Bilar som rullande basstationer ska lätta på 5g-tryck

2014-01-27 05:30 Helen Ahlbom  

Basstationer i bilar, bussar och tåg är ett av tricken för att klara den ökade trafiken i framtidens mobilnät, 5g. <br/> Ny Teknik har besökt Chalmers som deltar i ett EU-projekt som letar efter smarta lösningar.

Hur ska framtidens mobilnät klara tusen gånger mer datatrafik än i dag? Och hur ska nätet plötsligt kunna erbjuda en snabb uppkoppling på platser där oväntat många människor samlas?

Det är problem som 5g, nästa mobilgeneration, ska försöka lösa.

Fler stora basstationer är inte enda lösningen. Därom är alla överens. Det är för dyrt, och inte tillräckligt flexibelt.

Forskare i Göteborg undersöker möjligheten att använda mindre basstationer installerade i fordon för att förtäta nätet. Det handlar om effektsvagare små baser i bussar, spårvagnar och tåg, men också i vanliga personbilar och lastbilar.

– Där människor samlas, finns ofta fordon. Så med rullande basstationer kan man erbjuda mobiltäckning och kapacitet just där behovet finns, säger Tommy Svensson, docent på institutionen Signaler och system på Chalmers.

Chalmers är en av 20-talet deltagare i Europas stora 5g-projekt, Metis, med stöd från EU (se faktaruta).

Att det behövs bättre bredband inne i bussar, spårvagnar och tåg är lätt att förstå, eftersom där finns många passagerare.

Men även i personbilar kan de göra stor nytta. Ungarna i baksätet kan spela dataspel med kompisar och se strömmad video utan irriterande ­avbrott.

Samtidigt ska föraren kunna få snabb information om trafikläget, vädret och om den snabbaste vägen – även de gånger bilen befinner sig där nätet är överbelastat, eller på resan i glesbygd.

Men tanken är också att de rullande basstationerna ska kunna användas av personer utanför fordonet. Exempelvis av personer i en långsam bilkö, på en parkeringsplats utanför ett köpcentrum eller på en musikfestival.

Basstationen kommer inte att ­synas utanpå bilen. Det skulle aldrig biltillverkarna gå med på.

– Kanske läggs antennen i rundningskanten mellan tak och vindrutan. Men vi vet inte ännu, säger Chalmersprofessorn Erik Ström, professor i kommunikationssystem på institutionen Signaler och system.

Inte bara operatörerna, utan även fordonstillverkare som BMW, driver på utvecklingen med rullande basstationer. Bilföretagen vill kunna följa upp sina bilar även efter att de är sålda och till exempel kunna ­erbjuda förarna extratjänster (se artikel intill).

En av svårigheterna med basstationer som rör sig är att risken för interferens mellan radiosignalerna ökar, vilket betyder sämre framkomlighet i nätet.

– Operatörerna får ju mindre kontroll med basstationer som rör sig, och det gör förstås nätet svårplanerat, menar Tommy Svensson.

Någon färdig lösning för den ökade störningsrisken finns inte ännu. Det är en av knäckfrågorna som Chalmersforskarna ska försöka lösa.

Ett alternativ är att dela upp frekvensbandet som används för mobilkommunikation i mindre delar. Då skulle de rörliga basstationerna kunna tilldelas en egen isolerad del av bandet.

– Det är den enklaste vägen, men också minst effektiva, säger Erik Ström.

Egentligen vill operatören inte reservera delar av sitt tilldelade frekvensutrymme för specifika uppgifter. Med en flexibel lösning kan frekvenserna användas mer effektivt.

– Så därför ska vi även titta på andra alternativ, säger Erik Ström, utan att vilja gå in på vilka.

Chalmersforskarna räknar med att det kommer finnas små basstationer i bussar och tåg redan inom två år.

– Det dröjer nog lite längre innan personbilar blir en del av mobilnätet. Men jag tror inte vi behöver vänta till 5g. Bilar med egna basstationer finns nog på vägarna redan i 4g-nätet någon gång före 2020.

Vad betyder 5g?

Den femte generationens mobilnät, 5g, betyder inte bara ett vassare 4g. Det handlar om annat än bara högre hastighet, mer kapacitet och kortare svarstider.

  • 5g är mer än samtal, appar och surf. Det ska kunna styra komplicerade processer som Göteborgs biltrafik, SCA:s pappersmaskiner och Vattenfalls smarta elnät. Det betyder väsentligt högre krav på säkerhet och tillförlitlighet.
  • 5g beskrivs som en kombination av lösningar. Det består av 3g och 4g, men också det trådlösa nätet wifi och ett antal nya radiogränssnitt.
  • Dagens globala mobilnät hanterar cirka 7 miljarder mobilkunder och någon miljard apparater. 5g ska klara väsentligt mer – över 500 miljarder uppkopplade prylar. Mobilbranschens vision är att vi i framtiden ska kommunicera med det mesta runt oss.

Chalmers och KTH med i EU-projektet Metis

  • 5g-projektet Metis startades i november 2012.
  • Ericsson är ko­ordinator för projektet.
  • Bland 20-talet deltagare ingår fem telekomleverantörer, fem operatörer, en biltillverkare (BMW) och 13 universitet och högskolor, däribland Chalmers och KTH.
  • Metis är en förkortning av Mobile and Wireless Communications Enablers for the Twenty-Twenty Information Society.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt