"Fossilfritt skymmer sikten"

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London.

Tipsa en vän om en artikel

"Fossilfritt skymmer sikten"

DEBATT. Idén om ett ”fossilfritt Sverige” är inskränkt och har lett till att etanol i tanken har blivit viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik. Ska vi bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik och som kan spridas till jordens länder, skriver Christian Berggren, professor vid Linköpings Universitet.

Annons

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London i syfte att kraftigt sänka buller, koldioxidutsläpp och andra skadliga avgaser. Åtta olika konstruktioner jämförs med målet att ha 300 hybridbussar i drift i år.

I den senaste utvärderingen av tillgänglighet och bränsleförbrukning finns en solklar vinnare: Volvos hybridbuss. Utifrån omfattande tester och undersökningar har Volvo, som enda i branschen, utvecklat en kompakt parallellhybrid, där diesel och elmotor driver fordonet var och en för sig eller i samverkan. Konkurrenterna har valt seriehybrider där en diesel driver en generator som alstrar ström till elmotorn som i sin tur driver bussen. De är enklare att utveckla, men ger dyra fordon som ger högre bränsleförbrukning än konventionella bussar utanför stadskärnorna.

Volvos lösning har krävt betydligt mer ingenjörstimmar än konkurrenternas alternativ, men har givit en lösning som är både bränslesnålare och billigare, och kan användas i många tillämpningar, till exempel i sopbilar och annan distributionstrafik. Intresset i omvärlden har varit betydande, med beställningar från Norge, Luxemburg, Brasilien och Schweiz, med ett undantag: Sverige.

Visserligen lade Göteborgs Spårvägar sent omsider en order, men i Stockholm, självutnämnd ”Capital of Scandinavia” är intresset noll. Varför? Sverige vill ju vara ledande i miljöteknik och i omställningen mot klimatvänliga system. Huvudskälet tycks vara fixeringen vid "biodrivmedel” och idén att Sverige ska bli ”fossilfritt” inom 20 år, som miljöminister Lena Ek nyligen åter fört fram. Med ett sådant synsätt blir etanol i tanken viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik.

Men många så kallade biodrivmedel har en tveksam eller rent negativ miljöeffekt. Det gäller både majsbaserad etanol från USA, och diesel från palmolja, som lett till omfattande skövling av Indonesiens regnskogar. Renare biodrivmedel är en knapp resurs, och därför är effektivitet i användningen en avgörande fråga. Det är därför ingen motsättning mellan förnybara drivmedel och modern teknik, tvärtom. Men avancerade lösningar, som Volvos hybridelektriska bussar är dyrare under den första spridningsfasen, innan produktionen kommit upp i volym. Därför krävs särskilda insatser för att stödja marknaden så att kostnaderna kan sänkas.

Här är idén om ”fossilfritt Sverige” så nationellt inskränkt. Sveriges befolkning utgör en tusendel av jordens. Ska vi på ett meningsfult sätt bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik som kan spridas till en stor del av jordens länder.

Volvo har nu utvecklat ett mycket viktigt bidrag till förbättring av stadstrafikens miljöprestanda, men det krävs volym i beställningarna för att ta ned kostnaderna och spridningen få verklig fart. Hemmamarknaden är viktig både för detta och som referens till omvärlden.

I Sverige talas det mer än någonsin om innovationer och innovationspolitik. Men var finns handlingen? Forskningsstöd räcker inte för innovation; avgörande är de tidiga marknadernas utveckling. Ett första steg vore att politikerna i Stockholms stadshus får stöd att bli åtminstone så framsynta som deras kollegor i Curitiba.

Christian Berggren, professor i Industriell organisation vid Linköpings Universitet.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

121 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
121
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 6 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 7 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 8 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 46 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 10 kommentarer

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Chip

Chip – gjort av trä

TEKNIKSVEPET. Nu finns det datachip som är gjorda av trä. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 20 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 64 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

Prickar värktabletten med sin båge

En amerikansk bågskytt träffar prick i en liten värktablett som slängs upp i luften. Hans förklaring till bedriften är mycket enkel.

Läsarna: Så ska min elbil låta

Läsarna: Så ska min elbil låta

Elfordon blir en ny bullerkälla i trafiken. De nya EU-reglerna fick fart på Ny Tekniks läsare. 42 kommentarer

Elbilen tvingas bullra mer

Slut på tysta elfordon när EU inför nya ljudkrav. 215 kommentarer

Världens minsta nanodiod
är faktiskt en enda molekyl

Världens minsta nanodiod är faktiskt en enda molekyl

En enda liten molekyl. Det räcker för att skapa en diod som är användbar i elektroniksammanhang. 3 kommentarer

Lagrar sol och vind – med tåget

Lagrar sol och vind – med tåget

Tunga tågvagnar blir nytt energilager för sol- och vindkraft. 114 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb310 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Se största panoramabilden.

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se