Här bryter borren igenom Hallandsåsen

2013-09-04 13:55 Linda Nohrstedt  

Nu är det färdigborrat vid järnvägsbygget genom Hallandsåsen. I dag vid lunchtid bröt tunnelborrmaskinen Åsa igenom vid den norra sidan.

- Vi har i dag tagit det avgörande steget mot att få bort Västkustbanans enskilt besvärligaste flaskhals, säger projektchef Per Rydberg på Trafikverkets hemsida.

Men innan det är dags att öppna tunneln för trafik, i slutet av 2015, återstår arbete med de installationer som krävs för att tågen ska kunna rulla.

- Det är en väldig massa arbetsuppgifter kvar att göra och i en tunnel är de logistiskt utmanande eftersom utrymmet är begränsat. Installationsarbetena kommer att ta fart när maskinen är nedplockad, säger Ulf Angberg, Trafikverkets informationschef på projektet.

Projekt Hallandsås består av två 8,7 kilometer långa järnvägstunnlar mellan Båstad i norr och Förslöv i söder. När dubbelspåret genom åsen är färdigt kan godstågen väga dubbelt så mycket och antalet tåg kan öka från fyra till 24 per timme. Tågen kommer också att kunna köra i 200 kilometer i timmen i stället för dagens 80.

Borrningen har gått fort under sommaren, Åsa har kunnat avancera nära sin maximala kapacitet. Överlag har borrningen av det västra röret, som nu har avslutats, gått fortare än arbetet med det första, östra tunnelröret.

- Vi hade som mål att klara av borrningarna av det västra tunnelröret på två tredjedelar av tiden det tog för det första. Men det har gått på halva tiden, säger Per Rydberg.

Projekt Hallandsås har kantats av problem sedan arbetet började på 90-talet. Sannolikt kommer det under lång tid att förknippas med giftskandalen med tätningsmedlet Rhoca Gil.

Åsen består av ovanligt varierad geologi med leromvandlat och söndervittrat berg, med rikliga mängder vatten och högt vattentryck. För att tackla svårigheterna i bygget har tunnelborrmaskinen Åsa specialtillverkats och den knivigaste passagen, Möllebackzonen, har frusits ned.

- Hallandsåsen tillhör de verkligt komplicerade tunnelprojekten i världen. Men nu har vi visat att det går att bygga en tät och stabil tunnel genom åsen, samtidigt som vi klarar de höga miljökraven. Det är vi stolta över, säger Per Rydberg.

Problemen med bygget

  • Projekt Hallandsås startade 1992 men fick tidigt problem med den öppna tunnelborrmaskinen Hallborr. 1993 övergick man till att bygga med konventionell teknik, det vill säga att borra och spränga sig fram.
  • 1996 läckte stora mängder vatten in och man beslutade att använda tätningsmedlet Rhoca Gil. 1997 stoppades användningen sedan man hade upptäckt att det giftiga ämnet akrylamid hade läckt ut i bäckar intill bygget.
  • 2003 gjordes en omstart på bygget med den nya tunnelborrmaskinen. Samma år inträffade ett utsläpp av cement och bentonitlera i närliggande Lyabäcken, vilket orsakade att djurlivet i bäcken slogs ut.
  • Byggprojektet beräknas kosta 10,5 miljarder kronor (i 2008 års penningvärde). Det är tio gånger mer än vad som ursprungligen beräknades.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt