Effektivare bearbetning har gett Volvo ökad kapacitet

2017-02-17 06:00 Fredrik Karlsson  

Det satsas tungt på Volvos fabrik för växellådor. Eller vad sägs om 700 miljoner kronor, höjd automationsgrad, en lean-resa och ett par hundra borrhål som ger värme och kyla?

Det samlas ett antal anställda vid den klassiska lean-tavlan. Problem vid tillverkningen av mellanaxlar ska upp bordet. Laget löser det. Numera. Men så var det inte tidigare, berättar de.

– Produktionen bestod av två celler och man jobbade klart i varje för sig och skapade buffertar, säger Henrik Danielsson, teknikprojektledare vid Volvo Group Trucks Operations i Köping.

I stället för två isolerade celler har kompletta produktionslinor skapats med sammanhållna flöden. Enskilda robotar har kastats ut och ett portalsystem har installerats. Det innebär att automationsgraden har höjts. Operatörerna behöver lasta på ämnen, sedan tar system och maskiner hand om vad som behöver göras innan operatören plockar av ämnena.

Tillverkningen av delar till mellanaxlar står still fem timmar per vecka, på söndagar klockan 18–23, resterande timmar i veckan pågår produktionen för fullt.

Det är tre personer per skift vid mellanaxlarna, precis som tidigare, men kapaciteten har ökat då operatörer jobbar i lag i stället för med sin egen maskin. På årsbasis kan avdelningen producera många fler artiklar med samma bemanning.

– Nu börjar vi se effekterna av vårt arbete. Vi räknar med 25 procents produktivitetsökning totalt i fabriken, för den potentialen har vi kunnat se för vissa maskiner, säger den tillförordnade platschefen Jan Berg som visar oss runt i fabriken.

Läs mer: Hundratals jobb med nya satsningen från Volvo och Autoliv

I Köpingfabriken finns koncernens nyckelkompetens på växellådor och de är en global leverantör av transmissioner. Här tillverkas växellådor till alla tunga fordon i koncernen samt även marina drev.

Efterfrågan ökar ständigt och 2014 beslutade Volvo om en jätteinvestering: 700 miljoner kronor. Fabriken behövde öka kapaciteten med 30 000 växellådor per år.

Det mesta av den nyinköpta bearbetningsutrustningen för kugghjul, axlar och synkroniseringsdetaljer är redan på plats. En annan del i investeringen var ett lean-projekt med operatörerna i centrum och med mål att förbättra flödena.

Monteringen vid Volvo Group Trucks Operations i Köping gjorde denna resa några år tidigare, vilket gav dem svenska monteringspriset 2013. De fick ett bättre flöde, organiserade om i fabriken och ersatte gaffeltruckar med smidiga autotruckar.

När Ny Teknik besökte fabriken 2013 och frågade om nästa steg svarade cheferna att de skulle ta tag i bearbetningen. Och det är vad man gjort när vi nu är tillbaka i Köping.

– Vi har redan visat att det är möjligt att jobba med avancerat team-arbete även i bearbetningen. Hade det funnits ett bearbetningspris skulle vi ha vunnit det i år, skämtar Jan Berg.

Ett viktigt inslag i kapacitetsökningen har varit en helt ny härdugn, den sjätte och absolut modernaste i fabriken. Bara den innebar en investering på 130 miljoner kronor.

– Hela den här byggnaden på 1 200 kvadratmeter är ny, berättar Rolf Norin, projektledare för investeringen av härdugnen.

Det är högt i tak och lokalerna ljusa. Alla rör har dragits ovanför belysningen för att inte störa och som ett led i att prioritera arbetsmiljön. Viktigt för alla som jobbar vid härdugnen är också att temperaturen i lokalen sänkts tack vare förbättrad kylning.

– Med hjälp av borrhål i berget kyler vi både maskiner och lokaler, vilket varit väldigt framgångsrikt, säger Johan Jürss, som ansvarar för lokalen.

En bergkylanläggning med 130 hål installerades 2014 och förser fabrikens två största verkstäder med kyla och värme. Nu håller ytterligare en anläggning om 88 hål på att installeras för att förse den nya härdugnsbyggnaden och två kontorsbyggnader med bergkyla.

Vid härdugnen kommer ämnen in från tillverkningen för att tas hand om robotar. De förtvättas och förs in i 900-gradig värme där de pressas. Kylningen med olja ner till 80 grader går på 40 sekunder.

Läs mer: Volvos satsning: Trådlöst i lastbilarna

Centrifugering och tvättning är sista steget. Och på vägen går ämnena också igenom den bläster som man håller på att montera. Övrig utrustning i härdverket har installerats och provkörs för att kunna tas i bruk i april.

Automationsgraden blir hög i det nya härdverket. Ingen människa rör ämnet under hela processen, innan det är dags att lasta av det.

– Vi uppnår flera saker med den nya härdugnen, säger platschefen Jan Berg. Vi får en kapacitets­ökning med en ny härdugn och denna har dubbelt så hög kapacitet som de andra. Samtidigt tar vi ett tekniksteg, förbättrar arbetsmiljön, metoderna och automa­tiserar våra processer.

På vägen genom fabriken passerar vi ett antal andra stationer, som Jan Berg och teknikchefen Mikael Peiponen gärna vill visa upp. Nya material och metoder testas.

– Här håller vi på med ett projekt inom 3d-printning. Vi börjar med att printa ut verktygen, det är vårt sätt att ta vara på möjligheterna med den här tekniken, säger Mikael Peiponen under rundturen i fabriken som närmar sig sitt slut.

Först monteringen, sedan bearbetningen. Kapaciteten har ökat med 30 000 växellådor per år. Så vad är då nästa steg när detta projekt avslutas under året?

– Då får vi gå tillbaka till monteringen och börja om där, säger Jan Berg, blickar mot framtiden och tillägger:

– Förbränningsmotorn är inte framtiden, men det kommer alltid att finnas behov av kugghjul och kraftöverföring.

Monteringsavdelningen i Köpingfabriken prisades 2013

Volvo Group Trucks Operations i Köping levererar växellådor och växellådskomponenter till koncernens tunga fordon över hela världen. Fabriken har 1 500 anställda.

Anläggningen i Köping har anor från 1856 då Köpings Mekaniska Verkstad grundades.

2013 vann monteringen i fabriken Svenska Monteringspriset.

Sedan dess har 700 miljoner kronor investerats i bearbetningen för att öka kapaciteten med 30 000 växellådor per år.

Investeringen omfattar bland annat ett lean-projekt, nya maskiner, ett nytt härdverk och en berg- kyl­anläggning med ­ sammanlagt över 200 borrhål.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS