”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

DEBATT. Vi har tekniken, kunnandet och viljan att ta fram klimatnyttiga biodrivmedel. Vi måste få klara långsiktiga besked från regering och riksdag. Vackra ord duger inte att sätta i handen på investerare när man ska bygga en ny fabrik. Det skriver hela den svenska branschen för biodrivmedel i ett upprop.

Annons

Verktyg

Sverige ligger i täten i Europa när det gäller att använda biodrivmedel, som etanol, biodiesel och biogas. Vi har också unika förutsättningar att öka produktionen. En lång rad spännande projekt är redan på gång eller finns på ritbordet. Men investerarna tvekar. Det finns stor risk att vi tappar vår tätposition. Problemet är att det saknas entydiga och långsiktiga styrmedel och tillräckligt höga politiska mål.

Vi, företag och organisationer inom biodrivmedelsbranschen, har ett erbjudande till politiker och allmänhet: Vi kan ta fram miljöanpassade biodrivmedel med hög klimatnytta. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Vi kan skapa utveckling som ger nya jobb och förbättrar Sveriges försörjningsbalans. Vi kan fortsätta att vara världsledande inom vår sektor, vilket ger fördelar på snabbt växande exportmarknader.

Regeringen antog redan för flera år sedan ett radikalt mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Till 2050 ska Sverige vara klimatneutralt.

I vårpropositionen föreslår regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:

* Vi behöver ett nytt, ambitiöst mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå den fossiloberoende fordonsflottan 2030.

* Vi behöver långsiktiga spelregler för alla biodrivmedel. Och de styrmedlen måste komma på plats snarast. Det räcker inte med allmänna uttalanden från regeringen om att de rena och höginblandade biodrivmedlen ska ”ges fortsatt goda förutsättningar” efter 2013. Vackra ord från regering och riksdag duger inte att sätta i handen på banker och investerare när man ska bygga en ny fabrik för biodrivmedel. Det måste finnas klara besked om de ekonomiska villkoren, gärna en fortsättning på dagens styrmedel.

* Vi måste säkerställa att vi gynnar biodrivmedel med stor klimatnytta. Redan idag uppfyller alla biodrivmedel i Sverige EU:s hållbarhetskrav, men branschens ambitioner är att öka klimatnyttan över tiden.

Det är viktigt att både slå vakt om den produktion, infrastruktur och användning som redan byggts upp i Sverige, och att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ny, hållbar produktion av biodrivmedel. En stadigt växande marknad är den bästa garantin för att nya projekt blir framgångsrika, så att vi kan utnyttja våra stora tillgångar på biomassa i skogsbruket, i jordbruket och bland olika rest- och avfallsprodukter.

Vi är beredda att diskutera utformningen av ett stabilt och långsiktigt regelverk med politikerna. Ett regelverk som möjliggör att vi kan uppnå de högt ställda målen 2030 och 2050. Det fungerar inte med kortsiktiga beslut, som bara gäller något eller några år i taget.

Sverige kan vara ett föredöme globalt när det gäller att ställa om transportsektorn för att möta klimathoten, precis som vi varit inom värme- och elproduktion. Men det kräver att politik och näringsliv arbetar tillsammans för att skapa rätt förutsättningar, och för det krävs en dialog.

Anders Fredriksson, vd, SEKAB

Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige

Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige

Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi

Claes Ramel, vd Ecobränsle

Gustav Melin, vd, Svebio

Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund

Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)

Jonas Sidenå, vd, St1

Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB

Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB

Lasse Holm, verksamhetschef, Q3

Max Jönsson,vd, Chemrec

Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB

Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB

Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas

Tina Helin, vd, E.ON Gas

Åke Westberg, vd, SCA Energy

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

77 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
77
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

Ringhals ligger illa till när mp uppger att flera reaktorer kommer att stängas under mandatperioden.

MP: Flera reaktorer stängs

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är nu överens om energifrågorna, inklusive höjda krav på kärnkraften. 144 kommentarer

Energibolags mardröm sann

Oro hos Svensk Energi efter uppgörelse hos S och MP. 18

Uselt resultat för kärnkraftverk

Oskarshamns kärnkraftverk går mycket dåligt. 23

Vilken reaktor bör stängas först?

Se resultatet
  • O1 80%
  • O2 6%
  • Ringhals 1 9%
  • Ringhals 2 6%
Rösta
Världens häftigaste stationer

Världens häftigaste stationer

BILDSPEL. Järnvägsstationer har ofta utmärkande utseende och placering. De kanske mest spektakulära hittar du här.

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Svensk-tysk metod leta terrorbomber

Minsta spår av ingredienser till bomber kan upptäckas med sensorer som utvecklats av svenska och tyska forskare. 7 kommentarer

Microsoft hoppade över 9:an och gick direkt på windows 10.

Microsoft skippade 9:an – här kommer Windows 10

Ska göra livet enklare för traditionella kontorsanställda som jobbar med mus och tangentbord. 42 kommentarer

Henriksdals reningsverk

Mikroplast flödar ut i havet via avloppet

Upp emot 70 miljoner partiklar av mikroplast per timme släpps ut i havet. 9 kommentarer

Batteri motar vinterkylan

Nu klubbas äldsta synten

Unik synthesizer som designades på 1800-talet ska nu auktioneras ut i New York.

Annons
Pappersbruket i Hallsta.

Slutslösat på pappersbruket

De har investerat i system som tar vara på värme från produktionen. 5 kommentarer

Trängselskatt Göteborg.

Oklart läge efter nej till trängselskatten

Varken Socialdemokrater eller Moderater vill säga hur situationen i Göteborg ska lösas. 7 kommentarer

Hur bör politikerna agera gällande omröstningen om trängselskatten?

Se resultatet
  • Strunta i folkopinionen 35%
  • Stryka någon av satsningarna eller finansiera dem på annat sätt 52%
  • Begära att någon av de övriga avtalsparterna hostar upp mer pengar 13%
Rösta
Röststyrningen på mobilen tar ingen hänsyn till om det är du som pratar.

Enkla attacken som tar över din mobil

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste nyheterna. 1 kommentar

Det slogs två rekord i vindkraft i helgen.

4 gigawattimmar på bara en timme

Blåsväder fick den svenska vindkraften att slå två produktionsrekord. 146 kommentarer

Öppen fjärrvärme.

Fjärrvärmen lämnar oljan

Fjärrvärmebranschen satsar grönt. ”Sveriges största miljöprojekt.” 2 kommentarer

Fjärrvärmerören får effektivare isolering.

Vakuum sänker förlusterna

I fjärrvärmenätets distributionsfas beräknas 10 procent av all värme gå förlorad.

Svenska utsläppen av växthusgaser minskar

Fjärrvärmen spelar här en viktig roll, enligt Naturvårdsverket. 1 kommentar

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Det svåra jobbsamtalet

En medarbetare kommer för sent, maskar eller luktar illa.

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

SKB: Vår metod för slutförvar fungerar

Efter 30 år av forskarkrig. ”Koppar korroderar inte i rent vatten” hävdar kärnkraftsindustrins bolag SKB i ny rapport. 33 kommentarer

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 godkänd för trafik

Airbus A350 har fått godkänt för trafikflygningar av europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. I slutet av året väntas första leverans till flygbolag. 4 kommentarer

Brokollapsen: Vanligt 
att gjutformar rasar

Brokollapsen: Vanligt att gjutformar rasar

KTH-professor: Det handlar nästan alltid om konstruktionen. 6 kommentarer

Fotograferade bron – sedan kollapsade den

En ingenjör tyckte bron som höll på att byggas hade ojämnheter och tog bilder av den. Två timmar senare var den borta. 8 kommentarer

Motorvägen öppnar onsdag

Båda riktningar ska vara körbara, lovar Vejdirektoratet.

Brinnande bro Colorado River.

Brinnande broar och såpaglid

Kolla in andra broar som rasat, brunnit eller glidit på såpa.

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenskt biobatteri matchar litiumcell

Svenska forskare har tagit fram ett batteri baserat på återvunnet litium och biologiska material med motsvarande energiinnehåll som litiumjonbatterier. 7 kommentarer

Upptäcker lavin 100 gånger snabbare

Världens minsta 3g-modul

En 26 mm lång 3g-modul ska öppna nätet för småprylar.

300 SL prins Bertil

Den första superbilen

TEKNIKHISTORIA. Måsvinge­bilen var världens snabbast serietillverkade bil. Men den var inte utan brister. 4 kommentarer

High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan
High tech-rullen ska 
hindra trassel på linan

High tech-rullen ska hindra trassel på linan

UNDER SKALET. Nappar det? Under Skalet plockar isär en högpresterande fiskerulle. 4 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Citatet

Citatet

Saxat från teknikvärlden. 1

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb147 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Kawasaki Ninja H2R

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se