Digitalisering

Analytiker: Marknaden för smarta mobiler krymper

Foto: Imaginechina / All Over Press

För första gången säljs det färre smarta mobiler än det gjorde för ett år sedan. Det rapporterar analysfirman Strategy Analytics som räknat ut att marknaden krympt med 3 procent.

Publicerad

Det är inte bara Apple som inte slår rekord på mobilmarknaden längre. Enligt en sammanställning från Strategy Analytics såldes färre mobiler första kvartalet i år än samma period året innan, det rapporterar Techcruch. Enligt analytikerna handlar det om en minskning på 3 procent och det totala antalet sålda smarta mobiler landar på 334,6 miljoner enheter. Ett tapp på 3 procent låter kanske inte så dramatiskt, men enligt Strategy Analytics är det första gången som försäljningen av smarta mobiler minskar sedan 1996 när den första Blackberrymobilen lanserades.

Enligt analytikerna minskar marknaden eftersom den börjar bli mättad också på ställen som Kina som tidigare visat stark tillväxt. För Apple innebär den minskande efterfrågan att företaget tappat 16 procent av sin försäljning på ett år, men företaget behåller sin andraplats på listan efter Samsung som tappar fyra procent av sin försäljning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här