Nya produkter ska möta hårdare livsmedelskrav

2015-11-04 06:46 Fredrik Karlsson  
Nya krav från livsmedelsbranschen har gjort att Flex Link tagit fram nya produkter. Som transportbandet försäljningschefen Fredrik Boberg visar upp. Foto: Fredrik Karlsson

God hygien och hög produktivitet – ett måste för livsmedelsproducenter. Flex Link vill växa i branschen med nya produkter som möter bägge kraven.

Försäljningschefen Fredrik Boberg visar ett nytt, utvecklat transportband i montern under mässan Scanpack. Delar ska kunna lossas enkelt så att det går att göra rent, för det är något producenterna tvingas lägga mycket tid på.

– Det är ett måste med god hygien i livsmedelsindustrin och då måste det gå snabbt och lätt att tvätta av utrustningen under tiden produktionen är igång, säger Fredrik Boberg.

Kravet blir ännu tuffare i och med att utvecklingen går mot färre ämnen som konserveringsmedel i maten – men ändå krav på längre hållbarhet. Detta blir också en utmaning för den som designar en produktionslina, vilket är precis vad Flex Link sysslar med.

Tidigare har man mest haft produkter för paketerat livsmedel men nu vill företaget vill växa med nya produkter i den del av produktionen som innebär höga krav på hygien.

– Vår kärnkompetens är flöden men vi vill ta större uppdrag hos våra kunder än tidigare, säger Fredrik Boberg.

Det innebär helautomatiserade flöden hela vägen genom produktionen hos kunder som bland annat Norrmejerier, Valio och Lantmännen.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om automation!

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt