130.000 hushåll fortfarande strömlösa

2005-01-11 13:39 Lars Anders Karlberg  
Tar tid att få upp igen

Vattenfall har fått igång elleveranserna till 170.000 av de cirka 200.000 kunder som blev strömlösa efter helgen oväder. Sydkraft, som har nästan alla sina kunder i de drabbade områdena har fortfarande 90.000 kunder strömlösa. Och hos Fortum är 7.000 strömlösa.

Även högspännings-ledningar har rasat.
- Just nu kan vi konstatera att cirka 800 ledningar är ur drift. Reparationsstyrkan uppgår till cirka 2.000 man. Bland annat har personal flugits in från Norge, Tyskland och Finland, uppgav Karin Jarl-Månsson, marknadschef på Sydkraft Nät på tisdagsförmiddagen.

Sydkraft har också hyrt in ett hundratal stora skogsmaskiner för röjningsarbetet - så kallade skördare.

Karin Jarl-Månsson har levererat täta rapporter och hållit flera presskonferenser om läget ända sedan orkanen Gudrun slog ut större delen av elnätet natten mot söndagen. I kväll klockan 18.00 håller Sydkraft en ny presskonferens.

Högspänningsledningar får byggas om
- Situationen är extrem. Vi känner djupt med våra kunder, säger Karin Jarl-Månsson.

Men hon uppger samtidigt att det kan dröja flera veckor innan alla kunder har fått sin elleverans tillbaka.

- Många kilometer högspänningsledningar kommer att få byggas om från grunden innan alla distributionsledningar till de enskilda kunderna är klara, skriver Karin Jarl-Månsson i ett pressmeddelande.

Vattenfalls kunder uppkopplade i kväll
Vattenfall har också satt in alla tillgängliga resurser och flugit ned utrustning och personal från norra Sverige för att bistå i röjnings- och reparationsarbetet. Sammanlagt har Vattenfall 1.500 man ute i fält och i driftscentralerna.

En stor del av Vattenfalls kunder kommer att få tillbaka strömmen under tisdagen, men många i de värst drabbade områden får räkna med ytterligare en eller flera dagar utan el, skriver Vattenfall i en lägesrapport klockan 13 på tisdagen.

Finska Fortum, som huvudsakligen har sina kunder i Stockholmsområdet, hade vid luchtid cirka 7.000 strömlösa kunder och ett par mindre kraftbolag hade ett par tusen strömlösa kunder.

Sammanlagt var 130.000 hushåll strömlösa vid lunchtid på tisdagen.

178.000 Teliakunder utan telefon
Telia har fått igång telefonerna för 70.000 av sina kunder men ännu på tisdagsmorgonen saknade 178.000 hushåll telefonförbindelse, bland annat därför att telestationerna saknar strömförsörjning.

Telia har 1.800 servicetekniker ute för att laga skador i telenätet, men man kan inte lokalisera alla fel förrän stationerna fått strömmen tillbaka och man hittat avbrutna ledningar.

Telia räknar med att merparten av kunderna kommer att vara uppkopplade i slutet av veckan, men i vissa fall kommer det att ta betydligt längre tid.

- Många lagningar görs nu provisoriskt och målsättningen är att, där så är möjligt, ersätta de förstörda luftledningarna med nedgrävd kabel efter vintern, skriver Telia i ett pressmeddelande.

Livsfarligt att arbeta i stormfälld skog
Skogstyrelsen har i dag begärt ett extra anslag på 18 miljoner kronor hos regeringen för en informationskampanj som ska hjälpa skogsägare att hantera situationen på rätt sätt.

- Skriftlig information till skogsägare som drabbats av stormen är av högsta prioritet för att undvika dödsolyckor i samband med arbete i stormskadad skog, skriver Skogsstyrelsen i ett pressmeddelande på tisdagseftermiddagen. -

De regionala skogsvårdsorganisationerna kommer genom annonser i dagspress informera om riskerna med att både arbeta och vistas i stormskadad skog och att genomföra kostnadsfria utbildningar till skogsägare i hur stormskadad skog kan avverkas på ett säkert sätt.

- Erfarenheter från tidigare stormar visar att många olyckor, både bland skogsägare och allmänhet, hade kunnat undvikas med bättre information och utbildning, skriver Skogsstyrelsen.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt