”Granskning av Iter nödvändig”

Området Iter borde granskas mer kritiskt, anser civilingenjören Johan Lindeberg. Foto: JET Joint Undertaking

”Granskning av Iter nödvändig”

REPLIK. Viktiga framtidsfrågor måste kunna förstås och diskuteras i en vidare krets än enbart bland de närmast berörda forskarna. Kvalificerad vetenskapsjournalistik har likaväl som oberoende expertgrupper en viktig roll att spela i den debatten, skriver Johan Lindeberg.

Annons

Det är mänskligt att våra politiker, i Sverige och i EU, hoppas att forskargrupper ska lösa ett samhällsproblem. Forskare ägnar hela sitt yrkesliv åt att utveckla samhället och att hjälpa andra människor. Men våra politiker kan inte utgå från att forskare, på beställning, kan ta fram de innovationer som behövs. Alltså, ny kunskap är inte nödvändigtvis det samma som behovsmotiverad kunskap.

Mer eller mindre medvetna lobbyister talar om att ta ned kraften hos stjärnorna till jorden. Detta trots att tokamaken faktiskt inte fungerar på samma sätt som de stjärnor vi ser på himlen.

Och det finns forskare som menar att tokamaken kan lösa framtidens energiproblem. För den intresserade allmänheten som går in på www.iter.org så finns det en referens under "Press clippings" till en artikel i nättidningen "Peak Oil" med titeln "The Future is Fusion". Detta är ingen stor sak i sig, men visar på en inteckning i framtida resultat. Kommer tokamaken Iters efterföljare att, i tid, kunna ersätta den energi som genereras av olja? Ingen kan faktiskt garantera detta, menar jag.

Frågan är hur vi hanterar situationen ur ett riskperspektiv?

Genom att likna en lyckad fusionsreaktor vid att ta ned solens energi till Jorden så kan lobbyister få politiker och andra företrädare för samhället att förespråka långsiktiga satsningar. Det är mer marknadsföring än vetenskap. Forskare är noga med att inte lova för mycket, men det möjliga värdet av forskningen är enormt, vilket sätter tryck på ansvariga tjänstemän och politiker.

Om man misslyckas med den storskaliga satsningen på fusionskraft, så kommer inte nya forskare att ägna tid åt området. Under själva projektet så kommer man heller inte att söka nya vägar och det övergripande projektet sträcker sig över mycket lång tid.

Tokamaken skiljer sig från alla andra mänskliga konstruktioner på så sätt att den inte går att förminska. Det är en unik egenskap hos tokamaken, och innebär problem inte minst ur kostnadssynpunkt. Det medför att det inte går att upprepa fusionsexperiment vid ett större antal institutioner och företag. Det medför att forskningen endast kan bedrivas på vissa speciella platser, även om forskargrupperna där kan bytas ut med jämna intervall. Jämför med kärnkraftverk, oljekraftverk, ångkraftverk, vattenkraftverk och vindkraftverk som alla är skalbara.

Det svårt att förstå och analysera innehållet i Iter-projektet för oss som inte är fusionsforskare. Politiker måste lita till sina analytiker, men det är få som behärskar detta område och som samtidigt är obundna gentemot forskningsinstitutioner.

Området borde granskas mer kritiskt. Journalisterna har ofta en alltför respektfull dialog med forskare som är experter på sina områden. Vetenskapsjournalister försöker reta nyfikenheten, lyfta fram trender och visa på samband. I värsta fall leder det till entusiasmerande framtidsvisioner som sedan inte kommer att infrias.

Det jag efterlyser är en betydligt mer ingående och problematiserande granskning av sådana projekt som är inriktade på att skapa hållbara alternativ till dagens kärnkraft. Dessa viktiga framtidsfrågor måste kunna förstås och diskuteras i en vidare krets än enbart bland de närmast berörda forskarna. Kvalificerad vetenskapsjournalistik har likaväl som oberoende expertgrupper en viktig roll att spela i den debatten.
 

Johan Lindeberg, civilingenjör, tidigare handläggare Nutek och Vinnova

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

92 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
92
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 12 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 70 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 5 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 214 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 50 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se