Sveriges konsumenter kräver att konsumenterna är i centrum när smarta elnät införs.

Sveriges konsumenter kräver att konsumenterna är i centrum när smarta elnät införs. Foto: Kalle Hagman

”Smarta elnät – men för vem?”

DEBATT. Smarta elnät ska vi ha, det är bra för miljön. Men ett benhårt krav är att det sker med konsumenterna i centrum. Annars blir elnäten inte smarta för andra än elproducenterna och företagen som säljer på oss ny teknik, skriver Jan Bertoft generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

Annons
”Smarta elnät – men för vem?”

Jan Bertoft Foto: Charlie Drevstam

Verktyg

Om du inte har hört talas om smarta elnät är det lika bra att du vänjer dig. Smarta elnät – när de fungerar – innebär en miljövänlig balans mellan input och output av el. Vi anpassar förbrukningen för att få bort toppar i produktionen då elen är dyr och kommer från miljövidriga kraftkällor.

Ett krux i dag är att alla använder energikrävande motorvärmare, duschar, ugnar etc ungefär samtidigt. Smarta elnät förväntas också vara en väg ur problemet då el måste användas samtidigt som den produceras. Och i visionen ingår att vi konsumenter ska kunna sälja egen el till nätet som vi till exempel producerat genom solceller på taket eller lagrat i elbilens batterier.

En del av systemet är små smarta mätare som gör det möjligt att fjärrstyra elprylarna i vårt hem, till exempel sätta igång tvättmaskinen eller laddningen till elbilen när elen är billig (oftast på natten). Om detta talar politiker och industrin idag närmast schlager-euforiskt. Det talas om att det går att spara 10 procent av elen. Vissa drar iväg till ”uppemot 40 procent”.

Det finns bara en hake. Konsumenterna.

Man räknar med att konsumenterna ska kasta sig över den nya tekniken och glatt utnyttja alla dess fördelar.

Många kommer säkert att göra det, inte minst intresserade och kunniga människor som bor i storförbrukande hus med elvärme. Men långt ifrån alla kommer att vara så aktiva, eller ha råd med de nya prylar som är uppkopplade och kommunicerar med varandra i de nya smarta elnäten.

El har nämligen samma attraktionsvärde som försäkringar, för många är det bara ett skittråkigt måste. Det finns undersökningar som visar att den genomsnittliga EU-medborgaren ägnar fyra minuter åt sin elräkning. Per år!

Jag tror helt enkelt att det finns stora portioner önsketänkande i detta. Man VILL så gärna att konsumenterna ska vara aktiva att man räknar med det.

Så frågan är:

Kommer konsumenterna verkligen att bli vinnare i de smarta näten?

Hur ska det i så fall gå till? Vet man det? Om inte – ska man dra igång hela processen, till miljardkostnader (gissa vem som betalar – i slutänden?). Vore det inte på plats med lite analyser om HUR det ska gå till, ur ett strikt konsumentperspektiv.

Här gäller det att undvika omogen, onödigt dyr, krånglig och ”inlåst” teknik. Det finns ett antal tekniska minor, som kan göra det svårt att backa. Och som kan göra att det tar onödigt lång tid, kanske decennier, innan systemet är igång.

Andra frågor som är viktiga att ställa är: Vad händer med integriteten? När kraftbolagen får ett titthål in i vår elförbrukning timme för timme – vad gör de med informationen? Hur vet vi att de råd vi får är pålitliga? Vad händer när vi byter elbolag?

Sveriges Konsumenter förutsätter att Anna-Karin Hatt och det nya Samordningsrådet för smarta elnät kommer att utgå från ett mycket tydligt konsumentperspektiv när de kommer med förslag och beslut.

Smarta elnät ska vi ha, det är bra för miljön. Men ett benhårt krav är att det sker med konsumenterna i centrum. Annars blir elnäten inte smarta för andra än elproducenterna och företagen som är i framkant med att sälja på oss ny teknik.

Jan Bertoft, Generalsekreterare Sveriges Konsumenter

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

42 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
42
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

”Hoppas nå Göteborg 
ett dygn före planen”
”Hoppas nå Göteborg 
ett dygn före planen”

”Hoppas nå Göteborg ett dygn före planen”

Är det praktiskt möjligt att köra elbilen Nissan Leaf från Stockholm till Göteborg? Följ med Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz på en laddad resa från Stockholm till Göteborg. 68 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

”Bor man i Jönköping borde det inte vara en utopi att luncha med mormor i Borås.” 56 kommentarer

Skapar grafen med hushållsmixer

Forskare har lyckats framställa det superlätta och ledande materialet grafen - med hjälp av en mixer.

Heartbleed.

Heartbleed slår till mot Apple

Jätten Apple har också drabbats av internetbuggen.

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Tyska polisens nya vattenkanonbil WaWe 10 åkte på rejält med stryk vid ett test nyligen. 3 kommentarer

Bomba i google

”Bitcoinskaparen” har fått sin första bitcoin

Mannen som förnekar att han skapat den digitala valutan bitcoin tackar i en video dem som nu donerat bitcoin till honom.

Så blev Volvo en tjejbil

Så blev Volvo en tjejbil

Sedan kvinnobilen YCC visades för tio år sedan har hälften av de unika idéerna byggts in i Volvos vanliga modeller. 6 kommentarer

Volvo-topp: YCC är en ikon

”En inspiration till dagens bilar både vad gäller funktion och utseende”, säger Hans-Olov Olsson, vice ordförande för Volvo personvagnar.

Annons
Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Bygg kärnkraftverk på flytande plattformar, det löser flera problem anser forskare vid MIT. 21 kommentarer

TEKNIKSVEPET

Alecta ratar Scania-bud

Här kan du läsa morgonens tekniknyheter i ett svep!

Teknologer urusla på matte

En av fem som började på KTH i höstas klarade inte ens grundskolenivån på det diagnostiska matteprovet. 31 kommentarer

Bankomater hotas när Windows XP överges

Bankomater hotas när Windows XP överges

Hundratals miljoner maskiner som kör XP hotas, bland annat mängder av bankomater. 21 kommentarer

Färjan hade inga chanser att se båten

En taxibåt krockade med en färja under påskafton. Den mindre båten saknade rätt teknisk utrustning för att kunna ses i dimman. 15 kommentarer

Så ska Teslan bli billigare

Så ska Teslan bli billigare

BILDSPEL. Nästa generation Tesla ska inte kosta mer än 220 000 kronor. ”Alla ska ha råd”. Ny Teknik har som första svenska tidning besökt bilfabriken i USA. 33 kommentarer

Gripens krokiga väg mot succé

Gripens krokiga väg mot succé

(TEKNIKHISTORIA) 1988 flög JAS 39 Gripen över Linköping. Det gick att se planet på två sätt. Antingen var det en dyr fåfänga som harvats fram genom förseningar och skandaler i tre decennier. Eller så var det ett smart, teknikledande stridsflygplan som konstruerades på bara några få år och gav Sverige en militär resurs i världsklass. Båda beskrivningarna stämde. 32 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se