”Låt rymdproffsen vara med och bestämma”

Satelliten Odin började projekteras 1989, sändes upp 2001 och är fortfarande i drift och tillhandahåller livsviktiga klimatdata. När någon om några decennier ser tillbaka på svensk rymdverksamhet kommer dessa projekt – Odin, SMART-1 och Prisma – att framstå som lysande fyrbåkar av innovation och djärva satsningar, skriver debattören.

”Låt rymdproffsen vara med och bestämma”

DEBATT. Ett svart hål av inkompetens. Ju mindre man kunde om rymdteknik desto lämpligare verkade man vara att bestämma. Kompetensbristen har inneburit att viktiga projekt slängts i rännstenen, skriver rymdnestorn Sven Grahn som välkomnar Riksrevisionens granskning.

Annons
Sven Grahn, förre detta teknisk direktör på Rymdbolaget.

Sven Grahn, förre detta teknisk direktör på Rymdbolaget.

Riksrevisionen kallar den svenska rymdverksamheten en potentiellt strategisk tillgång för vårt land som bör tas tillvara bättre. Att den inte skötts särskilt bra med början i 90-talets slut är ju väl känt för oss som arbetat i denna verksamhet.

Riksrevisionen föreslår ett antal åtgärder, bland annat att regeringens fortsatta arbete med rymdverksamheten bör omfatta: "...en bred förankrad process med syfte att knyta ihop rymdverksamhetens olika delar.”

Detta är utmärkt – man måste diskutera vad det hela ska vara bra för.

För Riksrevisionen, tar överhuvudtaget inte ställning till om något bra har gjorts utan endast att styrningen av verksamheten varit dålig. Jag har inga problem med deras kloka förslag till åtgärder, men skulle vilja framföra en uppmaning: Låt rymdproffs vara med och bestämma och se dem inte som ombud för ett irriterande särintresse.

Inte förrän den nuvarande generaldirektören för Rymdstyrelsen utsågs bröts den pågående avprofessionaliseringen av styrningen av svensk rymdverksamhet. För femton år sedan uppstod en djup kompetensklyfta mellan Rymdstyrelsens ledning och de företag och forskargrupper som är verksamma i branschen. Ett svart hål av inkompetens öppnade sig i den ansvariga myndigheten och dess styrelse. Ju mindre man kunde om rymdteknik desto lämpligare verkade man vara för att vara med och bestämma.

Låt mig berätta lite om hur man kan iaktta konsekvenserna av detta kompetenshål.

Den europeiska rymdorganisationen ESA har det senaste året gjort idéutlysningar för små, innovativa rymdforsknings- och teknikdemonstrationsprojekt. I de förslag som kommit in nämns påfallande ofta två rymdprojekt som särskilt betydelsefulla för den framtida utvecklingen: den elektriskt framdrivna månsonden SMART-1 (som Rymdbolaget/SSC utvecklade åt ESA) och formationsflygningssatelliterna Prisma (som Rymdbolaget/SSC utvecklade med svenska medel).

Inget av dessa projekt skapade någon entusiasm hos Rymdstyrelsen på den tiden och inga försök att tillvarata de tekniska framsteg projekten skapade gjordes – tvärtom. Rymdstyrelsen bestämde sig för att den tekniska förmågan att utveckla hela rymdsystem inte längre skulle uppmuntras. Rymdbolaget/SSC fick skänka bort hela denna kompetens till det tyska familjeföretaget OHB för en krona (och dessutom skicka med några tiotal miljoner kronor).

Astronomi- och klimatforskningssatelliten Odin började projekteras 1989, sändes upp 2001 och är fortfarande i drift och tillhandahåller livsviktiga klimatdata. Under 2000-talet visade Rymdstyrelsens ledning stor motvilja mot projektet och sökte sätt att strypa penningmedlen för driften av satelliten. Om några dagar firar Odin 12 år i rymden och fortsätter att leverera data av värde för mänskligheten. Tacka några ihärdiga entusiaster kring projektet för det.

När någon om några decennier ser tillbaka på svensk rymdverksamhet kommer dessa projekt – Odin, SMART-1 och Prisma – att framstå som lysande fyrbåkar av innovation och djärva satsningar som flyttat fram Europas förmåga att använda rymden.

Men hur betraktade beslutsfattarna dem då? Jo, som en sten i skon. Och hur agerade man? Frukterna av dessa projekt slängdes till stor del i rännstenen. Varför? Jo, man hade inte den kunskap om rymdbranschen som krävdes för att korrekt bedöma värdet av dem.

Så, kära regering, låt rymdproffsen vara med och bestämma ”vad det hela ska vara bra för”.

Sven Grahn, oberoende rymddebattör

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

42 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
42
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Xiaomi

Heta Xiaomi ratar största mobilmässan

Kinesiska Xiaomi är världens mest omtalade mobiltelefontillverkare. Störst i Kina, trea i världen, men man ställer inte ut i Barcelona. 1 kommentar

Mobilmässan Barcelona

Alla blickar mot Google

Årets snackis på Mobile World Congress lär bli ryktena om att Google vill bli virtuell mobiloperatör.

SENASTE TEKNIKNYTT
F-35

Hjälmarna till F-35 dyraste någonsin

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Karlavagnstornet

Göteborg: Tack försvaret för den högsta skrapan

Försvarsmakten ser inget hinder för den 266 meter höga skyskrapa som planeras på Lindholmen i Göteborg. 31 kommentarer

Göte Burj når bara upp till knäna

Världens högsta byggnad är just nu Burj Khalifa i Dubai. Men i Jedda i Saudiarabien byggs en bjässe som ska bli 1 kilometer hög. 2 kommentarer

Höjdrekord för flygskärm

Titan lika billigt som stål

En ny metod att framställa titan kan göra metallen intressant för biltillverkare.

Elbil, Vattenfall

Elbolagen: Laddning av elbilen ska kosta

När Vattenfall och Fortum började ta betalt för snabbladdning av elbilar togs svenska folket på sängen. Men nu följer andra efter. 53 kommentarer

Favoritbilen bland elbilar i Norge är VW e-Golf.

Nytt rekord för elbil i Norge

Nästan var femte ny bil i Norge är en elbil. Favoritbilen är VW e-Golf, som gått förbi Tesla. 30 kommentarer

Elbil för halva priset

Frankrike höjer ”supermiljöbilspremien” så mycket att priset på en Renault Zoe halveras. 25 kommentarer

iva

Hon är enda kvinnan som valdes in i IVA

Av elva nya ledamöter är en kvinna. IVA: Vi jobbar på jämställdheten. 12 kommentarer

Annons
Appen avslöjar 
ultimata vallan
Appen avslöjar 
ultimata vallan

Appen avslöjar ultimata vallan

UNDER SKALET. En halv miljard tv-tittare ser världens bästa skidåkare kämpa i backar och spår under VM i Falun. Under Skalet har granskat marknadens mest avancerade längdskidor.

tomgång kallstart

Kallstart bättre än tomgång för bilen

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare förklarar vad som är bäst för bilen och miljön. 28 kommentarer

Här byggs världens största plan

Här byggs världens största plan

Första bilderna från bygget av the Roc med vingbredden 117 meter. 1 kommentar

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

Ryssland vill plocka isär rymdstationen

2024 vill Roskosmos montera bort de ryska modulerna av rymdstationen ISS och av dessa bygga en egen rymdbas. 6 kommentarer

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

Radarsensor i gatlyktan ser tom p-plats

I sommar blir det lättare att hitta en ledig p-plats för bilister i Berlin. Radarsensorer i gatlamporna spejar efter tomma p-rutor, som visas i mobiltelefonen. 11 kommentarer

Så säkrar du ditt 
lösenord på nätet

Så säkrar du ditt lösenord på nätet

Lösenord är fortfarande ett gissel på nätet. De ska vara långa och unika – och blir därmed svåra att komma ihåg. Det finns hjälp. 2 kommentarer

Lösenordshanterare riskerar bli en måltavla

Tjänsterna lägger alla uppgifter i samma korg. 1 kommentar

Flygplan

Varför lutar flygplanet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför lutar flygplan svagt uppåt på normal flyghöjd? Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 20 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Nära genombrott
för bränslecellen

Nära genombrott för bränslecellen

De första exemplaren av bränslecellsbilen Mirai är levererade i Japan. Bilen kostar en bråkdel av sina föregångare. 48 kommentarer

”Priset halverat om fem år”

Bränslecellsprofessor: Det är helt realistiskt. 13 kommentarer

Nu räcker livslängden

Svaga punkten är polymermembranet. 3 kommentarer

Bränslecellen är redo att rulla

Bränslecellen är redo att rulla

LEDARE. Toyota anser att batteribilen inte är framtiden. 22 kommentarer

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Så hamnar sand från Sahara i Amazonas

Satelliten Calipso visar i 3d hur sand motsvarande nära 700000 långtradare lyfter från Sahara för färd mot Sydamerika. 12 kommentarer

Charlotte Kalla

Guld-Kalla utbildar blivande ingenjörer

Den svenska gulmedaljören ska på turné. Här är alla datumen! 3 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Världens högsta byggnad

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se