"Fossilfritt skymmer sikten"

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London.

"Fossilfritt skymmer sikten"

DEBATT. Idén om ett ”fossilfritt Sverige” är inskränkt och har lett till att etanol i tanken har blivit viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik. Ska vi bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik och som kan spridas till jordens länder, skriver Christian Berggren, professor vid Linköpings Universitet.

Annons

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London i syfte att kraftigt sänka buller, koldioxidutsläpp och andra skadliga avgaser. Åtta olika konstruktioner jämförs med målet att ha 300 hybridbussar i drift i år.

I den senaste utvärderingen av tillgänglighet och bränsleförbrukning finns en solklar vinnare: Volvos hybridbuss. Utifrån omfattande tester och undersökningar har Volvo, som enda i branschen, utvecklat en kompakt parallellhybrid, där diesel och elmotor driver fordonet var och en för sig eller i samverkan. Konkurrenterna har valt seriehybrider där en diesel driver en generator som alstrar ström till elmotorn som i sin tur driver bussen. De är enklare att utveckla, men ger dyra fordon som ger högre bränsleförbrukning än konventionella bussar utanför stadskärnorna.

Volvos lösning har krävt betydligt mer ingenjörstimmar än konkurrenternas alternativ, men har givit en lösning som är både bränslesnålare och billigare, och kan användas i många tillämpningar, till exempel i sopbilar och annan distributionstrafik. Intresset i omvärlden har varit betydande, med beställningar från Norge, Luxemburg, Brasilien och Schweiz, med ett undantag: Sverige.

Visserligen lade Göteborgs Spårvägar sent omsider en order, men i Stockholm, självutnämnd ”Capital of Scandinavia” är intresset noll. Varför? Sverige vill ju vara ledande i miljöteknik och i omställningen mot klimatvänliga system. Huvudskälet tycks vara fixeringen vid "biodrivmedel” och idén att Sverige ska bli ”fossilfritt” inom 20 år, som miljöminister Lena Ek nyligen åter fört fram. Med ett sådant synsätt blir etanol i tanken viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik.

Men många så kallade biodrivmedel har en tveksam eller rent negativ miljöeffekt. Det gäller både majsbaserad etanol från USA, och diesel från palmolja, som lett till omfattande skövling av Indonesiens regnskogar. Renare biodrivmedel är en knapp resurs, och därför är effektivitet i användningen en avgörande fråga. Det är därför ingen motsättning mellan förnybara drivmedel och modern teknik, tvärtom. Men avancerade lösningar, som Volvos hybridelektriska bussar är dyrare under den första spridningsfasen, innan produktionen kommit upp i volym. Därför krävs särskilda insatser för att stödja marknaden så att kostnaderna kan sänkas.

Här är idén om ”fossilfritt Sverige” så nationellt inskränkt. Sveriges befolkning utgör en tusendel av jordens. Ska vi på ett meningsfult sätt bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik som kan spridas till en stor del av jordens länder.

Volvo har nu utvecklat ett mycket viktigt bidrag till förbättring av stadstrafikens miljöprestanda, men det krävs volym i beställningarna för att ta ned kostnaderna och spridningen få verklig fart. Hemmamarknaden är viktig både för detta och som referens till omvärlden.

I Sverige talas det mer än någonsin om innovationer och innovationspolitik. Men var finns handlingen? Forskningsstöd räcker inte för innovation; avgörande är de tidiga marknadernas utveckling. Ett första steg vore att politikerna i Stockholms stadshus får stöd att bli åtminstone så framsynta som deras kollegor i Curitiba.

Christian Berggren, professor i Industriell organisation vid Linköpings Universitet.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

121 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
121
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 14 kommentarer

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk
Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 24 kommentarer

Zuckerberg: 
Skulle gärna jobba 
ihop med Google

Zuckerberg: Skulle gärna jobba ihop med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Här är nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3 kommentarer

Klänning i guld och vit och blå och svart

Blå eller guld – välj färg på klänningen själv!

Färgen på klänningen spelar ingen roll. Ett företag har 3d-printat ut en av varje.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 35 kommentarer

Här är Lexus Mini-utmanare

Här är Lexus Mini-utmanare

Toyotaägda Lexus presenterade kompakt stadsbil med futuristisk framtoning.

Iran vill ha deras kärnkraft

Iran vill ha deras kärnkraft

Inför hoppet om hävda sanktioner visar Iran klart intresse för att köpa landets kärnreaktorer. 26 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Minsta cykeln viks ihop

En ny cykel som kan vikas ihop sägs vara minst i sitt slag.

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 6 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobilen öppnas 
med ögonscanner

Mobilen öppnas med ögonscanner

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Vind, sol

Hur lagrar jag energi smartast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 49 kommentarer

Volkswagen Passat

Här är årets bil

Överlägsen vinnare efter omröstning. 4 kommentarer

Lena Ek.

Förra miljöministern: Skandalöst, Försvaret

”Om Swedavia kan byta brandskum så borde Försvarsmakten också kunna göra det”. Det tycker förra miljöministern Lena Ek (C) och sätter press på försvarsministern. 6 kommentarer

Ventillås, polisen

Här är polisens hemliga ventillås

Den första bil som klampades av polisen med stöd av nya klamplagen hindrades att fortsätta färden med ett litet men verkningsfullt tyskt ventillås. 62 kommentarer

Första bilen klampad

Från 1 mars får polisen klampa fordon som bryter mot lagen. Första bilen som åkte dit hade 2 330 kilos överlast. 12 kommentarer

DEBATT
En smartladdstation mitt i Brunflo centrum.

”Avgift vid stolpen får fart på elbilarna”

”Avgift vid stolpen 
får fart på elbilarna”

DEBATT. Inställningen att elbilar skulle tanka gratis är naiv. Endast genom affärsmässighet kan utvecklingen ta fart på riktigt, enligt Mikael Hagman, Jämtkraft. 30 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Mark Zuckerberg

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se