Bygg

Rekordtunnelns kraftfulla säkerhetssystem

Genom att variera ljuset i tunneln ska bilförarna hålla sig alerta och veta ungefär var de befinner sig i tunneln. Gult ljus betyder mitten av tunneln. Foto: Femern
Så här är tunnelmynningen i Rödby tänkt att se ut. Foto: Femern
Tunneln innehåller flera säkerhetssystem. Sprinkler och kraftiga fläktar ingår i brandskyddet. Foto: Femern
Tåg och bilar går i separata tunnelrör i vardera riktningen. Mellan vägtunnlarna finns en evakueringstunnel. Foto: Femern
När den står klar, vilket är planerat till 2021, blir den världens längsta sänktunnel för bil- och järnvägstrafik. Foto: Femern
Tunneln under Fehmarn bält ska förbinda Rödby i Danmark med Puttgarden i Tyskland. Foto: Femern

Sprinklers och kraftiga fläktar som blåser ut rök vid brand. Det är några av systemen som ska göra den 17,6 kilometer tunneln mellan danska Rödby och tyska Puttgarden säker.

Publicerad

När tunneln under Fehmarn bält står klar 2021 blir den med sina 17,6 kilometer världens längsta sänktunnel för väg- och järnvägstrafik.

Bilister ska då kunna köra mellan Rödby och Puttgarden på tio minuter i stället för att som i dag ta bilfärjan som tar 45 minuter plus väntetid i hamn.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här