”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

DEBATT. Vi har tekniken, kunnandet och viljan att ta fram klimatnyttiga biodrivmedel. Vi måste få klara långsiktiga besked från regering och riksdag. Vackra ord duger inte att sätta i handen på investerare när man ska bygga en ny fabrik. Det skriver hela den svenska branschen för biodrivmedel i ett upprop.

Annons

Sverige ligger i täten i Europa när det gäller att använda biodrivmedel, som etanol, biodiesel och biogas. Vi har också unika förutsättningar att öka produktionen. En lång rad spännande projekt är redan på gång eller finns på ritbordet. Men investerarna tvekar. Det finns stor risk att vi tappar vår tätposition. Problemet är att det saknas entydiga och långsiktiga styrmedel och tillräckligt höga politiska mål.

Vi, företag och organisationer inom biodrivmedelsbranschen, har ett erbjudande till politiker och allmänhet: Vi kan ta fram miljöanpassade biodrivmedel med hög klimatnytta. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Vi kan skapa utveckling som ger nya jobb och förbättrar Sveriges försörjningsbalans. Vi kan fortsätta att vara världsledande inom vår sektor, vilket ger fördelar på snabbt växande exportmarknader.

Regeringen antog redan för flera år sedan ett radikalt mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Till 2050 ska Sverige vara klimatneutralt.

I vårpropositionen föreslår regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:

* Vi behöver ett nytt, ambitiöst mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå den fossiloberoende fordonsflottan 2030.

* Vi behöver långsiktiga spelregler för alla biodrivmedel. Och de styrmedlen måste komma på plats snarast. Det räcker inte med allmänna uttalanden från regeringen om att de rena och höginblandade biodrivmedlen ska ”ges fortsatt goda förutsättningar” efter 2013. Vackra ord från regering och riksdag duger inte att sätta i handen på banker och investerare när man ska bygga en ny fabrik för biodrivmedel. Det måste finnas klara besked om de ekonomiska villkoren, gärna en fortsättning på dagens styrmedel.

* Vi måste säkerställa att vi gynnar biodrivmedel med stor klimatnytta. Redan idag uppfyller alla biodrivmedel i Sverige EU:s hållbarhetskrav, men branschens ambitioner är att öka klimatnyttan över tiden.

Det är viktigt att både slå vakt om den produktion, infrastruktur och användning som redan byggts upp i Sverige, och att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ny, hållbar produktion av biodrivmedel. En stadigt växande marknad är den bästa garantin för att nya projekt blir framgångsrika, så att vi kan utnyttja våra stora tillgångar på biomassa i skogsbruket, i jordbruket och bland olika rest- och avfallsprodukter.

Vi är beredda att diskutera utformningen av ett stabilt och långsiktigt regelverk med politikerna. Ett regelverk som möjliggör att vi kan uppnå de högt ställda målen 2030 och 2050. Det fungerar inte med kortsiktiga beslut, som bara gäller något eller några år i taget.

Sverige kan vara ett föredöme globalt när det gäller att ställa om transportsektorn för att möta klimathoten, precis som vi varit inom värme- och elproduktion. Men det kräver att politik och näringsliv arbetar tillsammans för att skapa rätt förutsättningar, och för det krävs en dialog.

Anders Fredriksson, vd, SEKAB

Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige

Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige

Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi

Claes Ramel, vd Ecobränsle

Gustav Melin, vd, Svebio

Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund

Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)

Jonas Sidenå, vd, St1

Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB

Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB

Lasse Holm, verksamhetschef, Q3

Max Jönsson,vd, Chemrec

Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB

Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB

Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas

Tina Helin, vd, E.ON Gas

Åke Westberg, vd, SCA Energy

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

77 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
77
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar. 3 kommentarer

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 38 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 68 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 3 kommentarer

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 38 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 25 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 9 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 36 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 56 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 51 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 15 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 5

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 65 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 35 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 151 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 8 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb158 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se