Bygg

Sverige kan bli först med allmän elväg

Siemens och Scania arbetar med att ta fram system för elvägar. Bilden är tagen vid testanläggningen i Tyskland. Foto: Dietmar Gust
Lastbilarna är utformade som hybrider och kan drivas antingen med hjälp av el eller diesel. Illustration: Siemens
Siemens har utvecklat en strömavtagare som automatiskt kan koppla upp sig till elledningen ovanför i hastigheter upp till 90 kilometer i timmen. Kameradetektering används för att fordonet ska upptäcka om det finns elledning. För att detektionen ska fungera även vid snö och dimma har kameran försetts med vindrutetorkare. Foto: Siemens
Utanför Arlanda pågår arbete med att utveckla elvägar med hjälp av en elskena i vägbanan. Foto: Elways
En elskena i vägbanan ska driva och ladda fordonen enligt Elways koncept. Foto: Erik Mårtensson
Anders Bylund Foto: Siemens
Hans Säll Foto: Erik Mårtensson
Lisa Silvemark Foto: Trafikverket

Sverige kan bli först i världen med en elväg på allmän väg. Till våren ska lastbilar kunna koppla upp sig på elledningar som hänger i luften på E16 utanför Gävle.

Publicerad

Siemens deltar i två projekt där luftledningar för lastbilar ska demonstreras på allmän väg, dels i Kalifornien, dels på E16 utanför Gävle. I båda fallen handlar det om sträckor på ett par kilometer som ska förses med luftledningar.

Via strömavtagare på lastbilarnas tak ska fordonen automatiskt koppla om till eldrift. När lastbilarna lämnar luftledningarna ska de drivas med batteri i någon kilometer tills dieselmotorn drar igång.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här