Digitalisering

Ai-assistenter har nått ”mänsklig nivå”

Den digitala assistenten Amelia ska börja användas av svenska banken SEB för kundtjänst. Amelia har ett rörligt ansikte på en skärm, baserad på artificiell intelligens. Systemet är utvecklat av det amerikanska företaget IP Soft, där Ergun Ekici arbetar. Foto: Jörgen Appelgren

Att föra en normal konversation med en ai känns fortfarande inte naturligt. Om experterna har rätt, kommer det snart att bli ändring på det.

Publicerad

En av de första prototyperna till skrivmaskinen konstruerades i Italien på 1500-talet. Då hade människan redan använt den underliggande tekniken – att spara kommunikation i form av nedskriven text – i flera tusen år. I dag är pennan och tangentbordet så självklara tekniska hjälpmedel att vi inte ens tänker på dem som sådana.

Men inom kort kommer de att möta motstånd från ett biologiskt verktyg som är lika gammalt som människan själv: rösten. Tecknen finns. Häromåret demonstrerade den kinesiska sökmotorjätten Baidu att deras ”deep learning”-system – Deep Speech 2 – i vissa fall förstod engelska och mandarin bättre än människor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här