”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

Tipsa en vän om en artikel

”Vi kan ta fram de klimatsmarta drivmedlen”

DEBATT. Vi har tekniken, kunnandet och viljan att ta fram klimatnyttiga biodrivmedel. Vi måste få klara långsiktiga besked från regering och riksdag. Vackra ord duger inte att sätta i handen på investerare när man ska bygga en ny fabrik. Det skriver hela den svenska branschen för biodrivmedel i ett upprop.

Annons

Sverige ligger i täten i Europa när det gäller att använda biodrivmedel, som etanol, biodiesel och biogas. Vi har också unika förutsättningar att öka produktionen. En lång rad spännande projekt är redan på gång eller finns på ritbordet. Men investerarna tvekar. Det finns stor risk att vi tappar vår tätposition. Problemet är att det saknas entydiga och långsiktiga styrmedel och tillräckligt höga politiska mål.

Vi, företag och organisationer inom biodrivmedelsbranschen, har ett erbjudande till politiker och allmänhet: Vi kan ta fram miljöanpassade biodrivmedel med hög klimatnytta. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Vi kan skapa utveckling som ger nya jobb och förbättrar Sveriges försörjningsbalans. Vi kan fortsätta att vara världsledande inom vår sektor, vilket ger fördelar på snabbt växande exportmarknader.

Regeringen antog redan för flera år sedan ett radikalt mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Till 2050 ska Sverige vara klimatneutralt.

I vårpropositionen föreslår regeringen att vi fullt ut ska utnyttja EU:s regler om att blanda in tio procent etanol i bensin och sju procent biodiesel i diesel. Förslaget gäller bara en del av marknaden för biodrivmedel. Det behövs mycket mer för att vi i branschen ska kunna fortsätta våra satsningar:

* Vi behöver ett nytt, ambitiöst mål som politiker i alla läger står bakom. Vi kommer redan i år att nå EU:s 2020-mål på tio procent förnybar energi i transportsektorn. Vi ligger alltså åtta år före tidtabellen. För att inte vår bransch ska stagnera och all utveckling hamna i andra länder behöver vi ett högre mål 2020. Vi måste sikta högt, även på kort sikt, om vi ska kunna uppnå den fossiloberoende fordonsflottan 2030.

* Vi behöver långsiktiga spelregler för alla biodrivmedel. Och de styrmedlen måste komma på plats snarast. Det räcker inte med allmänna uttalanden från regeringen om att de rena och höginblandade biodrivmedlen ska ”ges fortsatt goda förutsättningar” efter 2013. Vackra ord från regering och riksdag duger inte att sätta i handen på banker och investerare när man ska bygga en ny fabrik för biodrivmedel. Det måste finnas klara besked om de ekonomiska villkoren, gärna en fortsättning på dagens styrmedel.

* Vi måste säkerställa att vi gynnar biodrivmedel med stor klimatnytta. Redan idag uppfyller alla biodrivmedel i Sverige EU:s hållbarhetskrav, men branschens ambitioner är att öka klimatnyttan över tiden.

Det är viktigt att både slå vakt om den produktion, infrastruktur och användning som redan byggts upp i Sverige, och att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ny, hållbar produktion av biodrivmedel. En stadigt växande marknad är den bästa garantin för att nya projekt blir framgångsrika, så att vi kan utnyttja våra stora tillgångar på biomassa i skogsbruket, i jordbruket och bland olika rest- och avfallsprodukter.

Vi är beredda att diskutera utformningen av ett stabilt och långsiktigt regelverk med politikerna. Ett regelverk som möjliggör att vi kan uppnå de högt ställda målen 2030 och 2050. Det fungerar inte med kortsiktiga beslut, som bara gäller något eller några år i taget.

Sverige kan vara ett föredöme globalt när det gäller att ställa om transportsektorn för att möta klimathoten, precis som vi varit inom värme- och elproduktion. Men det kräver att politik och näringsliv arbetar tillsammans för att skapa rätt förutsättningar, och för det krävs en dialog.

Anders Fredriksson, vd, SEKAB

Anders Mathiasson, vd, Energigas Sverige

Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige

Carl von Schantz, divisionschef, Lantmännen Energi

Claes Ramel, vd Ecobränsle

Gustav Melin, vd, Svebio

Helena Jonsson, ordförande, Lantbrukarnas Riksförbund

Jan Lindstedt, BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF)

Jonas Sidenå, vd, St1

Lars Fritz, vd, NBE Sweden AB

Lars Lind, vd, Perstorp BioProducts AB

Lasse Holm, verksamhetschef, Q3

Max Jönsson,vd, Chemrec

Mikael Runesson, vd, Nordisk Etanol och Biogas AB

Petter Holland, koncernchef och vd, Preem AB

Stellan Jacobsson, vd, Svensk Biogas

Tina Helin, vd, E.ON Gas

Åke Westberg, vd, SCA Energy

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

77 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
77
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här rullar självkörande
lastbilen ut i trafiken

Här rullar självkörande lastbilen ut i trafiken

Fronten lyser i olika färg beroende på om det sitter en förare i hytten eller inte. 15 kommentarer

Edge

Edge kan komma att vapenklassas

FOI:s omtalade programvara Edge kan komma att läggas under exportkontroll av Inspektionen för strategiska produkter, ISP.

Målet: Halvera priset på Tesla

Målet: Halvera priset på Tesla

Peter Carlsson sitter i Teslas ledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk. Och svensken har ett rätt så knivigt uppdrag. 50 kommentarer

Elbil, Vattenfall

Ladda elbilen trådlöst

Tekniken som testas först i Sverige funkar ungefär som en eltandborste. 10 kommentarer

Mistral togs i tjänst 2005.

Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro. 10 kommentarer

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Energibolaget Tepco, som äger haverireaktorerna i Fukushima, vägrar lämna ut resultatet av en simulerad tsunami som gjordes flera år före katastrofen. 6 kommentarer

Drönare

Domen om drönare i trädgårdar överklagad

Datainspektionen vill ta fallet till kammarrätten. 10 kommentarer

Är det att betrakta som kameraövervakning att fotografera trädgårdar med hjälp av en drönare?

Se resultatet
  • Ja 47%
  • Nej 53%
Rösta
Annons
Han byggde sitt eget 
batterilager i garaget

Han byggde sitt eget batterilager i garaget

Elektroingenjören Stefan Andersson i Örebro ville ha el även på natten från solcellerna på taket. ”Min vision är att kapa kabeln till elnätet.” 103 kommentarer

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Nyutvecklad bultutdragare på 20 kilo ska klara tvåmetersbult på regalskeppet Vasa. 5 kommentarer

Apple

Apple planerar göra gentest via mobilen

Utveckla appar som kartlägger samband mellan individers dna och olika sjukdomar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Den första bilden 
någonsin på åska

Den första bilden någonsin på åska

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Rotorblad av stål i stället för kolfiberkompositer ger vindkraftverket ännu grönare prägel eftersom de kan återvinnas till 90 procent. 36 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

GM tackar kunderna
för halv miljard bilar

En halv miljard bilar har GM tillverkat sedan starten 1908, fler än någon annan tillverkare.

Deklarera

Årets hetaste trend bland deklarationerna

Nära 70 procent av årets 7,7 miljoner deklarationer sker elektroniskt. Kolla själv hur många som e-deklarerat i din kommun. 8 kommentarer

Kan Scaniachefen få 
Volvo att byta stil?

Kan Scaniachefen få Volvo att byta stil?

Frågan är om Scaniachefen Martin Lundstedt kan få Volvo att byta stil när han går in som ny vd och koncernchef.

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

DEBATT. Statliga lån till privatinvesterare kan ge innovatörerna ny kraft, enligt Uppfinnareföreningen och Sveriges Ingenjörer. 17 kommentarer

Stekpanna, teflon

Blästring får teflonet i pannan att fastna

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en halkig fråga.

Molnet växer snabbt i Kina

Molnet växer snabbt i Kina

Snabba tekniska utvecklingen innebär ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder – som har kontor i Kista och Peking. 3 kommentarer

Larmet om Dreamliner: 
Planet kan bli strömlöst

Larmet om Dreamliner: Planet kan bli strömlöst

Boeings Dreamliner kan förlora all elförsörjning, rapporterar flygsäkerhetsmyndigheten. 36 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb267 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Freightliner autonomous driving

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se