Full fart för förbifarten

2010-10-07 07:27 Linda Nohrstedt  
Här tar man prover. I skogen på norra Lovön pågår provborrning inför Förbifart Stockholm. Kalin Genov (i orange jacka) förklarar hur borrningen går till. Från vänster Thomas Folkesson och Kjell Windelhed. Foto: Marc Femenia

Förbifart Stockholm beräknas kosta 28 miljarder kronor. Och intresset från byggbolagen är redan stort.

I valrörelsen lyftes Förbifart Stockholm upp som en stridsfråga mellan blocken. De rödgröna ville att stockholmarna skulle avgöra projektets öde i en folkomröstning om de vann valet, medan alliansen lovade att bygga leden. Att alliansen blev största block i riksdagsvalet var därför något av en lättnad för projektledarna på Trafikverket.

– En folkomröstning är naturligtvis en omfattande apparat som skapar osäkerhet, säger Riggert Andersson, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm.

Just nu förbereder man för Förbifartsbygget på norra Lovön utanför Stockholm. Med en borrigg tar företagen Drillcon och Devico upp borrkärnor från berget under Lambarfjärden. Arbetet här ska ge projektledningen mer information om hur berget ser ut under fjärden.

– Vi behöver bestämma bergkvaliteten för att se vilka metoder vi ska använda oss av, hur vi ska förstärka och vilken injekteringsinsats vi behöver göra, säger Kjell Windelhed, berg­teknisk specialist på Trafikverket.

De första bygguppdragen i projektet beräknas upphandlas under 2012. Först ut blir de mindre förberedande entreprenaderna, till exempel arbetstunnlarna.

För att få så stor konkurrens som möjligt i upphandlingarna planerar Trafikverket att vända sig till den internationella marknaden. Man ska också erbjuda varierande storlekar på entreprenaderna, och lägga ut både totalentreprenader och utförandeentreprenader. Men alla bergarbeten kommer att läggas ut som utförandeentreprenader.

– Det är ett medvetet val att vi ska ansvara för risken med bergjobben. Man vet en så liten del av bergets karaktär, säger Riggert Andersson.

Redan nu har byggföretagen visat intresse för de kommande upphandlingarna.

– Företag ringer och undrar hur det går och hur vår planering ser ut, säger Riggert Andersson.

För att få så mycket väg som möjligt för pengarna har Trafikverket myntat begreppet ”Ett projekt”. Tanken är att sprida inställningen att alla arbetar i samma projekt med samma mål och värderingar. En annan del i strategin är att satsa på robusta lösningar.

– Jag tror inte att det är lämpligt att pröva sig fram i ett så stort och komplext projekt som Förbifarten är. Ger oss vi på något nytt ska vi veta att det är framgångsrikt, säger Riggert Andersson.

det har funnits planer på en västlig led mellan Stockholms norra och södra delar ända sedan 1960-talet. Först hette sträckningen Kungshattsleden, sedan Västerleden och nu Förbifart Stockholm.

Under årens lopp har planerna förändrats genom att leden har lagts alltmer i tunnel.

I dagsläget går i stort sett hela Förbifart Stockholm i tunnel. Orsaken är de starka protesterna mot bygget, samt områdets natur- och kultur­värden.

Men tunnellösningen innebär också att bygget blir dyrare. 27,6 miljarder kronor beräknas Förbifarten kosta. Det är nästan dubbelt så mycket som Stockholms största pågående bygge, Citybanan.

– Anledningen är att det här blir en längre tunnel än i Citybanan, och med två större tunnelrör, säger Riggert Andersson.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt