"Fossilfritt skymmer sikten"

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London.

Tipsa en vän om en artikel

"Fossilfritt skymmer sikten"

DEBATT. Idén om ett ”fossilfritt Sverige” är inskränkt och har lett till att etanol i tanken har blivit viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik. Ska vi bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik och som kan spridas till jordens länder, skriver Christian Berggren, professor vid Linköpings Universitet.

Annons

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London i syfte att kraftigt sänka buller, koldioxidutsläpp och andra skadliga avgaser. Åtta olika konstruktioner jämförs med målet att ha 300 hybridbussar i drift i år.

I den senaste utvärderingen av tillgänglighet och bränsleförbrukning finns en solklar vinnare: Volvos hybridbuss. Utifrån omfattande tester och undersökningar har Volvo, som enda i branschen, utvecklat en kompakt parallellhybrid, där diesel och elmotor driver fordonet var och en för sig eller i samverkan. Konkurrenterna har valt seriehybrider där en diesel driver en generator som alstrar ström till elmotorn som i sin tur driver bussen. De är enklare att utveckla, men ger dyra fordon som ger högre bränsleförbrukning än konventionella bussar utanför stadskärnorna.

Volvos lösning har krävt betydligt mer ingenjörstimmar än konkurrenternas alternativ, men har givit en lösning som är både bränslesnålare och billigare, och kan användas i många tillämpningar, till exempel i sopbilar och annan distributionstrafik. Intresset i omvärlden har varit betydande, med beställningar från Norge, Luxemburg, Brasilien och Schweiz, med ett undantag: Sverige.

Visserligen lade Göteborgs Spårvägar sent omsider en order, men i Stockholm, självutnämnd ”Capital of Scandinavia” är intresset noll. Varför? Sverige vill ju vara ledande i miljöteknik och i omställningen mot klimatvänliga system. Huvudskälet tycks vara fixeringen vid "biodrivmedel” och idén att Sverige ska bli ”fossilfritt” inom 20 år, som miljöminister Lena Ek nyligen åter fört fram. Med ett sådant synsätt blir etanol i tanken viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik.

Men många så kallade biodrivmedel har en tveksam eller rent negativ miljöeffekt. Det gäller både majsbaserad etanol från USA, och diesel från palmolja, som lett till omfattande skövling av Indonesiens regnskogar. Renare biodrivmedel är en knapp resurs, och därför är effektivitet i användningen en avgörande fråga. Det är därför ingen motsättning mellan förnybara drivmedel och modern teknik, tvärtom. Men avancerade lösningar, som Volvos hybridelektriska bussar är dyrare under den första spridningsfasen, innan produktionen kommit upp i volym. Därför krävs särskilda insatser för att stödja marknaden så att kostnaderna kan sänkas.

Här är idén om ”fossilfritt Sverige” så nationellt inskränkt. Sveriges befolkning utgör en tusendel av jordens. Ska vi på ett meningsfult sätt bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik som kan spridas till en stor del av jordens länder.

Volvo har nu utvecklat ett mycket viktigt bidrag till förbättring av stadstrafikens miljöprestanda, men det krävs volym i beställningarna för att ta ned kostnaderna och spridningen få verklig fart. Hemmamarknaden är viktig både för detta och som referens till omvärlden.

I Sverige talas det mer än någonsin om innovationer och innovationspolitik. Men var finns handlingen? Forskningsstöd räcker inte för innovation; avgörande är de tidiga marknadernas utveckling. Ett första steg vore att politikerna i Stockholms stadshus får stöd att bli åtminstone så framsynta som deras kollegor i Curitiba.

Christian Berggren, professor i Industriell organisation vid Linköpings Universitet.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

121 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
121
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Välkommen till den 
mobila kontinenten

Välkommen till den mobila kontinenten

Nästan var tredje använder mobila betaltjänster i Afrika. Nästa succé väntas bli tv i mobilen.

Långt framme med lösning för prylarnas internet

Nästa steg för Afrikas största mobiloperatör: Satsning på prylarnas internet i samarbete med Ericssons kinesiska konkurrent.

illustration av gravitationsvågor

Genombrottet: De har hittat gravitationsvågor

Det förutspåddes av Albert Einstein. Nu har gravitationsvågor hittats. 36 kommentarer

Elsladd

Spänningen höjdes, men hur funkade det?

TEKNIKFRÅGAN. År 1988 höjdes spänningen i svenska elnätet, en läsare vill veta mer. 38 kommentarer

Opel Ampera-e

Billig elbil från Opel

Helt eldrivna Ampera-e kommer nästa år. Den ska säljas till ett "överkomligt pris" säger GM-chefen Mary Barra. 37 kommentarer

flygfarkost

Största flygfarkosten klar för första turen

Snart ska luftskeppet Airlander provflygas.

Gpordon Moore och kvinna i Moores- law-tröja.

Moores lag dödsdömd

Moores lag har dödförklarats åtskilliga gånger de senaste 50 åren. Men den här gången verkar det vara på riktigt. 8 kommentarer

Annons
DEBATT
Sverige för litet för 
höghastighetståg

Sverige för litet för höghastighetståg

REPLIK. Det måste finnas tillräckligt många som betalar för att färdas med tågen, skriver debattören. 41 kommentarer

Kollage: Fairphone-test

Mobilen du själv kan skruva isär – och ihop

Fairphone är mobiltillverkaren som vill tilltala både din inre nörd och ditt goda hjärta. Andra modellen når en bra bit på vägen. 16 kommentarer

Följ GET blog här

Hälften av kvinnorna har blivit trakasserade

#GETblog En undersökning från Silicon Valley visar på situationen för kvinnor inom tech.

Nasa-tekniker med planet Sceptor

Nasa jobbar på el-flyg

TEKNIKSVEPET. Nya flygplan, historiska drakar och LG:s nya telefonskal. Här är senaste tekniknyheterna.

Två iphones

Apple låser mobilen efter reparation

Nu rasar Applefans mot "fel 53". 58 kommentarer

Kollage, månen och satelit

Svenska lärosäten bygger minisateliter

Med en ett kilo tung kub vill Luleå lyckas med att bli först med svensk minisatellit i rymden. Även KTH siktar mot stjärnorna. 5 kommentarer

DEBATT
Elledningar

”Hållbart satsa på fjärde generationens kärnkraft”

DEBATT. Nästa generation kärnkraft ger oss energi som inte belastar miljö och klimat, skriver Torsten Dilot. 237 kommentarer

Borde Sverige sasta på fjärde generationens kärnkraft?

Se resultatet
  • Ja. 84%
  • Nej. 12%
  • Kanske. 4%
Rösta
Anders Wijkman

Tuffare klimatmål - möjlighet för företagen

Nu ska experter hjälpa politikerna att skapa en bild av framtidens miljöteknik. 21 kommentarer

Skiss till miniproblemet

Lös problem från 1867 års studentexamen

Klarar du Grimvalls kluriga tankenöt? 12 kommentarer

En Sherpadrönare på testuppdrag i italienska alperna.

Smarta drönare ska rädda nödställda

EU-sponsrade projektet Sherpa har nyss levererat sin första drönare. 1 kommentar

Patrik Lindergren, vd för Chargestorm

Hackare angriper deras laddstationer

Nya teknikbolag är alltmer utsatta för cyberspionage. 37 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Ny Tekniks krönikörer

Läs Ny Tekniks krönikörer

Läs vad Ada Fredelius, Fredrik Karlsson, Ulla Karlsson, Sverker Brundin och Helen Ahlbom skriver i sina krönikor. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb156 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönare söker försvunna i skogen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se