"Fossilfritt skymmer sikten"

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London.

Tipsa en vän om en artikel

"Fossilfritt skymmer sikten"

DEBATT. Idén om ett ”fossilfritt Sverige” är inskränkt och har lett till att etanol i tanken har blivit viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik. Ska vi bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik och som kan spridas till jordens länder, skriver Christian Berggren, professor vid Linköpings Universitet.

Annons

Världens största test av hybridelektriska stadsbussar genomförs för närvarande av Transport for London i syfte att kraftigt sänka buller, koldioxidutsläpp och andra skadliga avgaser. Åtta olika konstruktioner jämförs med målet att ha 300 hybridbussar i drift i år.

I den senaste utvärderingen av tillgänglighet och bränsleförbrukning finns en solklar vinnare: Volvos hybridbuss. Utifrån omfattande tester och undersökningar har Volvo, som enda i branschen, utvecklat en kompakt parallellhybrid, där diesel och elmotor driver fordonet var och en för sig eller i samverkan. Konkurrenterna har valt seriehybrider där en diesel driver en generator som alstrar ström till elmotorn som i sin tur driver bussen. De är enklare att utveckla, men ger dyra fordon som ger högre bränsleförbrukning än konventionella bussar utanför stadskärnorna.

Volvos lösning har krävt betydligt mer ingenjörstimmar än konkurrenternas alternativ, men har givit en lösning som är både bränslesnålare och billigare, och kan användas i många tillämpningar, till exempel i sopbilar och annan distributionstrafik. Intresset i omvärlden har varit betydande, med beställningar från Norge, Luxemburg, Brasilien och Schweiz, med ett undantag: Sverige.

Visserligen lade Göteborgs Spårvägar sent omsider en order, men i Stockholm, självutnämnd ”Capital of Scandinavia” är intresset noll. Varför? Sverige vill ju vara ledande i miljöteknik och i omställningen mot klimatvänliga system. Huvudskälet tycks vara fixeringen vid "biodrivmedel” och idén att Sverige ska bli ”fossilfritt” inom 20 år, som miljöminister Lena Ek nyligen åter fört fram. Med ett sådant synsätt blir etanol i tanken viktigare än att stödja effektiv framtidsteknik.

Men många så kallade biodrivmedel har en tveksam eller rent negativ miljöeffekt. Det gäller både majsbaserad etanol från USA, och diesel från palmolja, som lett till omfattande skövling av Indonesiens regnskogar. Renare biodrivmedel är en knapp resurs, och därför är effektivitet i användningen en avgörande fråga. Det är därför ingen motsättning mellan förnybara drivmedel och modern teknik, tvärtom. Men avancerade lösningar, som Volvos hybridelektriska bussar är dyrare under den första spridningsfasen, innan produktionen kommit upp i volym. Därför krävs särskilda insatser för att stödja marknaden så att kostnaderna kan sänkas.

Här är idén om ”fossilfritt Sverige” så nationellt inskränkt. Sveriges befolkning utgör en tusendel av jordens. Ska vi på ett meningsfult sätt bidra till planetens överlevnad är det genom att stödja industrins arbete med avancerad teknik som kan spridas till en stor del av jordens länder.

Volvo har nu utvecklat ett mycket viktigt bidrag till förbättring av stadstrafikens miljöprestanda, men det krävs volym i beställningarna för att ta ned kostnaderna och spridningen få verklig fart. Hemmamarknaden är viktig både för detta och som referens till omvärlden.

I Sverige talas det mer än någonsin om innovationer och innovationspolitik. Men var finns handlingen? Forskningsstöd räcker inte för innovation; avgörande är de tidiga marknadernas utveckling. Ett första steg vore att politikerna i Stockholms stadshus får stöd att bli åtminstone så framsynta som deras kollegor i Curitiba.

Christian Berggren, professor i Industriell organisation vid Linköpings Universitet.

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

121 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
121
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Ringhals

43 år gammal rost ska sågas fram i Ringhals

Drygt en tredjedel av botten ska friläggas från betong och svetsas på. 1 kommentar

Svårt att hitta rost i betong

Det tog över 40 år att hitta rosten i Ringhals.

Susanna Baltscheffsky

Snurriga besked om skatt på energi

LEDARE. Vattenfall är ett ekonomiskt pressat företag. 4 kommentarer

Här rullar självkörande
lastbilen ut i trafiken

Här rullar självkörande lastbilen ut i trafiken

Fronten lyser i olika färg beroende på om det sitter en förare i hytten eller inte. 24 kommentarer

Edge

Edge kan komma att vapenklassas

FOI:s omtalade programvara Edge kan komma att läggas under exportkontroll av Inspektionen för strategiska produkter, ISP.

Målet: Halvera priset på Tesla

Målet: Halvera priset på Tesla

Peter Carlsson sitter i Teslas ledning tillsammans med grundaren och ikonen Elon Musk. Och svensken har ett rätt så knivigt uppdrag. 55 kommentarer

Elbil, Vattenfall

Ladda elbilen trådlöst

Tekniken som testas först i Sverige funkar ungefär som en eltandborste. 14 kommentarer

Mistral togs i tjänst 2005.

Franskt förslag - sänk ryska krigsfartygen

Sänk de båda amfibieattackfartygen som Frankrike har byggt åt Ryssland, men inte får leverera. Det blir billigast, föreslår franska tidningen Le Figaro. 22 kommentarer

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Tepco mörkar resultat om simulerad tsunami

Energibolaget Tepco, som äger haverireaktorerna i Fukushima, vägrar lämna ut resultatet av en simulerad tsunami som gjordes flera år före katastrofen. 7 kommentarer

Annons
Drönare

Domen om drönare i trädgårdar överklagad

Datainspektionen vill ta fallet till kammarrätten. 11 kommentarer

Är det att betrakta som kameraövervakning att fotografera trädgårdar med hjälp av en drönare?

Se resultatet
  • Ja 45%
  • Nej 55%
Rösta
Han byggde sitt eget 
batterilager i garaget

Han byggde sitt eget batterilager i garaget

Elektroingenjören Stefan Andersson i Örebro ville ha el även på natten från solcellerna på taket. ”Min vision är att kapa kabeln till elnätet.” 109 kommentarer

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Ska dra ut två meter långa bultar på Vasa

Nyutvecklad bultutdragare på 20 kilo ska klara tvåmetersbult på regalskeppet Vasa. 5 kommentarer

Apple

Apple planerar göra gentest via mobilen

Utveckla appar som kartlägger samband mellan individers dna och olika sjukdomar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Den första bilden 
någonsin på åska

Den första bilden någonsin på åska

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Stålblad gör vindkraften ännu grönare

Rotorblad av stål i stället för kolfiberkompositer ger vindkraftverket ännu grönare prägel eftersom de kan återvinnas till 90 procent. 40 kommentarer

Lättare hitta försvunna plan

GM tackar kunderna
för halv miljard bilar

En halv miljard bilar har GM tillverkat sedan starten 1908, fler än någon annan tillverkare.

Deklarera

Årets hetaste trend bland deklarationerna

Nära 70 procent av årets 7,7 miljoner deklarationer sker elektroniskt. Kolla själv hur många som e-deklarerat i din kommun. 8 kommentarer

Kan Scaniachefen få 
Volvo att byta stil?

Kan Scaniachefen få Volvo att byta stil?

Frågan är om Scaniachefen Martin Lundstedt kan få Volvo att byta stil när han går in som ny vd och koncernchef.

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

”Lyft innovatörerna med ny form av lån”

DEBATT. Statliga lån till privatinvesterare kan ge innovatörerna ny kraft, enligt Uppfinnareföreningen och Sveriges Ingenjörer. 17 kommentarer

Stekpanna, teflon

Blästring får teflonet i pannan att fastna

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en halkig fråga.

Molnet växer snabbt i Kina

Molnet växer snabbt i Kina

Snabba tekniska utvecklingen innebär ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder – som har kontor i Kista och Peking. 3 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb263 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Freightliner autonomous driving

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se