Högt och jämnt tempo när gränserna tas bort

2013-11-20 15:24 Charlotta von Schultz  

Riv gränserna mellan monteringsstationerna och låt montörerna jobba flexibelt. Då kan produktiviteten i fordonsindustrin öka med tio procent, enligt svenska forskare.

Ett jämnt flöde i produktionen står högt på önskelistan hos industri­företag som använder manuell montering. Haken är att arbetet kan ta sju minuter på en station, men bara fem minuter på nästa.

I dag balanseras monteringslinan ofta efter det moment som tar längst tid, och montörer som är snabba ­eller har ett lättare montage tvingas stå och vänta med jämna mellanrum.

– Sådana ojämn­heter i flödet kan man bli av med om man låter montörerna arbeta mer flexibelt, säger Gunnar Bäckstrand, forskare vid forskningsinstitutet ­Swerea IVF.

Han och forskarkollegan Peter Thorvald på Högskolan i Skövde har gjort en studie i samarbete med ­Volvo Trucks Operations i Skövde. De har skapat en datormodell av en monteringslina, hittat obalanserna i flödet och simulerat smartare sätt att lägga upp arbetet.

Deras slutsats är att produktiviteten kan öka med tio procent om man tar bort gränserna mellan monteringsstationerna. Så här beskriver Peter Thorvald konceptet ur montörens perspektiv.

– Jag börjar där föregående montör slutat, oavsett hur långt han eller hon har kommit. Sedan kör jag på enligt den monteringsanvisning som finns tills nästa person i kedjan är ledig.

Det innebär att produktionen styrs av personen som är sist på linjen. När han ­eller hon är klar hoppar allt fram ett snäpp. Snabba och duktiga montörer ­utnyttjas därmed bättre än i dag. De kan jobba på och avlasta kolleger som har tyngre uppgifter ­eller är lite långsammare. Ingen ska behöva stå och vänta.

Hur trivs personalen med ett mer flexibelt arbetssätt?

– Vi har inga belägg för det, men vi tror att ett högt och jämnt tempo är att föredra jämfört med ett ryckigt tempo. Arbetet blir dessutom mer omväxlande och mindre monotont, säger Peter Thorvald.

Konceptet låter kanske enkelt, men forskarna berättar att det finns en rad frågetecken. Hur många stationer måste varje montör kunna hantera? Hur ska han eller hon veta hur långt föregående person hann jobba? Hur ska instruktioner och specialverktyg fördelas längs linjen? Och hur ska materialförsörjningen gå till?

Nu planerar forskarna för en fortsättning på studien och hoppas få ­finansiering från Vinnova till ett projekt som ska identifiera orsakerna till att det uppstår ojämnheter i flödet. De nuvarande simuleringsmodellerna ska överlämnas till Volvo Trucks Operations vid en workshop i slutet av november.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt