Metoden som blev räddningen för Kockums Maskin

2014-02-26 09:38 Ville Westman  

Kockums Maskin AB drabbades hårt av krisen 2008. ”Vi var bara ett telefonsamtal från konkurs”, säger vd Mats Malmqvist. Men effektiviseringar och långsiktig planering har fått företaget på rätt köl.

Kockums Maskin i Kallinge i Blekinge bearbetar gjutjärnsgods för bland annat bilindustrin. Under 2008 gick beställningarna ned kraftigt. Ungefär två tredjedelar av arbetsstyrkan blev uppsagda.

– Våra leveranser gick ned från att ha varit flera lastbilar om dagen till ungefär en i veckan, säger Mats Malmqvist.

För att komma tillbaka var de tvungna att göra förändringar och förlita sig på ägarens vilja att finansiellt hålla företaget över ytan. Sedan 2000 ägs företaget av den danska gjuterikoncernen V Birn som under krisen sköt till flera miljoner för att rädda Kockums Maskin.

– Ägarna satt i krismöte och jag visste inte vad som skulle hända. Det kändes för jävligt. Jag trodde så mycket på vår produkt och det kändes som att allt berodde på omvärlden. Det var en enorm lättnad när telefonsamtalet kom och jag slapp gå till tingsrätten med konkursansökan, säger Mats Malmqvist.

Anledningen till att V Birn satsade på Kockums var enligt Mats Malmqvist företagets långsiktighet i planeringen. En långsiktighet som bland annat kommer från att de börjat använda sig av lean i produktionen. Bland deras kunder nämner han Scania och BT som några som hjälpt Kockums Maskin att utvecklas inom lean. I november 2013 blev de tilldelade sydsvenska leanpriset av Blekinge tekniska högskola.

– Det är ju inte mitt pris, säger Mats Malmqvist och håller motvilligt upp priset för fotografering. Jag är bara bra på att prata. Det är de andra som är bra på att ­jobba.

Enligt honom är fackets roll viktig för att utveckla företaget och få en bra ­arbetsplats. Han vill också ha en öppen kommunikation både externt och internt i företaget.

– När vi skulle säga upp folk 2008 hade jag individuella samtal med alla som fick gå. Vi sa upp cirka 80 personer och var bara 45 till slut. Det sättet som uppsägningarna skedde på gjorde det lättare att återanställa folk när det började gå uppåt igen. Nu är vi 70 personer.

Leanarbetet på företaget började redan 2007 när Kockums Maskin blev antaget som pilot­företag i produktionslyftet. En satsning från teknikföretagen och IF Metall som hjälper ­företag att bli mer effektiva.

– Det var spännande att vara ett av tio pilotföretag i hela Sverige. Vi har kommit långt på vår leanresa, men än har vi inte kommit i land.

Ledningen på Kockums Maskin tycker att det ser ljusare ut nu. Företaget har den senaste ­tiden investerat mycket i nya maskiner men också i att automatisera det som redan finns på plats. Allt för att effektivisera processerna så långt som möjligt enligt leanfilosofin.

– Lean har hjälpt oss att tänka på hur vi ska ­effektivisera våra processer. Ibland handlar det bara om att flytta maskiner som hör ihop så att de står bredvid varandra. Det gäller att hitta de små felen, att få bort flaskhalsar och att kvalitetskontrollen är snabb, för annars står det still där ute, säger Mats Malmqvist.

En av de största kunderna är Volvo Cars, vilket också var en stor del till att företaget fick det svårt 2008.

– Vi hade precis investerat i en ny tvätt för delar som vi skulle leverera till dem. Då fick vi reda på att det inte skulle komma någon beställning. Det var ungefär samtidigt som banken sa upp våra lån, säger Mats Malmqvist.

I dag används tvätten för att göra rent transmissionsprodukter åt Volvo. Ny Teknik Automation följer med Mats Malmqvist på rundvandring i fabriken och träffar fackordförande Nils Nilsson vid tvätten. Han tar en dag i taget.

– Det kommer nyheter om nedskärningar

i bilindustrin varje dag. Än så länge rullar det men det behövs nya order. Det är ju positivt att vi klarat att hålla oss över ytan. Vi har en stark ägare som tror på oss. Jag tror inte att vi hade klarat oss om vi hade ägts av ett riskkapital­bolag, säger Nils Nilsson.

Han har jobbat på företaget i 30 år och tycker att det bästa med jobbet är kamratandan.

– När jag började här trodde jag att jag skulle vara kvar någon månad. Nu har jag varit här väldigt länge. Jag hör ofta från folk som slutat här att de saknar att vara kockumit. Det är viktigt att vi som jobbar här har samma mål och vision, men sen kan vi också ha olika vägar, säger han.

Ett tiotal personer arbetar i lokalen där vi träffar Nils Nilsson. Intill honom jobbar produktionsteknikern Alfredo Sosa som precis installerat en tvåspindlig fleroperationsmaskin.

– Kraven som ställs på oss här är mycket tuffa. Jag har inte jobbat med så små toleranser tidigare. Det bästa är när man ser att planeringen fungerar. Samarbetet mellan tekniker och konstruktörer är väldigt bra, säger Alfredo Sosa.

Mats Malmqvist berättar att det tidigare stod två ­rader med maskiner längs med väggarna i verkstadslokalen.

– När krisen var som värst fick vi stänga ned allt här inne. Det kändes helt ofattbart.

Många saker såg annorlunda ut före krisen och arbetet med lean.

– Det handlar exempelvis om att vi flyttar om så att vi kan få mer tid i maskinen. Det är ju maskintid vi säljer så det gäller att få upp saker snabbt och kunna ställa snabbt i maskinen.

De har även byggt en egen monterings­maskin för remspännare i Volvomotorer.

– Det är en stororder från Volvo. Sådana här processer måste vara smidiga. Det är viktigt för att kunna förkorta ledtiden, säger Mats Malmqvist.

Produktionskapaciteten är 75 procent av den företaget hade 2008. Trots att de endast är uppe i hälften av den tidigare arbetsstyrkan.

Kockums Maskin AB

1742 Grundades som Örmo bruk.

1846 Frans Henrik Kockum ­köper Örmo bruk.

1849 Kockums etablerar sig på den nuvarande platsen i Kallinge.

1950 Kockums Jernverk, som det nu kallas, har 2 000 arbetare i Kallinge och Ronneby.

1981 Verksamheten köps upp av Volvo.

1988 Den amerikanska gjuterikoncernen Intermet köper verksamheten av Volvo.

1991 Gjuteriet avvecklas och ­företaget lever vidare som ­Kockums Maskin.

2000 Kockums Maskin köps upp av den danska gjuterikoncernen Valdemar Birn A/S.

Ville Westman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt