”Kärnkraften farligaste alternativet”

LÄSARKOMMENTARER. Åsikterna är många efter ett debattinlägg om elproduktionen: ”Kärnkraften är det sämsta och farligaste alternativet.” ”Vindkraften saknar marknadsekonomiska drivkrafter.”

Annons

Sivert Göthlins debattartikel om elproduktionen har satt fart på Ny Tekniks läsare. Hittills har artikeln fått över 400 läsarkommentarer.

Civilingenjören Sivert Göthlin skriver att Sveriges elproduktion, med stora delar vattenkraft och kärnkraft, är näst intill oöverträffad ur miljösynpunkt. Därför tycker han att det är ett slöseri med samhällsresurser att satsa mer på subventionerad förnybar kraft.

Men han får mothugg av flera läsare. Johanna Westin tycker att kärnkraft är det sämsta och farligaste alternativet och undrar hur Sivert Göthlin egentligen har tänkt när han påstår att kärnkraft är miljövänligt.

Signaturen Ilit ravS påpekar att kärnavfallsfonden är underfinansierad och att kärnkraftsfolket därför borde fundera på vem som är subventionerad. ”Varför ska våra barnbarn betala för rivningen av våra kärnkraftsverk” skriver han eller hon.

Signaturen ”Förbannad på lögnare” upprörs över Sivert Göthlins artikel och undrar hur han kan bortse från den säkerhetskostnad som planetens cirka 500 kärnkraftverk orsakar.

Läsaren Lars skriver att kärnkraften inte är ett vettigt alternativ så länge kärnkraftsindustrin inte kan visa rena sätt att producera uran och ta hand om avfallet.

En civilingenjör som var för ung för att rösta om kärnkraften 1980 tycker att det är ungdomar, inte pensionärer, som borde få bestämma om kärnkraften och dess avfall.

Men en läsare som kallar sig mats persson håller med Sivert Göthlin och påpekar att vindkraftsutbyggnaden saknar marknadsekonomiska drivkrafter. Han tycker att det är obegripligt att vindkraften byggs ut genom statliga subventioner.

Signaturen Observatör skriver att motståndet mot vindkraft ökar i Sverige för varje nytt verk som sätts upp i människors närhet. Genom att nonchalera lokala opinioner skapar Energimyndigheten och vindkraftsbolagen ett ökande motstånd och läsaren frågar sig vilket parti som kommer att få de missnöjda väljarnas röster nästa år.

Men signaturen Dick ger mothugg och säger att han ”precis som alla andra i bygden” vill ha vindkraft och utveckling.

Signaturen jobbe propagerar på flera ställen för att forskning om vindkraft bör stödjas så att den kan utvecklas till att vara konkurrenskraftig utan löpande subventioner.

Läsaren Stefan tror att vindkraften kommer att bli lönsam och subventionerna tas bort så småningom.

Signaturen Realisten däremot slår ett slag för solkraften och skriver att utvecklingen inom området går snabbt i dag.

Av: Linda Nohrstedt
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

229 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
229
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 11 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 70 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 208 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 48 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se