Digitalisering

Biljoner står på spel i tv-slaget

Vägen till tittarna. Grafik: Jonas Askergren

Hela tv-branschen är i gungning sedan tittarna fått smak på frihet via internet. Frågan är vilken tv-upplevelse de vill ha, och vem som lyckas bygga den. Flera biljoner kronor står på spel.

Publicerad

I år är det svårare än någonsin för den som funderar på att köpa en ny tv till jul. Tv-branschen står inför stora förändringar och ingenting är sig likt – efter att i decennier suttit framför tv-apparaterna med samma program på samma tid har tittarna de senaste åren fått helt nya möjligheter genom internet.

– Konsumenterna har fått vittring på frihet för första gången inom paketerad medias historia. Frihetslängtan är djupt rotad och den är äkta. Nu har den fått luft – den anden i flaskan går inte att peta tillbaka, säger Marie Nilsson, vd för undersökningsföretaget Mediavision.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här