Chock och förvåning efter haveriet

2011-12-02 08:31 Jonas Karström  

Tietos kunder är i chock och det historiskt långa datorhaveriet väcker stor förvåning. Men IT-leverantörens Sverigechef Eva Gidlöf tror att en bra lösning kan komma att stärka relationen till kunderna.

Tietos driftsstopp går snart in på sin andra vecka. I dag är det en vecka sedan it-leverantören råkade ut för en datorkrasch som drabbat ett femtiotal kunder hårt. It-leverantörens hårdvarufel i lagringsenheterna berodde på en uppgradering som gick fel.

En av de värst drabbade kunderna är Bilprovningen, ännu går det inte att göra registreringsbesiktning. Nu räknar Bilprovningen med att tidigast vara i full drift på måndag eller tisdag. Men Bilprovningen skickar med en brasklapp till sina kunder. Det är "om allt går som planerat."

SBAB har drabbats hårt av Tietos datorhaveri och Bo Andersson, statliga bankens chef för affärsstöd, är djupt chockad över det historiskt långa driftstoppet.

- Man måste förstå vidden av det som hänt. En timmes avbrott är mycket allvarligt och efter fyra timmar sätts en katastrofplan in. Hundra timmar är så långt förbi allt som vi någonsin varit med om att jag inte finner ord, säger Bo Andersson till Computer Sweden.

Tietos Sverigechef Eva Gidlöf säger till Computer Sweden att om företaget löser det här problemet på ett bra sätt kan relationen till kunderna stärkas. Bo Andersson på SBAB håller dock inte med.

- I nuläget är det här inte något som stärker vår relation med Tieto, säger han till samma tidning.

Både SBAB och Nacka kommun är också missnöjda med informationshanteringen kring hur arbetet fortlöper med att återställa alla system.

Tieto informerar även allmänheten kring hur arbetet fortskrider kring driftstoppet på sin hemsida. Sidan uppdateras dock bara ungefär en gång per dag och senaste uppdateringen är från i går klockan 9:05.

Skadeståndskrav väntar nu Tieto, i och med att man inte lyckat med sin "upptid" mot kunderna. Nacka kommun och SBAB har inskrivet i sina avtal om 99,8 procents upptid per kvartal. Enligt Computer Sweden har flertalet kunder kontrakt där en sämre upptid än 95,9 procent ger kunderna 35 procents ersättning på kontraktsumman.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt