”Sälj inte ut statens fibernät”

DEBATT. God krisberedskap och säkerhet måste väga tyngre än ideologiskt betingad utförsäljning av en för samhället kritisk verksamhet, skriver miljöpartisterna Annika Lillemets och Karin Svensson Smith om att det statliga rikstäckande telenätet är till salu.

Annons
”Sälj inte ut statens fibernät”

Annika Lillemets, riksdagsledamot, ersättare i trafikutskottet (MP) Foto: Riksdagen

”Sälj inte ut statens fibernät”

Karin Svensson Smith, (MP), klimat- och transportansvarig i partistyrelsen Foto: Scanpix

Verktyg

Att Trafikverket bjuder ut sin IT-enhet, Trafikverket ICT, till försäljning, kanske inte förefaller så dramatiskt vid en första anblick. Men vem som driver ett av Sveriges största, operatörsneutrala och rikstäckande telenät är inte oviktigt. ICT ansvarar nämligen för att tåg- och vägtrafiken har den it- och telekommunikation som behövs för att fungera säkert och pålitligt. De fyra transportslagen järnväg, väg, sjöfart eller flyg fungerar inte utan det femte - data- och telekommunikation.

ICT förser även flera andra myndigheter med för dem kritiska tjänster. Att garantera tillgång till en robust infrastruktur för it- och telekommunikation är ytterst en säkerhetspolitisk fråga.

Det moderna samhället är beroende av data- och telekommunikation och blir allt mer sårbart. I takt med den snabba tekniska utvecklingen följer nya hotbilder. Samhällets finansiella system bygger på att tele- och datorkommunikationen fungerar tillförlitligt. Affärer görs upp, pengar flyttas och viktig finansiell information överförs mellan banker, företag samt privatpersoner under dygnets alla 24 timmar, året runt. Andra samhällsfunktioner som är känsliga för störningar på grund av IT-attacker är vattenförsörjning och mobiltelefonisystem. Det är lätt för en privatperson att inse hur beroende man är av detta i 2010-talets Sverige.

Den försäljning som Trafikverket nu avser att genomföra går stick i stäv med den utredning som Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, gjorde 2010, "Tillgänglig och skyddad kommunikationsinfrastruktur för offentlig sektor". MSB slår fast att vissa myndigheter behöver tillgång till en statligt kontrollerbar kommunikationsinfrastruktur och föreslår att ICT får ansvar för drift och förvaltning av den. ICT har infrastruktur och kompetens för att hantera nämnda information.

Går det att säkra viktiga samhällsfunktioner utan en statligt ägd, opererad, styrd och prioriterad infrastruktur för kommunikation?

Vågar vi förlita oss på att privata aktörer gör de långsiktiga investeringar som krävs?

Hur ser samhället till att privata aktörer tar ansvar i en krissituation, när det kan innebära kostnad istället för vinst?

Hur ska regeringen kunna ta ansvar för en krishantering om den avhänder sig kontrollen över data- och telekommunikation?

Även om själva fibernätet blir kvar i statlig ägo, kan hantering och drift av kapaciteten inte längre göras med statlig insyn när nyttjanderätten till den säljs. Jämförelse med järnvägen stämmer till eftertanke. Trots statliga miljardinvesteringar i upprustning av Västkustbanan riskerar tågtrafiken att utebli när den privata operatören inte klarar sitt uppdrag.

Trots att dessa grundläggande frågor inte besvarats planeras nu en försäljning av ICT.

Ännu är det inte för sent, försäljningen är inte slutförd. Vi anser det vara självklart att den övergripande samhällsnyttan och ansvaret för medborgarna ska vara politikens främsta uppgift. God krisberedskap och säkerhet måste väga tyngre än ideologiskt betingad utförsäljning av en väl fungerande samt för samhället kritisk statlig verksamhet.

Annika Lillemets, (MP),  riksdagsledamot, ersättare i trafikutskottet

Karin Svensson Smith, (MP), klimat- och transportansvarig i partistyrelsen

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

33 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
33
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

”Hoppas nå Göteborg 
ett dygn före planen”
”Hoppas nå Göteborg 
ett dygn före planen”

”Hoppas nå Göteborg ett dygn före planen”

Är det praktiskt möjligt att köra elbilen Nissan Leaf från Stockholm till Göteborg? Följ med Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz på en laddad resa från Stockholm till Göteborg. 68 kommentarer

Vår elbilsturné testar laddningen i praktiken

”Bor man i Jönköping borde det inte vara en utopi att luncha med mormor i Borås.” 56 kommentarer

Skapar grafen med hushållsmixer

Forskare har lyckats framställa det superlätta och ledande materialet grafen - med hjälp av en mixer.

Heartbleed.

Heartbleed slår till mot Apple

Jätten Apple har också drabbats av internetbuggen.

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Polisens nya vattenkanon fick stryk

Tyska polisens nya vattenkanonbil WaWe 10 åkte på rejält med stryk vid ett test nyligen. 3 kommentarer

Bomba i google

”Bitcoinskaparen” har fått sin första bitcoin

Mannen som förnekar att han skapat den digitala valutan bitcoin tackar i en video dem som nu donerat bitcoin till honom.

Så blev Volvo en tjejbil

Så blev Volvo en tjejbil

Sedan kvinnobilen YCC visades för tio år sedan har hälften av de unika idéerna byggts in i Volvos vanliga modeller. 6 kommentarer

Volvo-topp: YCC är en ikon

”En inspiration till dagens bilar både vad gäller funktion och utseende”, säger Hans-Olov Olsson, vice ordförande för Volvo personvagnar.

Annons
Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Flytande kärnkraftverk klarar tsunami

Bygg kärnkraftverk på flytande plattformar, det löser flera problem anser forskare vid MIT. 21 kommentarer

TEKNIKSVEPET

Alecta ratar Scania-bud

Här kan du läsa morgonens tekniknyheter i ett svep!

Teknologer urusla på matte

En av fem som började på KTH i höstas klarade inte ens grundskolenivån på det diagnostiska matteprovet. 31 kommentarer

Bankomater hotas när Windows XP överges

Bankomater hotas när Windows XP överges

Hundratals miljoner maskiner som kör XP hotas, bland annat mängder av bankomater. 21 kommentarer

Färjan hade inga chanser att se båten

En taxibåt krockade med en färja under påskafton. Den mindre båten saknade rätt teknisk utrustning för att kunna ses i dimman. 15 kommentarer

Så ska Teslan bli billigare

Så ska Teslan bli billigare

BILDSPEL. Nästa generation Tesla ska inte kosta mer än 220 000 kronor. ”Alla ska ha råd”. Ny Teknik har som första svenska tidning besökt bilfabriken i USA. 33 kommentarer

Gripens krokiga väg mot succé

Gripens krokiga väg mot succé

(TEKNIKHISTORIA) 1988 flög JAS 39 Gripen över Linköping. Det gick att se planet på två sätt. Antingen var det en dyr fåfänga som harvats fram genom förseningar och skandaler i tre decennier. Eller så var det ett smart, teknikledande stridsflygplan som konstruerades på bara några få år och gav Sverige en militär resurs i världsklass. Båda beskrivningarna stämde. 32 kommentarer

Knepen som gör elcykeln vädertålig
Knepen som gör elcykeln vädertålig

Knepen som gör elcykeln vädertålig

UNDER SKALET Allt fler svenskar köper elcyklar för att klara pendlingen till jobbet utan att bli alltför svettiga. Ny Teknik bänder upp en för att kolla vad som finns under kåporna. 34 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it och telekom. Här hittar du hela digitala arkivet.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Under skalet: Elcykel

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se