En rullande robot i verkstan

2012-02-17 07:30 Hans Dahlquist  
Under försommaren ska Opiflex robot installeras hos CH Industry på två arbetsstationer, där den ska borsta bort oxider från tunnplåt och borsta och jämna till plåtkanter. Foto: Anders Forngren

Den kan betjäna en svetsrobot, hjälpa till att stansa, plocka och bocka. Hjälpredan kan sättas in där behovet är som störst. Nu gör den mobila roboten debut – på ett verkstadsgolv i Eskilstuna.

Den är som en liten självgående truck som kör omkring med en industri­robot på laboratoriegolvet i Västerås Science Park. Det är den första i sitt slag i världen, patenterad i Sverige och patentsökt i resten av Europa.

I den akademiska världen kallas den här typen av fordon för AGV, Automated Guided Vehicle .

”Opiflex” står det skrivet på den gräddvita kåpan som döljer de två bilbatterierna, navigationssystemet, styrelektroniken och annat som det robotiserade fordonet utrustats med.

Det som monterats utanpå den gräddvita kåpan är, förutom laser­scannern, en verktygsväxlare samt robotens styrsystem med dator, teckenskärm och knappsats.

Det systemet kan kopplas från så att man styr fordonet manuellt – till exempel med en joystick.

Det lilla ekipaget håller sig inom den tillåtna maxhastigheten på 0,5 meter i sekunden på sin inprogrammerade färd mot dockningsenheten, där den automatiskt kan koppla in sig för att hämta kraft och instruktioner. Om någon person skulle komma för nära stannar den direkt tack vare laserskannern som känner av omgivningen från sin position i fronten.

När roboten närmar sig sin dockningsenhet stannar den till, vrider sig 180 grader, och backar upp på den låga ramp som leder till uttagen för el, lufttryck och olika kontrollsignaler som den med en speciell låsanordning kopplar in sig till. Det görs helt automatiskt och med en precision på några hundradels millimeter.

– Själva dockan är billig, så en investering i flera dockor ska vara överkomlig även för småföretag, säger Ingemar Reyier, projektledare på Robotdalen, den organisation som lett utvecklingen av Opiflex.

Tanken är att man ska ha en dockningsenhet bredvid varje maskin som behöver betjänas av roboten. Då kan den mobila enheten alternera mellan dessa maskiner och låta roboten jobba på den station som för tillfället är i mest behov av understöd.

Den robot på hjul som demonstreras för oss är i princip den slutliga version som är klar att sättas in i verklig produktion på det mekaniska företaget CH Industry i Eskilstuna och sedan börja tillverkas på riktigt av Västeråsföretaget Opiflex Automation, som bildats för att kommersialisera den mobila roboten.

– Vi har utvecklat den i några år men var för tidigt ute. Marknaden var inte mogen. Nu får vi ett helt annat gensvar. Intresset är påtagligt, både i Sverige och utomlands, säger Ingemar Reyier.

Den Opiflex som under försommaren kommer att installeras på CH ­Industry i Eskilstuna ska sättas in på två arbetsstationer, vid den ena för att borsta bort oxider från tunnplåt, på den andra för att borsta och jämna till plåtkanter. På andra företag ska den kunna rycka in vid svetsprocesser, stansning, håltagning, bockning och plockning.

Självgående robot

  • Opiflex robot började utvecklas 2005 efter en förstudie på Robot­dalen och ett examensarbete från Mälardalens högskola.
     
  • Många företag och organisationer har under årens lopp varit inblandade. De som i dag driver projektet är Robotdalen, ABB, Mälardalens högskola, företaget Opiflex, CH ­Industry och Vinnova – som står för halva projektkostnaden.
     
  • Roboten är den första i världen i sitt slag, patenterad i Sverige och patentsökt i resten av Europa.

Hans Dahlquist

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt