Ai-verktyg ska hjälpa Google granska Youtube-reklam

2017-03-21 10:44 TT  
Foto: All Over Press

Google har hamnat i hetluften sedan en rad stora brittiska företag har hotat att sluta köpa annonser på Youtube.

Anledningen är företagens reklamkampanjer har visats tillsammans med filmklipp som innehåller homofobiskt eller antisemitiskt material, rapporterar Reuters.

Runt 400 timmar video laddas upp på Youtube varje minut. Googles moderbolag Alphabet har sett över systemet för annonser på Youtube och sade på tisdagen att annonsörer ska få mer kontroll över de sammanhang i vilka deras videor syns.

”Vi kommer att anställa ett stort antal människor och utveckla nya verktyg, baserade på våra senaste framsteg inom artificiell intelligens och maskinellt lärande, för att öka vår förmåga att granska tveksamt material i samband med annonsering”, skriver Googles marknadschef Philipp Schindler i en officiell blogg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS