”Låt rymdproffsen vara med och bestämma”

Satelliten Odin började projekteras 1989, sändes upp 2001 och är fortfarande i drift och tillhandahåller livsviktiga klimatdata. När någon om några decennier ser tillbaka på svensk rymdverksamhet kommer dessa projekt – Odin, SMART-1 och Prisma – att framstå som lysande fyrbåkar av innovation och djärva satsningar, skriver debattören.

”Låt rymdproffsen vara med och bestämma”

DEBATT. Ett svart hål av inkompetens. Ju mindre man kunde om rymdteknik desto lämpligare verkade man vara att bestämma. Kompetensbristen har inneburit att viktiga projekt slängts i rännstenen, skriver rymdnestorn Sven Grahn som välkomnar Riksrevisionens granskning.

Annons
Sven Grahn, förre detta teknisk direktör på Rymdbolaget.

Sven Grahn, förre detta teknisk direktör på Rymdbolaget.

Riksrevisionen kallar den svenska rymdverksamheten en potentiellt strategisk tillgång för vårt land som bör tas tillvara bättre. Att den inte skötts särskilt bra med början i 90-talets slut är ju väl känt för oss som arbetat i denna verksamhet.

Riksrevisionen föreslår ett antal åtgärder, bland annat att regeringens fortsatta arbete med rymdverksamheten bör omfatta: "...en bred förankrad process med syfte att knyta ihop rymdverksamhetens olika delar.”

Detta är utmärkt – man måste diskutera vad det hela ska vara bra för.

För Riksrevisionen, tar överhuvudtaget inte ställning till om något bra har gjorts utan endast att styrningen av verksamheten varit dålig. Jag har inga problem med deras kloka förslag till åtgärder, men skulle vilja framföra en uppmaning: Låt rymdproffs vara med och bestämma och se dem inte som ombud för ett irriterande särintresse.

Inte förrän den nuvarande generaldirektören för Rymdstyrelsen utsågs bröts den pågående avprofessionaliseringen av styrningen av svensk rymdverksamhet. För femton år sedan uppstod en djup kompetensklyfta mellan Rymdstyrelsens ledning och de företag och forskargrupper som är verksamma i branschen. Ett svart hål av inkompetens öppnade sig i den ansvariga myndigheten och dess styrelse. Ju mindre man kunde om rymdteknik desto lämpligare verkade man vara för att vara med och bestämma.

Låt mig berätta lite om hur man kan iaktta konsekvenserna av detta kompetenshål.

Den europeiska rymdorganisationen ESA har det senaste året gjort idéutlysningar för små, innovativa rymdforsknings- och teknikdemonstrationsprojekt. I de förslag som kommit in nämns påfallande ofta två rymdprojekt som särskilt betydelsefulla för den framtida utvecklingen: den elektriskt framdrivna månsonden SMART-1 (som Rymdbolaget/SSC utvecklade åt ESA) och formationsflygningssatelliterna Prisma (som Rymdbolaget/SSC utvecklade med svenska medel).

Inget av dessa projekt skapade någon entusiasm hos Rymdstyrelsen på den tiden och inga försök att tillvarata de tekniska framsteg projekten skapade gjordes – tvärtom. Rymdstyrelsen bestämde sig för att den tekniska förmågan att utveckla hela rymdsystem inte längre skulle uppmuntras. Rymdbolaget/SSC fick skänka bort hela denna kompetens till det tyska familjeföretaget OHB för en krona (och dessutom skicka med några tiotal miljoner kronor).

Astronomi- och klimatforskningssatelliten Odin började projekteras 1989, sändes upp 2001 och är fortfarande i drift och tillhandahåller livsviktiga klimatdata. Under 2000-talet visade Rymdstyrelsens ledning stor motvilja mot projektet och sökte sätt att strypa penningmedlen för driften av satelliten. Om några dagar firar Odin 12 år i rymden och fortsätter att leverera data av värde för mänskligheten. Tacka några ihärdiga entusiaster kring projektet för det.

När någon om några decennier ser tillbaka på svensk rymdverksamhet kommer dessa projekt – Odin, SMART-1 och Prisma – att framstå som lysande fyrbåkar av innovation och djärva satsningar som flyttat fram Europas förmåga att använda rymden.

Men hur betraktade beslutsfattarna dem då? Jo, som en sten i skon. Och hur agerade man? Frukterna av dessa projekt slängdes till stor del i rännstenen. Varför? Jo, man hade inte den kunskap om rymdbranschen som krävdes för att korrekt bedöma värdet av dem.

Så, kära regering, låt rymdproffsen vara med och bestämma ”vad det hela ska vara bra för”.

Sven Grahn, oberoende rymddebattör

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

42 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
42
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 12 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 70 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 5 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 214 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 50 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se