Hållbar industri

Lean ska lyfta Surahammars anrika industri

Hjulen kontrolleras med ultraljud så att inga sprickor eller andra defekter följer med genom produktionen. Foto: Jörgen Appelgren
Gunnar Johansson har liksom flera av de anställda jobbat länge med tillverkning av järnvägshjul, i hans fall 50 år. Fabriken är betydelsefull som en stor arbetsgivare på orten. Foto: Jörgen Appelgren
Ungefär 5 000 hjul till ett värde av 50 miljoner kronor står på gårdsplanen utanför bruket i Surahammar. Foto: Jörgen Appelgren
4. Genomloppstiderna har kortats och det tar i dag tio dagar att tillverka ett hjul. Foto: Jörgen Appelgren
En märkning graveras på alla hjul, som redan har en egen identitet som följer från valsverket i Italien. Foto: Jörgen Appelgren
Kontrollmätningar är en viktig del av arbetet med under hållet. Foto: Jörgen Appelgren
Benny Andersson målar hjulet för hand. Det går ­fortast så. Foto: Jörgen Appelgren
Tillverkningen av järnvägshjul har en 150-årig tradition. Här sker stämpling av hjulring vid ring- och smidesverket år 1922.

Det är 150 år sedan hjulproduktionen startade i Surahammar. ”Våra hjul sitter på nästan alla tåg som rullar i Sverige”, säger vd Erik Kihlberg. Ny Teknik Automation har studerat en produktion som går som på räls.

Publicerad

På gårdsplanen utanför det gamla bruket i Surahammar står gamla rostiga järnvägshjul på rad. Det är så det ser ut – men skenet bedrar.

Det är råmaterial från moderbolagets valsverk i Italien i form av smidda ämnen, som väntar på att tas in i fabriken för järnvägshjul. Varje tågmodell har sin hjulmodell, så varje hjulrad symboliserar en ny modell.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här