Tipsa en vän om en artikel

”Sälj inte ut statens fibernät”

DEBATT. God krisberedskap och säkerhet måste väga tyngre än ideologiskt betingad utförsäljning av en för samhället kritisk verksamhet, skriver miljöpartisterna Annika Lillemets och Karin Svensson Smith om att det statliga rikstäckande telenätet är till salu.

Annons
”Sälj inte ut statens fibernät”

Annika Lillemets, riksdagsledamot, ersättare i trafikutskottet (MP) Foto: Riksdagen

”Sälj inte ut statens fibernät”

Karin Svensson Smith, (MP), klimat- och transportansvarig i partistyrelsen Foto: Scanpix

Att Trafikverket bjuder ut sin IT-enhet, Trafikverket ICT, till försäljning, kanske inte förefaller så dramatiskt vid en första anblick. Men vem som driver ett av Sveriges största, operatörsneutrala och rikstäckande telenät är inte oviktigt. ICT ansvarar nämligen för att tåg- och vägtrafiken har den it- och telekommunikation som behövs för att fungera säkert och pålitligt. De fyra transportslagen järnväg, väg, sjöfart eller flyg fungerar inte utan det femte - data- och telekommunikation.

ICT förser även flera andra myndigheter med för dem kritiska tjänster. Att garantera tillgång till en robust infrastruktur för it- och telekommunikation är ytterst en säkerhetspolitisk fråga.

Det moderna samhället är beroende av data- och telekommunikation och blir allt mer sårbart. I takt med den snabba tekniska utvecklingen följer nya hotbilder. Samhällets finansiella system bygger på att tele- och datorkommunikationen fungerar tillförlitligt. Affärer görs upp, pengar flyttas och viktig finansiell information överförs mellan banker, företag samt privatpersoner under dygnets alla 24 timmar, året runt. Andra samhällsfunktioner som är känsliga för störningar på grund av IT-attacker är vattenförsörjning och mobiltelefonisystem. Det är lätt för en privatperson att inse hur beroende man är av detta i 2010-talets Sverige.

Den försäljning som Trafikverket nu avser att genomföra går stick i stäv med den utredning som Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, gjorde 2010, "Tillgänglig och skyddad kommunikationsinfrastruktur för offentlig sektor". MSB slår fast att vissa myndigheter behöver tillgång till en statligt kontrollerbar kommunikationsinfrastruktur och föreslår att ICT får ansvar för drift och förvaltning av den. ICT har infrastruktur och kompetens för att hantera nämnda information.

Går det att säkra viktiga samhällsfunktioner utan en statligt ägd, opererad, styrd och prioriterad infrastruktur för kommunikation?

Vågar vi förlita oss på att privata aktörer gör de långsiktiga investeringar som krävs?

Hur ser samhället till att privata aktörer tar ansvar i en krissituation, när det kan innebära kostnad istället för vinst?

Hur ska regeringen kunna ta ansvar för en krishantering om den avhänder sig kontrollen över data- och telekommunikation?

Även om själva fibernätet blir kvar i statlig ägo, kan hantering och drift av kapaciteten inte längre göras med statlig insyn när nyttjanderätten till den säljs. Jämförelse med järnvägen stämmer till eftertanke. Trots statliga miljardinvesteringar i upprustning av Västkustbanan riskerar tågtrafiken att utebli när den privata operatören inte klarar sitt uppdrag.

Trots att dessa grundläggande frågor inte besvarats planeras nu en försäljning av ICT.

Ännu är det inte för sent, försäljningen är inte slutförd. Vi anser det vara självklart att den övergripande samhällsnyttan och ansvaret för medborgarna ska vara politikens främsta uppgift. God krisberedskap och säkerhet måste väga tyngre än ideologiskt betingad utförsäljning av en väl fungerande samt för samhället kritisk statlig verksamhet.

Annika Lillemets, (MP),  riksdagsledamot, ersättare i trafikutskottet

Karin Svensson Smith, (MP), klimat- och transportansvarig i partistyrelsen

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

33 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
33
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Svampen satte
Örebro på kartan

Svampen satte Örebro på kartan

TEKNIKHISTORIA. Redan under byggtiden blev vattentornet en turistmagnet. Det unika byggprojektet blev verklighet tack vare kluriga byggchefer, hårt arbete och 32 domkrafter. 4 kommentarer

Nio skäl till att din gps visar fel

Nio skäl till att din gps visar fel

TEKNIKFRÅGAN. Kass karta, dålig satellitmottagning och usel täckning. Ny Tekniks läsare förklarar varför gps:en krånglar. 13 kommentarer

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Hitachi startar tågfabrik i Europa. 6 kommentarer

Vattenfall tvingar fram stängning vid Ringhals

Kärnkraftverket Ringhals

Kärnkraftreaktorerna 1 och 2 vid Ringhals kommer att stängas senast 2020. Det efter att har styrelsen beslutat om att stoppa alla nya investeringar från 2017. 70 kommentarer

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Sverige klarar framtidens elförsörjning utan reaktorerna, anser Ibrahim Baylan (S). 42 kommentarer

Är det rätt att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid?

Se resultatet
  • Ja 22%
  • Nej 78%
Rösta
Moas drönare

Flyktingar på havet räddas med drönare

Drönare, nätvaggor och specialutrustade fartyg räddar tusentals på Medelhavet.

Googles självkörande bil visas upp

Googles robotbil greppar hjorten

Hjortar och horisontella trafikljus är nya utmaningar när Googles robotbil rullar in i Texas. 2 kommentarer

Annons
Bro vid E4, Rotebro

Svenska räcket stoppar 38 tons långtradare

Ett nytt broräcke som kan stoppa stora och små bilar har utvecklats i projektet för de nya broarna i Rotebro. Räcket är det första i sitt slag. 10 kommentarer

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 71 kommentarer

Drönare i luften

Slutfluget med drönare över Kaliforniens tomter

TEKNIKSVEPET. Spotify-rekord, nya möjligheter i Google Maps och smarta golfbilar. 2 kommentarer

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 26 kommentarer

Imac med superskärm kommer i oktober

Apples 21,5-tums Imac får fyra gånger så hög upplösning.

Det kommer en mängd Applenyheter den närmsta tiden. En ny Imac med riktigt högupplöst skärm är ett av de hetaste tipsen i ryktesfloran. 5 kommentarer

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Så får du se ut på jobbet

När Veronica Blomquist bär polisuniform sticker tatueringar fram. Och det strider inte mot polisens uniformsregler.

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

Tankning av biogas

Göteborgs miljardsatsning värd noll kronor

Jättesatsningen Gobigas har bekymmer, men biogasproduktionen fortsätter. 20 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 29 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 10 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 52 kommentarer

Från vänster:
Jason Calacanis, Niklas Östeberg Delivery Hero, Kees Koolen EQT Ventures, Jo Bertram Uber och Peter Carlsson, Tesla.

"Uber tar 20 procent av sina förare"

- Uber tar 20 procent på varje körning, sa Jason Calacanis, på Sthlm Tech Week. Och Teslas Peter Carlsson sa att han tror dödsolyckorna minskar till en tiondel med självkörande bilar. 4 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb364 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se