligor. Det skulle säljas till företag som belönade vinnarna med till exempel en gratis kaffe. Vi insåg snart att det bästa var om vi kunde kapa bort det svåra med att göra bra spel och i stället fokusera på att vara mellanhanden mellan spelare, speltillverkare och annonsörer.

Hur ser konkurrensen ut?

- Det finns andra aktörer inom samma domän. Antingen samarbetar de med särskilda spelförsäljare och ger bara rabatt på deras spel. Eller så garanterar de en viss rabatt på en viss produkt efter en viss tids spelande, vilket ofta kräver att spelarna måste spela dygnet runt i 1,5 år för att nå erbjudandet. Medan vi låter spelarna fajtas om priserna - lite som ett spel i sig. Och vi riktar oss till alla olika speltyper.

Vad händer i framtiden?

- Vår beta riktar sig enbart till Sverige, vi testar fortfarande att allt fungerar. Men det finns inget tekniskt som hindrar oss att växa internationellt. Vi förbereder oss genom att samla partners som är redo att hantera en global publik.

Katarina Juréen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS