Nya vägar att ta sig över Norges fjordar

2013-01-18 07:59 Linda Nohrstedt  
Sju fjordar längs den norska västkusten saknar broförbindelse. Grafik: Jonas Askergren och Anders Vikhult, fakta: Linda Nohrstedt. Foto: Statens Vegvesen

Flytande broar och betongrör som hänger i pontoner. Norge tittar på okonventionella lösningar för att bygga fasta vägförbindelser över de breda och djupa fjordarna på västkusten.

Väg E39 mellan Kristiansand och Trondheim består i dag av sju färjeförbindelser. Men regeringen vill gärna att sträckan ska bli oberoende av färjorna. Därför har Statens Vegvesen fått i uppdrag att utreda om det är tekniskt möjligt att bygga fasta förbindelser, ett projekt som kallas Ferjefri E39.

Det finns redan broar och tunnlar längs E39, men inte vid de bredaste och djupaste fjordarna. För att lyckas bygga fasta förbindelser över dem sneglar Norge på offshoreindustrins byggteknik.

Den tuffaste utmaningen i projektet är Sognefjorden, som är 3,7 kilometer bred och 1 300 meter djup. En bro där blir bland de längsta i världen.

Båttrafiken ger ytterligare problem. För att fartygen ska kunna gå som vanligt måste bron tillåta en farled som är 400 meter bred, 70 meter hög och 20 meter djup.

Hittills har Ferjefri E39 undersökt tre olika koncept för fasta förbindelser: hängbro, flytbro och rörbro.

Mest spektakulär är rörbron, som aldrig har byggts tidigare. En rörbro består av ett eller två betongrör som sänks ner i vattnet ungefär 20 meter under ytan och hålls på plats med hjälp av pontoner på vattenytan. Över Sognefjorden tittar man på en rörbro med två parallella betongrör.

Ett annat alternativ är en flytbro, som står på flytande element. Över Sognefjorden skissar man på en flytande hängbro i tre spann, där pylonerna står på flytande element som är förankrade i botten.

Idén är hämtad från offshoreindustrin där stora plattformar förankras på djupt vatten på samma sätt. Men den har aldrig tidigare prövats på broar.

Även en traditionell hängbro skulle bli en utmaning över Sognefjorden. Den skulle behöva ha nästan dubbelt så långt huvudspann som det längsta i världen i dag och pylonerna skulle behöva vara ungefär 450 meter höga, alltså 150 meter högre än Eiffeltornet.

Men norrmännen konstaterar att det kan bli tekniskt möjligt att bygga en bro över Sognefjorden inom några få år.

– Vi har teknologin, men vi måste utveckla den och kombinera den med broteknologin, säger Olav Ellevset, projektledare på Ferjefri E39.

Vilken sorts fast förbindelse som kan bli aktuell för Sognefjorden utreds just nu.

– Vi har valt Sognefjorden som en pilot för att utveckla teknologin. Sedan vet vi att vi klarar också de andra fjordarna, säger Olav Ellevset.

Men om E39 ska få sju nya broar eller inte är fortfarande en politisk fråga. Olav Ellevset hoppas att regeringen ska meddela om och hur projektet ska drivas vidare i mars.

– Jag tror att det kommer att bli fasta förbindelser på de sju fjordarna, men det är vanskligt att säga något om tidsaspekten, säger Olav Ellevset.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt