Hållbar industri

Här härdas kompositer för framtidens industri

Marstrom tillverkar ett tiotal rib-båtar per år i Västerviksfabriken. Foto: Jörgen Appelgren
Erik Wärn är son till företagets grundare Per Wärn och ansvarar för en maskin som skär till väven efter en cad-fil. Foto: Jörgen Appelgren
Panelerna ska sitta under ett flygplan och hålla uppe bagage. De har ett tunt skal på varje sida och en sandwichpanel i mitten. Foto: Jörgen Appelgren
Vagnarna med kolfiber­paneler körs in i autoklaven där materialet härdas. Foto: Jörgen Appelgren

De har lång erfarenhet av kompositer och har försett världseliten i segling med katamaraner. Nu är det annat som tillverkas och arbetet med att bredda bilden av företaget pågår. Marstrom Composite är redo att ta steget in i industrin – och att öka takten i produktionen.

Publicerad

På vagnarna ligger paneler till bagageförvaring under flygplanets passagerarutrymme. Vagnarna körs in i autoklaven, ugnen där kompositerna härdas. Fabrikens ena autoklav är 13 meter, den andra rekordlång – 35 meter. Den ska klara de allra längsta masterna.

– Det är ett bra sätt att härda kompositer, säger Per Wärn, en av grundarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här