Sveriges första plastbro - för tung trafik

2015-05-29 07:27 Charlotta von Schultz  

Trafikverket bygger Sveriges första vägbro i plast som armerats med glas- och kolfiber.

Den gamla stålbalksbron över järnvägen i Linghem i Östergötland börjar bli sliten. Nästa år ska biltrafiken därför ledas om till en ny bro, som byggs i betydligt modernare material.

- Det blir Sveriges första vägbro som byggs helt i fiberkomposit, även de bärande delarna, säger Per Hansson, som är brospecialist på Trafikverket.

Kompositmaterialet är en polymer som armeras med glasfiber, kolfiber eller en blandning. Konstruktionen blir dyrare att tillverka än traditionella broar i stål och betong. Men bygget går mycket snabbare. Den cirka 23 meter långa och sju meter breda bron fraktas färdigtillverkad till brofästena och lyfts på plats.

- Att bygget går snabbt är en stor fördel eftersom det minskar störningarna för trafiken både på bron och på järnvägen, säger Per Hansson.

Materialet har dessutom högre hållfasthet och kräver mindre underhåll.

En av utmaningarna är att kompositbron inte kan göras lika smäcker som en traditionell bro. Samtidigt får den inte svälla allt för mycket på höjden: järnvägen under bron kräver 6,5 meter fri höjd, och körbanan får inte höjas för mycket så att tillfartsbankarna blir branta.

Målet är att den nya bron ska tas i trafik nästa år. Innan dess ska Trafikverket göra en innovationsupphandling - även det en nyhet för myndigheten. Trafikverket kommer att ta fram flera underlag i samarbete med tre eller fyra olika entreprenörer. Sedan går myndigheten vidare med den lösning som verkar bäst.

I exempelvis Nederländerna finns det kompositbroar sedan länge, men det saknas en europeisk dimensioneringsstandard. Därför har Trafikverket deltagit i ett forskningsprojekt som tagit fram tekniska krav på hur materialet ska dimensioneras. I projektet deltar bland annat Chalmers och konsultföretaget WSP.




Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Fler svenska kompositbroar

Här två andra kompositbroar som planeras i Sverige:

  • På väg 833 i Kramfors byggs nästa år ett brodäck i fiberkomposit på en traditionell strålkonstruktion.
  • Kaponjärbron är en cirka 45 meter lång cykel- och gångbro som ska byggas över Rosenlundskanalen i Göteborg.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt