Se Amazons robotar köra omkring med lagerhyllan

2014-12-01 13:02 Mats Lewan  

Istället för att låta personalen hämta produkter från lagerhyllor ser Amazons nya robot Kiva till att hyllan kommer till personalen. Tiden för att hantera en order har enligt Amazon minskat från 1,5 timmar till en kvart.

Förra året tog Amazon emot 426 order per sekund på måndagen i början av december som brukar kallas "Cyber Monday" då försäljningen i nätbutiker är särskilt hög i USA. Då gäller det att orderhanteringen är effektiv, vilket Amazon ordnar med hjälp av transportrobotar.

Det robotiserade systemet som nyligen visades upp för medier ser till att varuhyllorna kommer till personalen istället för tvärtom. Små låga lyftrobotar kör runt i lagerlokalen, guidade av streckkoder på golvet. När de når rätt hylla kör de in under hyllan, lyfter upp den och kör till den person som packar ordern.

Personalen plockar varan från hyllan och lägger den i en plastback som åker iväg på ett transportband till paketering, medan roboten åker tillbaka med hyllan.

Enligt Amazon har den genomsnittliga tiden för att hantera en order på det här sättet minskat från en och en halv timme till omkring 15 minuter.

Robotarna är utvecklade av företaget Kiva Systems som köptes av Amazon i maj 2012 för 5,8 miljarder kronor.

Kiva grundades 2003 av bland annat Mick Mountz som drev matvarutjänsten Webvan. Webvan gick omkull 2001 och Mick Mountz ansåg att det bland annat berodde på ineffektiv lager- och orderhantering, vilket så småningom gav honom idén till lagerrobotarna.

Kiva fick en lång rad större amerikanska varukedjor som kunder, men efter Amazons uppköp slutade företaget med marknadsföring och arbetade vidare i tysthet. Amazons presentation av hur systemet används internt är den första större nyheten från företaget sedan dess.

Enligt Cnet News har Amazon nu omkring 15 000 Kiva-robotar i tio av sina omkring 50 anläggningar i USA.

Tidigare modeller av Kiva-robotarna kunde lyfta upp till 1,4 ton och köra omkring 1,3 meter per sekund, med batteriladdning fem minuter varje timme. Förutom navigeringen via streckkoder i golvet har robotarna ett system för att undvika krock med varandra.

Amazon tror inte att automatiseringen kommer att innebära förlorade arbetstillfällen för människor.

– Vårt fokus är att hjälpa människor göra sitt jobb, inte att ersätta dem, säger David Clark, globalt ansvarig för Amazons drift och kundservice, i en intervju med Cnet News.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Sponsrat innehåll

ANNONS

Debatt