Digitalisering

Artificiell intelligens kliver in i Sverige

Chetan Dube. Foto: Jon Simon/Feature Photo Service
Den digitala assistenten Amelia, utvecklad av IP Soft.

En automatisk talande kundtjänst baserad på artificiell intelligens, AI. Det testar nu amerikanska Ip Soft hos minst ett svenskt stort företag, och ser Sverige som en strategisk marknad.

Publicerad

Ip Softs AI-baserade och självlärande teknik, som utvecklats under tio år och förstår naturligt språk, kallas Amelia. I höstas presenterades Amelia för svenska företag, och nu testas tekniken i en supportfunktion som ett stort svenskt företag erbjuder sina kunder.

– Under andra halvåret i år kommer du att se Amelia användas i produktion hos flera företag i Sverige, säger Chetan Dube, vd för Ip Soft.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här