Bygg

Så lagades den trasiga Södertäljebron

Så lagades Södertäljebron. (Klicka på den gula pilen för större grafik) Grafik: Jonas Askergren
Eftersom förstärkningen endast är fäst i ändarna syns en glipa mellan balkarna. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Här syns det skadade snedstaget till vänster och förstärkningsbalken till höger. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Den nya balken som skulle förstärka snedstaget lyftes på plats måndagen den 15 augusti. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
Efter reparationerna provlyftes den skadade bron den 18 augusti. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket
För säkerhets skull provlyftes båda broarna på kvällen samma dag. Foto: Hans Ekestang / Trafikverket

GRAFIK. Efter två månaders reparationer har Södertäljebron öppnats igen. Trafikverket och bilisterna kan dra en lättnadens suck.

Publicerad

Sommarens stora trafikhändelse, lastbilsolyckan på Södertäljebron, ledde till avstängning under åtta veckor och långa köer.

Reparationsarbetet har följts med stort intresse av media och allmänhet. I början tyckte Trafikverkets projektledare Joachim Jacobsson att han inte kunde sköta sitt jobb på grund av alla journalister som hörde av sig.

– De första dagarna satt jag hela tiden i telefon och fick svara på mejl. Jag ville egentligen vara på plats och kontrollera hur det såg ut vid bron, säger han.

Arbetet med att laga bron har fått kritik, främst för att en delägare i huvudentreprenören har dömts för bokföringsbrott, men också för att reparationerna har tagit lång tid.

En försening uppstod när felaktiga svetsar upptäcktes på den nya balk som hade tillverkats för att förstärka fackverket. Svetsarna hade bland annat slagginslutningar och håligheter.

Joachim Jacobsson, Trafikverket Foto: Linda Nohrstedt

Därmed måste balken tas bort och en ny tillverkas. Underentreprenören som hade utfört svetsarbetet byttes ut mot ett annat företag.

När den nya förstärkningsbalken sedan monterades gick arbetet fortare. Totalt sett bedömer Trafikverket att problemet med svetsarna orsakade ungefär en veckas försening.

Joachim Jacobsson håller inte med om kritiken att reparationerna har tagit onödigt lång tid.

– Normalt sett kan det ta upp till ett halvår innan vi kan få en entreprenör på plats, nu var vi på plats två veckor efter själva olyckan och påbörjade arbetet. Det tycker jag är otroligt fort.

Dessutom påpekar han att det krävs mer komplicerade beräkningar för att avgöra hur en fackverksbro ska repareras än en betongbro.

Förstärkningarna på bron väger 1,4 ton. För att den inte skulle bli för tung var Trafikverket tvunget att ta bort överflödig vikt. Genom att ta bort ett gammalt räcke lyckades man bli av med fyra ton.

– Vi tog bort lite mer när vi ändå höll på, säger Joachim Jacobsson.

Men det dröjer inte många år innan Södertäljebron kan orsaka trafikproblem igen. Inom en tioårsperiod planerar Trafikverket att byta ut de två motorvägsbroarna för att få plats med fler körfält. Hur de nya broarna kommer att se ut är ännu inte klart.