Sveriges konsumenter kräver att konsumenterna är i centrum när smarta elnät införs.

Sveriges konsumenter kräver att konsumenterna är i centrum när smarta elnät införs. Foto: Kalle Hagman

”Smarta elnät – men för vem?”

DEBATT. Smarta elnät ska vi ha, det är bra för miljön. Men ett benhårt krav är att det sker med konsumenterna i centrum. Annars blir elnäten inte smarta för andra än elproducenterna och företagen som säljer på oss ny teknik, skriver Jan Bertoft generalsekreterare Sveriges Konsumenter.

Annons
”Smarta elnät – men för vem?”

Jan Bertoft Foto: Charlie Drevstam

Verktyg

Om du inte har hört talas om smarta elnät är det lika bra att du vänjer dig. Smarta elnät – när de fungerar – innebär en miljövänlig balans mellan input och output av el. Vi anpassar förbrukningen för att få bort toppar i produktionen då elen är dyr och kommer från miljövidriga kraftkällor.

Ett krux i dag är att alla använder energikrävande motorvärmare, duschar, ugnar etc ungefär samtidigt. Smarta elnät förväntas också vara en väg ur problemet då el måste användas samtidigt som den produceras. Och i visionen ingår att vi konsumenter ska kunna sälja egen el till nätet som vi till exempel producerat genom solceller på taket eller lagrat i elbilens batterier.

En del av systemet är små smarta mätare som gör det möjligt att fjärrstyra elprylarna i vårt hem, till exempel sätta igång tvättmaskinen eller laddningen till elbilen när elen är billig (oftast på natten). Om detta talar politiker och industrin idag närmast schlager-euforiskt. Det talas om att det går att spara 10 procent av elen. Vissa drar iväg till ”uppemot 40 procent”.

Det finns bara en hake. Konsumenterna.

Man räknar med att konsumenterna ska kasta sig över den nya tekniken och glatt utnyttja alla dess fördelar.

Många kommer säkert att göra det, inte minst intresserade och kunniga människor som bor i storförbrukande hus med elvärme. Men långt ifrån alla kommer att vara så aktiva, eller ha råd med de nya prylar som är uppkopplade och kommunicerar med varandra i de nya smarta elnäten.

El har nämligen samma attraktionsvärde som försäkringar, för många är det bara ett skittråkigt måste. Det finns undersökningar som visar att den genomsnittliga EU-medborgaren ägnar fyra minuter åt sin elräkning. Per år!

Jag tror helt enkelt att det finns stora portioner önsketänkande i detta. Man VILL så gärna att konsumenterna ska vara aktiva att man räknar med det.

Så frågan är:

Kommer konsumenterna verkligen att bli vinnare i de smarta näten?

Hur ska det i så fall gå till? Vet man det? Om inte – ska man dra igång hela processen, till miljardkostnader (gissa vem som betalar – i slutänden?). Vore det inte på plats med lite analyser om HUR det ska gå till, ur ett strikt konsumentperspektiv.

Här gäller det att undvika omogen, onödigt dyr, krånglig och ”inlåst” teknik. Det finns ett antal tekniska minor, som kan göra det svårt att backa. Och som kan göra att det tar onödigt lång tid, kanske decennier, innan systemet är igång.

Andra frågor som är viktiga att ställa är: Vad händer med integriteten? När kraftbolagen får ett titthål in i vår elförbrukning timme för timme – vad gör de med informationen? Hur vet vi att de råd vi får är pålitliga? Vad händer när vi byter elbolag?

Sveriges Konsumenter förutsätter att Anna-Karin Hatt och det nya Samordningsrådet för smarta elnät kommer att utgå från ett mycket tydligt konsumentperspektiv när de kommer med förslag och beslut.

Smarta elnät ska vi ha, det är bra för miljön. Men ett benhårt krav är att det sker med konsumenterna i centrum. Annars blir elnäten inte smarta för andra än elproducenterna och företagen som är i framkant med att sälja på oss ny teknik.

Jan Bertoft, Generalsekreterare Sveriges Konsumenter

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

42 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
42
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Tre våningar – på 
samma yta som två

Tre våningar – på samma yta som två

Tre våningsplan där det tidigare bara rymdes två, och en 40-procentig minskning av energianvändningen. 35 kommentarer

”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

Utmaningen: Montera
Ikea-möbler – utan
någon beskrivning

Utmaningen i gratisspelet Höme Improvisåtion är på högsta nivå.

Startdatum klart för Europas rymdplan

I vilken låda finns rubinen?

Klarar du veckans logikproblem?

Carö Gustaf

Här 3d-printas slutstycket till svenska granatgeväret

Karlskoga placerar sig på den svenska 3d-kartan med ett nytt nationellt centrum för printing i 3d. 6 kommentarer

snackfras 3d

Bantade verktygsfräsen i skrivaren

Verktygsfräsen kunde göras 40 procent lättare när den tillverkades i 3d-skrivare. 1 kommentar

Mini Minor kan bli Toyota Starlet

Mini Minor kan bli Toyota Starlet

Mini Minor kan bli resultatet av ett utökat samarbete mellan BMW och Toyota, som kan ge bilen namnet Starlet. 3 kommentarer

”Stopplagen är för otydlig”

Här är kommunen som ska fortsätta ställa egna särkrav på energiförbrukning – trots den nya stopplagen.

Kaplan hoppfull trots lagen

Kaplan hoppfull trots lagen

Nu när stopplagen har trätt i kraft tror bostadsministern ändå att kommunerna har möjligheter.

Norra Djurgårdsstaden Staffan Lorentz

Stopplag ger problem för prestigeprojekt

Förra bostadsministerns sista åtgärd: Införa stopplag för skärpta lokala energikrav. Nu skapar lagen problem för prestigeprojekt i Stockholm. 4 kommentarer

Annons

Flygfotogen och biodiesel ur fiskmaten

Algen Isochrysis som framställs för fiskföda innehåller ett fett som är användbart vid framställning av fotogen och biodielsel.

Appen berättar när 
ens flygplan ska krascha

Appen berättar när ens flygplan ska krascha

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Containerfartyg

Jätteordern: 11 av världens största fartyg

Japanska varvet Imabari har fått en beställning på elva containerfartyg som ska bli världens största. 11 kommentarer

Myggor

Medel mot mygg verkar i ett halvår

Nytt bekämpningsmedel mot mygglarver. 16 kommentarer

Boeing 747-8.

Nya Air Force One är utsedd

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 23 kommentarer

Ny Tekniks läsare funderar på hur julgransbelysningen kan lysa trots att de är avslagna.

Läckström får julgran att tindra

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en julgran ute lysa fast strömmen är avstängd? Ny Tekniks läsare sprider ljus över en diodfråga. 18 kommentarer

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

Trots att Volkswagen ska spara 5 miljarder euro om året fortsätter satsningen på lyxbilen Phaeton som bedöms som en brakförlust. 11 kommentarer

Tesla

Rådet till skrotarna: Rör inte elbilarna

Bilåtervinnarnas kunskaper om den nya tekniken brister. ”Man gör bara fel en gång när det handlar om starkström”, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. 52 kommentarer

El-expert: Väldigt enkelt att lära ut om återvinning

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP): Farhågorna är överdrivna. 2 kommentarer

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo Bussar och Siemens har tecknat avtal om leverans av hybridbussar och elbussar till städer i hela världen. 16 kommentarer

Oljetanker

Hur startar motorn på en oljetanker?

TEKNIKFRÅGAN. Vilken startmotor har motorn på en oljetanker? Vet du? 94 kommentarer

Dreamliner kevlar

Så ska batterier bli brandsäkra

Forskare tror sig ha hittat lösningen på brand i litimjonbatterier. 10 kommentarer

Lightlab

Lightlab släcker lågenergilampa

Efter 18 år ger svenska Lightlab upp försöken att utveckla en miljövänlig lågenergilampa. 20 kommentarer

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

En direktör friades från misstanke om dataintrång på jobbet. Nu protesterar en överåklagare: Handlingen var kriminell. 30 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 19 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb142 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Bygg möbler i ikeaspelet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se