Elvägen klarade vintertesterna

2013-06-04 15:23 Anna Orring  

Kyla, snö och is har inte varit ett problem för Elways på testbanan vid Arlanda. Tekniken med en elskena i vägen och släpkontakt på bilen har fungerat trots vinterväder. Nu vill företaget ut på i den riktiga trafiken.

Sedan maj förra året när testbanan utanför Arlanda invigdes har Elways genomfört 40 provkörningar, varav 14 i vinterväder.

Enligt både Elways och företagets samarbetspart KTH har tekniken klarat vintertestet.

- För mig är det den stora nyheten, att vintertesterna gick bra. Ingen kunde veta om det här skulle fungera på vintern, säger Mats Leksell, förste forskningsingenjör vid elektrisk energiomvandling på KTH.

Gick det sämre att köra på vintern, jämfört med när det var barmark och torrt väder?

- Nej. En sådan här släpande kontakt är väldigt driftsäker.

Elways vd Gunnar Asplund, som har utvecklat tekniken, letar nu efter att få testa elskenan ute på en vanlig vägsträcka. Det finns ett par olika projekt som man undersöker, men än är det inte klart var det kan bli aktuellt.

- Men jag tror att vi kan ha något projekt klart i år, säger Gunnar Asplund.

Testbanan vid Arlanda är 200 meter lång. Tekniken bygger på konduktiv strömmatning från en elskena i vägbanan. Företaget vill på sikt elektrifiera motorvägar och större vägar, och på det sättet göra det möjligt för elfordon att färdas längre sträckor utan att vara helt beroende av ett batteri.

Testbanan vid Arlanda har bekostats av Energimyndigheten, med 9 miljoner kronor. Förutom KTH är också NCC och Arlandastad Holding med i projektetet.

KTH går nu vidare med att konvertera en vanlig bil för att kunna använda med Elways teknik.

- Vi kan ju inte skrota alla bilar, utan måste hitta ett bra sätt att elektrifiera fordon, säger Mats Leksell.

Fler elvägsprojekt

Siemens projekt E-Highway har en fyra kilometer lång testbana utanför Berlin där man provar luftburna elledningar och lastbilar med strömavtagare på taket. Samarbetar med Scania.

Svenska Elvägar AB förespråkar luftledningar på 100 mil Europavägar från Malmö och norrut till Stockholm och Göteborg. Svenska Elvägar är grundat av Anders Nordqvist, som har sin bakgrund i åkeribranschen, och Harry Frank, professor vid Mälardalens högskola och tidigare på ABB. Elvägar samarbetar med Trafikverket.

AB Volvo samarbetade tidigare med Elways men är nu i lag med franska Alstom, som har flera projekt i Frankrike med konduktiva ström från marken.

Scania samarbetar med Bombardier om induktiv laddning via vägbanan. Bombardier har ett sådant projekt i tyska Bauzen kallat Primove.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS