Trafikverket bygger Sveriges första bro i plast

2015-10-30 11:22 Charlotta von Schultz  

Lätt konstruktion, snabbt bygge och lägre kostnad. Nästa sommar startar bygget av Sveriges första bro i fiberarmerad plast.

Bron över Lövsjöns utlopp på väg 833 utanför Kramfors blir Sveriges första plastbro om allt går enligt Trafikverkets planer. Dagens gamla bro i betong och stål är sliten och måste ersättas. Grundläggningen, två landfästen av sten, har däremot klarat tidens tand och kan stå kvar om den nya brokonstruktionen är tillräckligt lätt. Trafikverket vill därför bygga bron i fiberarmerad polymer på nya stålbalkar.

- Grundläggningen är den stora kostnaden när man bygger broar, så vi sparar mycket pengar på att behålla den. En annan fördel är att bygget går snabbt, säger Ibrahim Coric, som är nationell samordnare för byggnadsverk på Trafikverket.

Den sex meter långa broöverbyggnaden ska tillverkas i fabrik, fraktas till platsen och lyftas på plats. Trafiken behöver bara stängas av under ett dygn.

Ny Teknik skrev i maj om en bro över järnvägen i Linghem i Östergötland som skulle bli Sveriges första vägbro helt i fiberkomposit, även de bärande delarna. Men de planerna är lagda på is.

- Att testa ett nytt material på en bro över en högtrafikerad järnväg innebär för stora risker. Bron utanför Kramfors är mindre och har inte så mycket trafik, säger Ibrahim Coric.

Han berättar att plastbroar visserligen är nytt i Sverige, men att tekniken är väl utprövad i andra länder. Hundratals broar i plastkomposit har byggts i exempelvis Nederländerna, USA, Storbritannien och Danmark.

- Men i Sverige har inställningen till att testa nya material varit trög. Genom att visa att det är möjligt hoppas jag att branschen ska uppmuntras till att tänka mer innovativt, säger Ibrahim Coric.

Nu pågår projekteringen av bron, och målet är att kunna starta bygget sommaren 2016.

Fiberarmerad polymer

  • Det lätta och starka kompositmaterialet kallas FRP, fibre-reinforced polymer.
  • Armeringen kan bestå av glasfiber, kolfiber eller en blandning. Den nya bron i Kramfors kommer förmodligen att armeras med aramid, ett material som är mer känt under varumärket kevlar.
  • FRP-material används sedan länge i exempelvis båtar, flygplan och vindkraftverk.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt