Grönt ljus för dansktysk rekordtunnel

2016-03-04 15:10  
Så här är tunnelmynningen i Rödby tänkt att se ut. Foto: Femern

Den planerade tunneln mellan Tyskland och Danmark får grönt ljus från danska folketinget. En bred majoritet av partierna ställer sig bakom projektet, trots att det blir kraftigt försenat.

Fredagens avtal mellan transportminister Hans Christian Schmidt (Venstre) och övriga partier som är för tunnelbygget innebär att man ska arbeta vidare med de offerter som kommit in.

I Tyskland är miljöprövningen av projektet inte färdig och det kan ta ytterligare två år innan ett domstolsbeslut är på plats. Därför räknar man nu med att tunneln inte kan öppnas förrän 2028.

Att projektet försenats har lett till att företagen i anbudsprocessen har kunnat lämna in nya, lägre anbud, eftersom de nu får längre tid på sig att bygga.

Den 18 kilometer långa sänktunneln mellan Rødbyhavn på Lolland och Puttgarden på ön Fehmarn väntas nu kosta motsvarande 66 miljarder kronor, under förutsättning att projektet inte försenas ytterligare.

I Tyskland höjer man nu på ögonbrynen för att landets största byggkoncern Hochtief inte självklart får huvudkontraktet för bygget. Det verkar i stället gå till ett konsortium lett av franska Vinci. Hochtief kan dock komma i fråga för vissa uppdrag i bygget, exempelvis tunnelgrävningen, där dock nederländska Boskalis ser ut att få huvuduppdraget.

Tunneln får en fyrfilig vägförbindelse och dubbelspår för järnväg. Tyskland ska svara för anslutningen av väg och järnväg till det tyska infrastrukturnätet, vilket varit en omstridd fråga i landet. Fortfarande anses överklaganden i ärendet kunna bidra till förseningar av projektet.

Enligt kalkylen ska kostnaderna för tunnelprojektet, som är två kilometer längre än Öresundsförbindelsen, ha betalat tillbaka sig på 36 år sig genom trafikavgifter.  

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

 

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt