Bygg

Här är hetaste valet för Stockholms ringled

Tanken med Östlig förbindelse är att binda ihop Norra och Södra länken. Anledningen till att en bergtunnel inte kan byggas där sänktunneln planeras är att det skulle bli för branta lutningar för att komma ner i berget under vattnet.

Sänktunnel, bergtunnel eller bro – buden är många om hur sista länken i motorvägsringen runt Stockholm ska byggas. Bäst chanser att förverkligas har bergtunneln.

Publicerad

En ringled runt huvudstaden är fortfarande aktuell efter cirka 100 år av diskussioner. I norr, väster och söder finns redan motorvägar färdigbyggda, men den östra delen återstår innan ringen kan slutas. Den delen har tidigare kallats Österleden, men heter nu Östlig förbindelse.

Nätverket Yimby föreslog nyligen att förbindelsen ska byggas i form av en bro i två skilda plan. Tanken är att spårvagn, fotgängare och cyklister får den övre våningen, medan biltrafiken hålls på den nedre nivån. Bron kallas för Österbron och skulle behöva bli 50 meter hög. Yimby anser att den skulle erbjuda en ”ikonisk vy över staden” och föreslår att sidorna förses med solceller så att bron blir självförsörjande på el.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här