175 miljoner användare inte nog för Soundcloud

2015-12-30 05:00 Kalle Wiklund  

Svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud är en av Berlins mest kända startups. Bolaget jobbar nu stenhårt för att klara den allt tuffare konkurrensen om strömmad musik, den mest omtalade nya aktören är givetvis Apple Music.

– Vi arbetar väldigt hårt bakom kulisserna med att göra prenumerationserbjudandet så intressant som möjligt för vår community. Mer än så kan jag inte berätta nu, säger Eric Walhforss, medgrundare och ansvarig för teknik, forskning och utveckling på Soundcloud.

Han fortsätter:

– Utöver det är den mobila plattformen vårt fokus. Apparna står för 70 procent av den totala månatliga användningen, och vi kommer att fortsätta att utveckla och förfina vårt mobila erbjudande.

Men mycket har hänt sedan lanseringen 2008. Bolaget har enligt den senast officiella siffran, snart ett år gammal, 175 miljoner unika användare per månad. Den senaste siffran för värdet på bolaget är på 700 miljoner dollar, från i januari 2014.

Hösten kunde definitivt ha börjat bättre för Soundcloud. I augusti blev företaget stämda av brittiska upphovsrättsorganisationen Performing Right Society (PRS) för brott mot upphovsrätten. Ett tungt bakslag, särskilt med tanke på att Sony valde att dra tillbaka musik från tjänsten i våras.

– Vi jobbar hårt för att skapa en plattform där alla rättigheter respekteras och kreatörer kan få betalt för sitt arbete. Vi har redan nu avtal med tusentals upphovsrättsinnehavare, inklusive skivbolag, musikförlag och oberoende artister, säger Eric Wahlforss.

Företaget startades i Stockholm men flyttade tidigt till Berlin, lockade av stadens pulserande musikliv. Redan från början har gratistjänsten, som bygger på att användarna kan ladda upp ljud själva, varit populär hos skapare av dansmusik och pekas ofta ut som ett trendigare alternativ till Spotify.

Vad tror du om framtiden för strömmad musik? Kommer de reklambaserade tjänsterna försvinna?

– Debatten om ”freemium versus abonnemang” tenderar att glömma den avgörande roll som annonsbaserade tjänster kan ha. Att skapa musik är ofta en kollaborativ process och för oss är det viktigt att detta inte begränsas till personer som kan betala för ett månadsabonnemang.

En annan fråga som är viktig för Soundcloud är att skapa en större könsmångfald inom teknikbolag. Berlin har blivit till ett nav i det arbetet, och Soundcloud har varit med och startat Rails Girls Summer of Code, ett årligt initiativ där kvinnor som aldrig kodat tidigare får chansen att lära sig Ruby on Rails, ett ramverk för det populära programmeringsspråket Ruby.

Duana Stanley, till vardags programmerare hos Soundcloud, är en av initiativtagarna till projektet.

– Kvinnor utgör drygt 50 procent av befolkningen, och om du inte har med kvinnor i teamen riskerar du att missa den konsumentgruppen helt. Summer of Code, som är ett av flera liknande initiativ i Berlin, kan vara en väg in i branschen för fler kvinnor. Vi upptäckte nyss att fem av sju personer som var med varit med i projektet under ett tidigare år nu är heltidsanställda programmerare.

  

Det här är en artikel ur Digital teknik, passa på att prenumerera med specialerbjudande här!

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt