Stärk matematiken och naturvetenskapen i nya gymnasiet
Publicerad 17 februari 2010 00:00
20 kommentarer
Senaste av José L Ramírez 28 juni 2010 14:42
Matematiken och naturvetenskapen måste stärkas i gymnasieskolan, skriver tio professorer i ett debattinlägg. De varnar för att det motsatta håller på att hända i och med det förslag som skolverket lagt fram.
När den av riksdagen beslutade gymnasiereformen träder i kraft hösten 2011 är det av största vikt att förändringarna av den naturvetenskapliga utbildningen lever upp till propositionstexten: ”Elever på högskoleförberedande program ska bli bättre förberedda för fortsatta studier vid universitet och högskolor”. Tyvärr går det förslag som Skolverket nu lagt i motsatt riktning. Det skulle, om det genomförs, tvinga högskolorna att sänka förkunskapskraven för bland annat blivande apotekare, brandingenjörer, läkare, optiker, ortopedingenjörer, sjukhusfysiker, tandläkare, veterinärer, samt vissa civilingenjörer, högskoleingenjörer och lärare. En konsekvens blir att högskolor och universitet måste kompensera detta genom extra förberedande kurser. Detta kommer att stjäla resurser från programmens egentliga innehåll. Inom matematikundervisningen har detta redan inträffat - låt inte fysiken gå samma väg. Ur en internationell synpunkt är Skolverkets förslag anmärkningsvärt.
Många gånger har utbildningens betydelse för Sveriges framtida konkurrenskraft på det tekniska området framhållits. Med rätta, och vi skall inte upprepa denna självklarhet här. Istället skulle vi vilja betona vårt ansvar som kunskapsnation för att förvalta och utveckla vårt gemensamma kultur- och kunskapsarv. Människan står inför stora problem förknippade med sin fortsatta samexistens med jordens övriga biosystem och med sitt utnyttjande av dess resurser. Utan naturvetenskaplig och teknisk kunskap och utveckling kan dessa problem inte lösas. Det handlar t ex om kunskap om klimat och klimatsystem, om energi och hållbara lösningar för energiutnyttjande, om livsmedelsförsörjning, kommunikation osv. I många fall inom befintliga tvärvetenskapliga områden, och helt säkert inom nya framväxande tvärvetenskaper, där såväl djup kunskap i de underbyggande vetenskaperna som överblick och idérikedom kommer att behövas. Matematik och naturvetenskap på en hög nivå är vad som behövs. Det är av yttersta vikt att den nuvarande nedåtgående trenden inom utbildningen på dessa områden bryts om Sverige vill vara delaktigt och ta sitt ansvar för människans och jordens framtid.
I detta perspektiv är TIMSS-resultaten som presenterades i december alarmerande. Den internationella undersökningen TIMSS Advanced 2008 visar att de svenska gymnasieelevernas kunskaper i fysik och avancerad matematik har försämrats markant sedan den förra TIMSS-studien gjordes 1995. De elever som deltog 1995 var bland de sista som följde läroplanen Lgy 70 där fysik- och matematikämnet utgjorde varsin sammanhållen treårig kurs.
TIMSS Advanced 2008 visar att:
Andelen elever som inte når upp till medelgod kunskapsnivå i matematik ökat från 36 procent 1995 till 71 procent 2008. Andelen elever som bedöms prestera på den mest avancerade kunskapsnivån i matematik har samtidigt minskat från sex procent 1995 till endast en procent 2008.
I fysik har andelen elever som inte når upp till medelgod nivå ökat från åtta procent 1995 till 38 procent 2008. Samtidigt har andelen fysikelever på den avancerade nivån minskat från 25 till sju procent.
De skattningar som gjorts tyder på att undervisningstiden i både matematik och fysik är relativt låg i Sverige jämfört med övriga länder i studien. I matematikämnet syns ett tydligt samband att länder med relativt mycket undervisningstid tenderar att prestera bättre än länder med mindre undervisningstid.
Parallellt med att de svenska elevernas resultat har försämrats har också en klart mindre andel av årskullarna läst avancerad matematik och fysik. Från 16 procent år 1995 till 13 procent år 2008 i matematik, och från 16 procent till 11 procent i fysik.
TIMSS är en mätning av många. Det finns säkert grunder för att kritisera detaljer i den, men den bekräftar en entydig bild. Ett annat exempel är resultaten av de diagnostiska matematikprov som sedan decennier givits till alla Chalmers nybörjarstudenter på civilingenjörsprogrammen. Samma långsiktigt nedåtgående trend i kunskapsnivå utläses av dess resultat.
Det är därför anmärkningsvärt att Skolverket, veckan efter att TIMSS-rapporten publicerats, lägger fram ett förslag som krymper matematikämnet på naturvetenskapsprogrammet och fysikämnet på den naturvetenskapliga inriktningen. Vår bestämda uppfattning är att såväl matematik- som fysikämnet istället måste stärkas.
Inriktningarnas innehåll låser högskolorna
I det uppdrag som regeringen gett Skolverket är ett av direktiven att de högskoleförberedande programmen ska innehålla minst en inriktning som ger behörighet till sådana högskoleutbildningar som programmet förbereder för. Eleverna som väljer denna inriktning ska alltså inte behöva göra ytterligare val av kurser för att få påbörja t ex högskolestudier till veterinär på naturvetenskapsprogrammet, eller till civilingenjör på teknikprogrammet. Regeringsdirektivet är föranlett av Teknikdelegationens påpekande att avsaknaden av tydliga studievägar inom dagens gymnasieskola gör att det nu är färre elever än tidigare som har den behörighet som krävs för att söka vidare till t ex civilingenjörsstudier.
Men direktivet har en fastlåsande effekt på högskolornas möjlighet att besluta om vilka kurser som ska krävas för behörighet till olika utbildningar. När regeringen i vår har tagit beslut om vilka inriktningar som ingår i naturvetenskaps- och teknikprogrammet har den också i praktiken beslutat om vilka kurser Högskoleverket och högskolorna har möjlighet att ange som förkunskapskrav för olika utbildningar. Om det förslag som Skolverket nu lagt blir verklighet innebär det att ingen högskoleutbildning kan ställa krav på mer än 400 p matematik eller 200 p fysik eftersom det bara är så mycket av dessa ämnen som finns med i någon inriktning.
För fysikämnets del betyder det en minskning med 65 p av dagens 265 p (fysikämnets andel av naturkunskapsämnet inräknat), alltså en minskning med en fjärdedel, vilket är särskilt allvarligt i beaktande av fysikens roll för naturvetenskaplig metod och modellering. Utbildningar som drabbas är bland annat de till civilingenjör, sjukhusfysiker och läkare. Dessa utbildningar blir då tvungna att kompensera för bristande förkunskaper genom att ge preparandkurser eller starta på en lägre nivå. Detta stjäl poäng från högre kurser vilket leder till en kvalitetsförsämring av utbildningarna.
Stärk matematiken och naturvetenskapen
Vi föreslår att det istället införs en inriktning på det naturvetenskapliga programmet som innehåller 200 p biologi, 300 p fysik, 200 p kemi och 500 p matematik. I jämförelse med vad som idag kan krävas för behörighet till högskoleutbildningar innebär detta en utökning av matematiken med 100 p och en förstärkning av det naturvetenskapliga innehållet genom att 50 p naturkunskap ersätts av 50 p extra av vardera av biologi och fysik. Denna inriktning har då möjlighet att ge eleverna en bred, djup och gedigen utbildning inom matematik och naturvetenskap så att de blir väl förberedda för studier inom alla naturvetenskapliga, tekniska och matematiska högskoleutbildningar.
Låt sedan det naturvetenskapsprogrammet precis som idag bestå av tre olika inriktningar där de övriga två innehåller färre obligatoriska kurser. Då ges ett stort utrymme för eleverna välja att t ex läsa estetiska ämnen eller flera språk inom programmet. Ett motsvarande förslag för teknikprogrammet innebär att en inriktning ska innehålla 300 p fysik, 200 p kemi och 500 p matematik anpassat för fortsatta studier inom tekniska och matematiska högskoleutbildningar.
Man kan tycka att vi gör en stor affär av en liten sak. Det är ju bara några poäng det handlar om. Räcker det inte ändå? Måste det vara så speciellt? Ja, vi är övertygade om detta. Just genom att skapa en skola med bred kunskapsgrund och hög spetskunskap för vi utvecklingen framåt. Poängantalet är viktigt för att låta eleverna få tid till att bearbeta och förstå matematik och naturvetenskap.
Som naturvetare, matematiker och tekniker ligger oss de naturvetenskapliga och tekniska programmen varmt om hjärtat. Det är framför allt därifrån våra studenter och framtida forskare kommer. De är grunden för vår kultur. Vi vet inte i vilken mån liknande diskussioner har förts kring andra gymnasieprogram, men vår önskan om respekt för riksdagens beslut och regeringens direktiv begränsar sig förstås inte till matematik- och naturvetenskapsämnena. Det handlar om god kunskap över hela linjen, om bildning och allmänbildning.
Karl-Fredrik Berggren, professor i teoretisk fysik, Linköpings Univ., ordf. Svenska fysikersamfundet
Martin Cederwall, professor i teoretisk fysik, Chalmers, programansvarig Teknisk fysik
Eva Forssell-Aronsson, professor i radiofysik, Sahlgrenska akademin, ledamot IVA
Billy Fredriksson, ledamot IVA, f.d. ordf. i Vetenskapsrådets ämnesråd för naturvetenskap och teknik
Mattias Goksör, universitetslektor, Göteborgs Univ., ordf. Svenska fysikersamfundets sektion för biologisk och medicinsk fysik
Olle Häggström, professor i matematisk statistik, Chalmers, ledamot KVA
Ingemar Lundström, professor i tillämpad fysik, Linköpings Univ.
Anne-Sofie Mårtensson, universitetslektor, Högskolan i Borås, ordf. Svenska fysikersamfundets undervisningssektion
Anna Stina Sandelius, professor i fysiologisk botanik, Göteborgs Univ.
Ann-Marie Wennberg, docent, områdeschef, Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Senaste nytt
- 16:07 Fyrmotorigt elflyg på premiärtur
- 16:00 Svensk pappersslöjd gav stjärnglans åt Polarpristagaren
- 15:47 Kamp om ordern på 113 stridsfordon
- 15:44 Hägglunds varslar 150
- 15:41 Alligator säljs inte mer
- 14:58 Nya puckar i Ludvika
- 13:53 Snabba minneskort från Toshiba
- 13:05 Nu kommer boxarna för hdtv via antennen
Topplista
Mest läst
- Alligator säljs inte mer
- Fyrmotorigt elflyg på premiärtur
- Nu kommer boxarna för hdtv via antennen
- Ånej... ska vi redan byta ut nya boxen!
- Kamp om ordern på 113 stridsfordon
Taggar
Vad är en tagg?
NyTeknik sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.
- Medicintekniska patent.Detta område kan vara komplicerat. Vänd er därför till någon som kan det grundligt. Vänd er till oss.
- Avancerad mätutrustning!Besök Toragon AB på Vind 2010 i monter D04:10, 15 - 17 september
- FLÖDESVAKTER, -GIVARE OCH FLÖDESBEGRÄNSAREKübler Svenska AB presenterar ett nytt större program på sin nya hemsida
- HSC-fräsning - avancerad teknologi för professionell fräsningi aluminium, plast, glasfiber och komposit. Mycket ringa strömförbrukning genom högsta verkningsgrad.
- Ny alkoholmätare hos Mätforum ISN!Nya Alkotest 3000 - hög säkerhet till ett lågt pris. Kalibrera dina alkoholmätare hos oss!
- KOMPLETT SORTIMENT ULTRALJUDSNIVÅMÄTARE.Nivåmätning med ultraljud, en av tio mätprinciper i vårt sortiment för nivåkontroll av vätskor och fasta material.
- Utan en tråd...testo Saveris. Systemet för trådlös mätdatainsamling och övervakning av temperatur och fukt
- Fluorcarbon lanserar ny hemsida!I vårt sortiment ingår plaster så som PTFE, KEL-F, PEEK, PVDF, PA (nylon), POM (acetal), PEHD. Läs mer här!
- Kabel och kabeltillbehör.Helukabel har ett brett sortiment av maskinkabel, specialkabel, genomföringar och mycket mer. Stort lager - korta leveranstider!
- Ny prisvärd värmekamera, 17.720 sek.Kimo instrument lanserar Flir i5. Möjlighet att kostnadsfritt låna för utvärdering.
- Annonsera »
- Se alla annonser »
- Saknar du behörighet till utbildning?Tekniskt basår på Högskolan i Borås öppnar dörrarna. Du läser upp till Ma D, Fy B, Ke A.
- Webbdesign.Specialisera dig på multimedial och interaktiv webbdesign!
- Vi utbildar i teknikens framkant!IP-Solutions är ett av Sveriges största utbildningsföretag inom data- och telekommunikation. Läs mer om våra utbildningar här>>
- Design Engineer!Utbildningens övergripande mål är att alla som lämnar den skall ha yrkesmässiga kunskaper av högsta klass. Läs mer här»
- Dax för nästa träff i seminarieserien Framtidens trähusfabrik.Virkeskvalitet och egenskaper. Deltagandet är kostnadsfritt och äger rum den 22 september vid Teleborgs Slott i anslutning till Linneuniversitetet, Campus Växjö. Mer info och anmälan hittar du här»
- Vill du läsa nu? Prova sen ansökan!Mittuniversitetet har ett stort utbud av teknikutbildning i höst: program och kurser, distans och campus. Ibland finns lediga platser.
- Extra plus till alla ingenjörer.All kunskap blir daterad. Därför erbjuder KTH ett stort antal vidareutbildningskurser för yrkesverksamma. Kurserna är avgiftsfria och kan läsas parallellt med jobbet. Så vill du uppdatera dina kunskaper och få några extraplus på marknaden i höst - läs mer här
- Certifierad Lead Developer.En ny utbildning och en smart karriärväg för utvecklare. Yrkesrollen som tar ansvar för den tekniska helheten i utvecklingsprojekt. Leder, motiverar och coachar teamet. Läs mer!
- Lär solenergiteknik!Ettårigt magisterprogram i solel, solvärme/pellets m.m. erbjuds av Högskolan Dalarna.
- Visst gör svenska biodrivmedel stor klimatnytta.För första gången har forskare tagit samlat grepp om svenska biodrivmedel och analyserat vilken miljöpåverkan de har, både i förhållande till varandra och till de fossila alternativen bensin och diesel.
- Lean Produktion 7,5 hpNya kursstarter på Chalmers Industrihögskola. Klicka här för mer information.
- Bristen på kompetens hotar framtida energieffektiviseringarSå skaffa kompetensen! Hitta din utbildning hos oss!
- BiTA – utbildningar inom ITSM, ITIL, MOF och ISO 20000BiTA erbjuder Sveriges bredaste kursutbud inom IT Service Management, ITIL, MOF och ISO/IEC 20000.
- Annonsera »
















































Kommentarer
Senaste inlagd av José L Ramírez 28 juni 2010 14:42 Sortera: Senaste överst
Sorry Martin
Den möjligtvis tråkiga sanningen är nog att utanför högskolans värld så har värdet an matematik minskat i betydelse. Det går alldeles ypperligt att klara sig som ingenjör i näringslivet med enbart de fyra räknesätten. I dag ligger tyngdpunkten mer på personliga egenskaper. Kursplanerna avspeglar bara denna utveckling.
Svar till Q
Jag tror du har rätt i sak. Ingenjörers uppgifter skiljer sig ofta mycket från tidigare generationers, och hjälpmedlen är helt andra. Vi har också en differentierad ingenjörsutbildning med olika grad av akademisk karaktär. Men den som klarar sig med bara de fyra räknesätten är inte den som utvecklar ny vetenskap och teknik, och inte heller den som begriper den gamla. Newtons mekanik faller t.ex. utanför, och all grundläggande naturvetenskap därefter. Det låter inte så lovande...
Det naturvetenskapliga synsättet,
håller på att försvinna. Jag håller med artikelförfattarna. Vad anser ansvariga för Teknisk Fysik utbildningen på KTH o LTH?
I dag gäller för mångas försörjning i Skåne. "Ska de va me eller udan kvitto?"
Valet handlar om Sverige i framtiden skall vara ett naturvetarsamhälle eller ett turistsamhälle. Om valet är det senare, så avbryt ESS pojekteringen!
Likhet till döds
Denna ständiga debatt där ämnesföreträdare hävdar nädvändigheten av just deras ämne, leder ingen vart. Man tycks inte se skogen för alla träden. Krisen i svensk utbildning fortsätter så länge den får förbli en arena för politisk gytjebrottning.
Försag1:
Undersök antalet ämnen de enelska skoleleeverna läser som förberedelse till unuversitetsstudier.
Undersök De engelska antagningssystemet tiiluniversiteten.
Undersök hur många procent av de engelska studentetna, vid de 10 högst rankade universiteten, som har jobb två år efter examen såväl inom Naturvetenskap som humaniora
Förslag2 :
Minska antalet ämnen på gymnasiet till förmån för fördjupning. (Ta IB utbildningen som ett gott exempel).
Inför 2 till 5 elituniversiter, med mycket stor frihet att välja ut sina elever.
Inför terminsavgifer på universiteten tillsammans med bätrre villkor för studielån.
Ge yrkes/hög skolor frihet att själv bestämma vilka antagningskrav som skall gälla till respektive yrke.
Vad ska bort och behörighetskrav
En gymnasieutbildning rymmer max 2500 poäng. Skribenterna vill trycka in 100 poäng fysik och 100 poäng matematik till. Jag tycker man kan begära att de föreslår vad som ska slopas. svenska, engelska, moderna språk, religion, historia, individuellt val, samhällskunskap eller gymnasiearbetet?
Inget hindrar heller att elever som läser inriktning naturvetenskap själva väljer att läsa mer fysik och matematik. Det finns utrymme för det inom programfördjupningen.
Om högskolorna anordnar attrativa utbildningar med dessa kurser som behörighetskrav så kommer gymnasieelever som vill läsa dem att välja dessa kurser på gymnasiet.
Svar till Göran Bergqvist
Det är en möjlighet. Det betyder att högskolorna isåfall trotsar regeringens klara direktiv att inriktningarna skall ge rätt behörighet. Jag vet inte om vi kommer att få lov till det, och jag bedömer inte att många högskolor skulle ha det modet även om det var formellt möjligt.
Mitt svar på din första fråga är precis det du ger: poängen skall tas från det valfria utrymmet, absolut inte från andra viktiga ämnen. Gymnasiet, och inte minst naturvetenskapsprogrammet, skall förstås vara en plats för bred bildning, även humanistisk.
Svar till Martin Cederwall
Bildning i Gymnasiet är nonsens. Bildning erövrar man inte i skolan.
Sluta dalta med de i matematik och naturvetenskap obegåvade.
Svar till Martin Cederwall
Jag reagerar lite grand på din "även hiumanistisk". Alla människor kan ibnte bli naturvetare och de behöver inte sp mycket matematik, men humankunskaperna är nödvändiga för var och en. I Sverige har ni spårat ur med er Mattedyrkan och det märks hur den intellektuella nivån sjunkit under de 45 åren som jag bott i Sverige. Det kan vara bra att ha "även naturvetenskaolig bildning" men humanistisk bikdning är "oäven".
Svar till José L Ramírez
Läs det här istället – utan stavfel :
Jag reagerar lite grand på din ”även humanistisk”. Alla människor kan inte bli naturvetare och de behöver inte så mycket matematik, men humankunskaperna är nödvändiga för var och en. I Sverige har ni spårat ur med er Mattedyrkan och det märks hur den intellektuella nivån sjunkit under de 45 åren som jag bott i Sverige. Det kan vara bra att ha ”även naturvetenskaplig bildning” men humanistisk bildning är ”oäven”
Visst måste matematiken förstärkas
Jag instämmer till fullo med artikelförfattarna och vill gärna gå längre. Det har skett en successiv nedskärning av resurserna för matematik och naturvetenskap sedan början av 90-talet. Det nya förslaget pekar tyvärr i samma riktning.
Min bakgrund som gymnasielärare i matematik och fysik under 30 år vid gymnasieskolan har gett mig inblick i den accelererande okunskapen hos gymnasieeleverna, i många fall, enligt min uppfattning, orsakad av resursförändringar främst i grundskolan, avskaffandet av allmän och särskild kurs i matematik, men också av beskärningar i gymnasieskolan.
Att sedan resurserna i lärarutbildningen radikalt försämrats beträffande den ämnespedagogiska utbildningen i de naturvetenskapliga ämnena förbättrar just inte situationen. Vem ska utbilda nästa generations naturvetare?
Min uppfattning om det senare baseras på ca 10 år som universitetslektor vid lärarutbildningen.
Jag såg en viss ljusning i de ursprungliga förslagen för kursplaner där man infört en differentiering av matematikämnet baserat på programval.
Man måste acceptera att alla elever inte har samma förutsättningar att tillgodogöra sig teoretisk kunskap. Det är fel att tro att alla ska kunna följa samma kurs som nu är tänkt i de inledande matematikstudierna.
Svar till Lars Jakobsson
Lars, nästa generations betydelsefulla naturvetare utbildas just nu i Kina. De kommer så småningom till Sverige som turister (lämnar Volvon hemma) och då blir det gott om jobb i turistnäringen. Inte ens krav på att kunna plussa o gånga. Ett bra grepp om svabben räcker.
Svar till Ragnar Svedje
Det skulle vara bra om ni, som pratar så mycket om Mattes betydelse och om att eleverna är allt sämre i Matte, kunde någon gång konkret förklara vad som är så bra med Matte och vad det är som är allt sämre hos ungdomarna. Ni kör bara med generaliseringar och floskler, Vad menar ni? Att man måste behärska aritmetik, kunna räkna och göra vardagliga kalkyler är OK, men vad menar ni med matematisk kunskap i större bemärkelse. Ska alla lära sig logaritmer och dylikt? Jag råkade ha en grundskolelärare som var förtjust i matte och jag lärde mig massor med finesser som jag sedan inte haft det minsta användning av och glömt bort. Somliga vill göra gällande att matte är bra för att lära sig att tänka rätt. Där vill jag säge ”Akta er”. Matematisk logik har inte med normal logik att göra. Det är bara en logik son kan användas i en begränsad del av kunskapen. På 70-talet införde man mängdläran i skolan. En nymodighet från USA. Man blev tvungna att ta bort denna idioti. (”Gräset grönt / sant – Gräset röd – falskt”). Man höll på att robottisera eleverna och göra dem till digitala maskiner. Matematiskt tänkande enbart är bra för fascistiskt tänkande. Den logiken som vi behöver är av bredare karaktär, inte av antingen-eller-slag. Busch använde sig av sådant matematik. Allting är A eller icke A, men icke-A kan bara B, C, D … Det finns en väg mellan det sanna och det falska. Och när signalen blir grön i övergångsstället betyder inte att man är tvungen att gå över. Matematisk logik handlar om det säkra. Hälften av språket hamnar utanför. Mellan ja och Nej finns ett Kanske. Matte är enögt. Om A är B och B är C, då är A C. Alltså: ”Om alla hundar är vegetarianer och alla vegetarianer är psykopater – då är alla hundar psykopater”. Så låter matematisk logik som inte behöver ta hänsyn till några fakta, bara till härledningen. ”Och om min mormor hade pedaler, så var hon en cykel” säger vi i Madrid, i stället för det fula ”Kyss mig därbak”. Matte ska hållas på sin gräns och ägnas åt de uppgifter den kan användas till: den materiella världens forskning. Samhällsvetenskaperna kan bara använda matte för at luras, som med alla dessa statistiska ( ”sadistiska”) påståenden. Det är illa nog att nationalekonomin fallit i matematikens fälla.
Svar till José L Ramírez
I Sverige försöker vi skydda barnen mot så många faror som möjligt. Det har tom. diskuterats om cykling utan hjälm skulle förbjudas. Jag bodde en gång på ett hotell i norra Thailand. Rummet var av hygglig klass, med bla. balkong, vilket jag uppskattade. Jag fann att på balkongen hängde det ett antal koppartrådar, som jag först uppfattade som tvättlinor. Jag såg sedan att koppartrådarna, som var helt inom räckhåll även för barn, var fästade i porslinsknoppar. Min farhåga om att det var fråga om spänningförande elledningar bekräftades. Så vill vi inte ha det i Sverige. Vi rankar såväl trafiksäkerhet som elsäkerhet mycket högt i vårt land. Men, av någon anledning tycks vi också vilja skydda svenska barn från matematik; moment som bara för några år sedan ingick i grundskolekursen har numera hänförts till gymnasiet och mycket som utgått ur gymnasiekursen måste tränas under ”repetitionskurser” och ”introduktionskurser” för teknologer som påbörjat sina ingenjörs- och civilingenjörsutbildningar.
Detta faktum är tämligen obegripligt. Antagligen har man aningslöst velat göra tillvaron så bekväm och kravlös som möjligt för barn och ungdomar. Vad man därmed missat är de år då människan är som mest formbar och finner sina intressen. Det är ytterst sällsynt att någon i de övre tonåren börjar intressera sig för helt nya saker. I varje fall kan ju ingen bli intresserad av sådant man inte vet om eller ens har hört talas om. Tyvärr saknar skolan numera värdiga företrädare för matematiken (och antagligen även andra ämnen). Vad matematik egentligen är, är förstås inte lätt att säga, men inom skolväsendet finns numera ytterst få lärare som ens kan ge en antydan. Istället för att erkänna sina misstag får man nu, från ansvarigt håll, höra att matematiken egentligen alltid har varit överskattad och att tom. blivande civilingenjörer tvingas lära sig onödigt mycket matematik. Så låter det alltså när de ansvariga dömer sig själva!
Läs fö. "Sista Ordet" på sida70 i tidningem "Medlemsutskicket".
http://www.swe-math-soc.se/utskick/utskick1002.pdf
Svar till Arne Söderqvist
Det handlar inte bara om matematik utan allmänt om naturvetenskap. Lars Philpisson LTH (inte med oss längre) skrev i Dagens Forskning om hur även de med höga betyg från gymnasiet resonerade i naturvetenskap som man gjort i samhällsämnen. "Var och en kan ha sin sanning"
Det handlar om att de som har begåvning/intresse för matematik och naturvetenskap och som vill offra den tid det tar, skall få sin tid i grundskola och gymnasium använd på ett vettigt sätt. Att "locka" de obegåvade är resursförstöring. En kursplan som tillåter, och lärare som vill och kan måste finnas.
Svar till Ragnar Svedje
Jag koncentrerade mig på just matematiken i mitt inlägg och i min essä "Sista Ordet".
Här är en annan artikel, skriven för nio år sedan (vilket förklarar vissa nu inaktuella påståenden).
http://members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/arne1.htm
Svar till José L Ramírez
Här är svar till José Luis Ramírez (Fil. dr i samhällsplanering vid Nordiska institutet för samhällsplanering).
1. ”Vad det är som är allt sämre hos ungdomarna?”
SVAR: I artikeln ovan nämns ju redan resultaten i TIMMS. Orkar du inte läsa? Här är ett färskt exempel från rättningen av gymnasiets matematikkurs A i vår (källa: skolverket). Eleverna skulle (utan miniräknare, men med penna och papper) räkna ut 17-25+3. Resultat: 50% av eleverna räknade fel! Med risk för att vara övertydlig, låt mig upprepa: Hälften av alla elever som gått igenom hela grundskolan samt läst en termin på gymnasiet behärskar inte plus och minus! Varför kan inte alla flummare inse att någonting är fel? Om tre år börjar dessa elever på högskolan. Hjälp!
2. ”Ska alla lära sig logaritmer och dylikt?”
Det beror på vad du menar med ”lära sig”. Du får gärna utveckla detta. Vad eleverna framförallt ska utveckla i skolan är begreppsförståelse. Med det synsättet är det självklart att alla elever ska förstå exponentiell tillväxt och logaritmer. Hur ska man annars förstå problematiken kring hög befolkningstillväxt (takten blir högre ju fler vi är)? Hur ska man annars förstå varför en 4:a på richterskalan inte är dubbelt så kraftig som en 2:a? MEN det betyder inte att alla elever ska lära sig alla ”finesser” t.ex. hur man omvandlar mellan olika baser i logaritmer eller vad den naturliga logaritmen är. Nyckelordet är alltså förståelse.
3. ”Matematisk logik har inte med normal logik att göra. ”
SVAR: Det här låter spännande! Du får gärna utveckla detta. Notera att man i matematiken utvecklat många varianter av den klassiska logiken, t.ex. Fuzzy logic, för att handskas med ”vaga” situationer. Är det något av detta du menar med ”normal logik”?
4. ”Om alla hundar är vegetarianer och alla vegetarianer är psykopater – då är alla hundar psykopater”.
SVAR: Det här är en korrekt logisk slutledning. MEN eftersom premisserna är falska så kan vi inte dra slutsatsen att ”alla hundar är psykopater” är sann. Det är just TACK VARE det matematisk-logiska maskineriet som vi kan förklara detta. Hur skulle vi undvika sådana fallgropar annars? Kanske med din ”normala logik”? L.O.L.
Svar till Patrik L
Jag upptäckte dina kommentarer av rent tillfällighet och blev full av skratt. Alla dina inlägg visar att du behöver verkligen begrunda vad du säger och vad du menar, dvs. du behöver humanistisk kunskap. Utan språket skulle du inte kunna resonera om allt detta. Du borde i grunden lära dig språkkunskap och språkbruk (jag menar inte grammatik och fasta orddefinitioner) utan just språkbruk, så att du kunde upptäcka hur dina egna ord och tankar glider. Du säger att ett logiskt resonemang kräver riktiga premisser. Vad är premisser? Är de inte formuleringar i ord? Hur vet man om premisserna är riktiga eller inte? Är det med naturvetenskap och matte? Ha, ha!. Du tror att naturvetenskap är något givet, inte att det är en tankekomstruktion i ord som då och då måste revideras. Du vet alltså inte vad "normal" logik är. Hur ska jag lära dig det, om du inte ens förstår det? Hur ska man kunna lära en blid vad färger är? Enligt din uppfattning har logiken skapat "fuzzy" logik. Du menar "diffus logik" men måste säga det på engelska, för du vet inte vad du säger. Innan grekerna och andra hittade på någon som helst formell logik resonerade dem och drog slutsatser. Det vanliga språket är det som fick namnet retorik (inte Retorik, som ämne utan just det vanliga språkanvändningen). Med skriftspråket kunde man sätta fast vad man sade. Då började man att utveckla ett system som kunde reda ut språket och fastställa det man sade. Studieämnen Retoriken och Logiken är en produkt av det vanliga språkets och resonemangens systematisering. Logik gäller bara om man kan fästa ord vid företeelser på det sättet som naturvetenskapen gör. Sämre är det i samhällsvetenskapen och i vanliga resonemang. Det handlar inte om att någon Logik har funnit sin Fuzzy logik, som på svenska heter diffuslogik. Det är ur retoriken som logiken utvecklas. Du verkar tänka med kroppens ändan, inte med huvudet. Vi börjar alltid med mer diffusa tankar och försöker ständigt precisera dem. justera uttrycken, för att vara säkra på vad vi menar, även om nya siuationer och nya erfarenheter tvingar oss att revidera vad vi säger och vad vi menar. Logiken skapar ingen retorik, det är retoriken som skapade logiken, på samma sätt som vi utvecklar bestämda produkter från diffus materia.
Du vill att jag ska förklara för dig vissa saker, men du måste själv lära dig mycket för att förstå. Du reducerar matte till att räkna 15 + 30 och dylikt. Om matematik bara är detta, då är det ganska lätt kört. Men ekvationer och logaritmer är något annat. Mängdläran trodde man på en gång i tiden, men det blev fiasko, eftersom matematisk logik inte duger för vanliga livsdiskussioner och valet av värderingar och handlingar. Livserfarenhet är inte matte. Antingen/eller logiken strider mot det mesta av det vi får avgöra. Logik gäller bara för att studera det som är givet (som vi kallar fakta) inte för vad vi ska välja och vad vi ska göra. Men detta förstår du inte och jag tror inte att du förmår begripa, eftersom du tror dig veta. Du tror att du vet, men detta betyder inte att du vet att du vet. Du tror att man kan undvika fallgropar med matte. Och du har mage att fråga mig vad jag menar med "lära sig". Du har tydligen aldrig ens ställt dig frågan om vad "lära sig" innebär. För mig är detta en av de frågor som jag har ägnat mest tid åt, men jag kan inte förklara detta till en enfaldig bloggare som du. Du behöver läsa mycket. Du skulle behöva genomgå en hel kurs av dem som jag hade vid Södertörn. Du skulle aldrig ens komma på idén att fråga dig vad som skiljer "veta" och "förstå".
Nej. Nu har jag ägnat tillräckligt tid åt dig. Du kan inte få lära dig i en begränsad blogg. Och jag tror inte att du kommer att kunna lära dig så mycket längre. Du verkar redan ha bundit fast din blick åt ett håll och saknar förmåga att komma ur mörkret.
Jag är inte bara fil dr i samhällaplanering. Jag är docent i regionalplanering och professor i humanvetenskapli handlingsteori. Men ärndå fortsätter jag att undersöka om jag har fått något om bakfoten. Det gör intedu. Dina propåer är så okunniga och naiva att man häpnar.
Detta var mit svar till dina söderdelade naiva, ja idiotiska, frågor och propåer.
Svar till Arne Söderqvist
För att leva ett skyddat och löämpligt liv måste vi naturligtvis veta hur världen ser ut kring oss, dvs vi måste kunna det som vi kallar fakta. Det är detta som naturvetenskap, med viss matematisk hjälp, kan hjälpa oss att förstå. Men sedan gäller det attanpassadet vi får reda på och vet till vad vi vill göra med våra liv. Där räcker inte löängre kunskapen om matte och natur, dethandlar om många andra kunskaper som handlar om humanism och om samhällsbygnad att göra. Värderingar, inte fakta. Falta räknar man med, vöärderingar väljer man vägen med.
Bekymrad över GY2011
Jag har arbetat på utvecklingsavdelning på Volvo, som lärare både på gymnasium och högskola. Det jag kan märka under alla mina 30 år i arbetslivet är att kunskapsnivån sjunker sakterliga och speciellt i naturvetenskapliga ämnen. Vad kommer det att innebära för vårt land. Jo att det blir svårare att utveckla nya högteknologiska produkter. Utan god teoretisk utbildning så går det inte. Sen kan vi prata om att det är viktigt med god social kompetens och kunna tänka på helheten.
Men den stora frågan är om vi vill fortsätta att utveckla nya högteknologiska produkter i det här landet? Om vi vill det så måste eleverna/studenterna kunna mer än de fyra räknesätten. Det finns inga genvägar här. Det är dags att välja vad vi vill med våra utbildningar. Att stärka teknik/naturvetenskap eller att vi ska mysiga utbildningar som inte leder någostans.
Svar till Henrik
Nyligen har en socialt kompetent projektledare frågat. Vid AC, vad är det som alternerar, spänning eller ström?
Även fått en fråga av en M.Sc, examensarbetare.
Ström, är det spänning per tidsenhet.Anser mig själv medelmåttig civ.ing, men ibland undrar jag vad som pågår!
En tidigare personalchef på CTH påpekade att den mest socialt kompetente är Solovåraren.