Digitalisering

Björn Borg-effekt för it

Året är 1980 och Björn Borg vinner Wimbledon för femte gången. Foto: Scanpix

Efter framgångshistorier som musiktjänsten Spotify och spelgiganten Mojang kommer fler svenska teknikunder att överraska världen. Branschen talar om en Björn Borg-effekt.

Publicerad

Hur står det till med tillväxten av nya svenska teknikbolag? En fyra på en femgradig skala, och på väg upp, enligt serieentreprenören Hjalmar Winbladh, riskkapitalisten Fredrik Cassel på Creandum och betallösningsföretaget Izettles grundare Jacob de Geer, som deltog i en paneldebatt i förra veckan.

Rikard Steiber var mer återhållsam med sitt betyg. Han har jobbat på Google i USA i fyra år, men är nu digital chef för mediebolaget MTG.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här