”Spektakulärt – men svindyrt”

LÄSARKOMMENTARER. Vindkraft i ballong - i stället för på torn - får läsarna att reagera och dissekera konstruktionen.

Annons
”Spektakulärt – men svindyrt”

Altaeros Energies flygande vindturbin AWT stiger i en heliumballong till 300 meters höjd. Foto: Altaeros Energies

Ny Teknik rapporterade vid månadsskiftet om att Altaeros Energies, som har sitt ursprung i MIT, har studerat en ny modell av vindkraft som visar att energiutbytet på höjden 300 meter blir mer än dubbelt så stort som om turbinen sitter på ett 100 meter högt torn.

Med ballonglösningen i stället för att sätta turbinen på torn menar Altaeros Energies att kostnaden för vindkraftel kan minskas med upp till 65 procent. Dessutom ska miljöpåverkan reduceras genom att ballongkraftverken låter mindre än konventionella vindkraftverk. Byggtiden och underhållskostnaderna ska också kunna sänkas.

Läsaren Sune S dömer ut modellen: ”Det är säkert betydligt billigare att bygga vindkraftverk på höjder i terrängen. Vertikalaxlade vindkraftverk är betydligt tystare än horisontalaxlade och är inte känsliga för turbulenta vindar. Med de förra finns det därmed många fler lämpliga platser för vindkraft.”

Andra gör sig lustiga över idén. Signaturen Problemlösaren skriver: ”Fantastiskt miljövänlig konstruktion. Man bara kapar förankringskabeln och så försvinner eländet upp i det blå.”

Lars-Åke Listén resonerar kring hur ballongen skulle utformas: ”En annan aspekt, ett flygande vindkraftsverk skulle kanske kunna ersätta gasförlusterna som alltid kommer att ske igenom det ”gastäta materialet”, med att själv skapa extra vätgas genom elektrolys av vatten. Elström har man tillgång av i överflöd, och mycket små vattenmängder kan generera stora volymer vätgas, så det borde vara möjligt att ha en liten väl isolerad och eluppvärmd vattentank sittandes inuti en vätgasballong. Syrgasen som bildas får man leda bort för att undvika risken för bildning av knallgas.”

Även Erik Bengtsson dissekerar konstruktionen och skriver: ”En vinturbin inuti en ringformad heliumballong kan mycket väl producera lite mer effekt än en lika stor vindturbin utan ballong runt. Om bladet på vinturbinen görs lite längre borde dock effekten kunna öka lika mycket till mycket lägre kostnad än vad den ringformade ballongen kostar. Om man vill hålla vindkraftverket uppe även då det inte blåser något borde en cigarrformad ballong vara billigare och medföra mindre luftmotstånd. (…)
En konstruktion jag tror mycket mer på är två stora rotorer med någon fackverksliknande dubbelvinge mellan. Då skulle dubbelvingen mellan rotorerna ge viss lyftkraft men ändå vindturbinens rotorer behöva vinklas så de ökar lyftkraften. Sedan borde vindkraftverket flyga mer än 1000 meter upp och linan kanske ha någon drakvinge på halva vägen för att inte linan skall böja för mycket neråt. Att ha ett flygande vindkraftverk över tätbebyggt område det får man nog i vilket fall glömma med tanke på olycksrisk om kraftverket skulle haverera.

Men signaturen Elanvändare är inte lika skeptisk: ”Att ha flygande vindkraftverk skall inte behöva vara värre än att ha byggkranar och genom bra utformning så skall inte risk för nedfallande vindkraftverk eller nedfallande is vara värre än att cykla i en storstad. Genom att ha säkerhetssystem kopplande till vindkraftverkans förtöjningslinor bör det vara möjligt att med ett enkelt varningssystem ha ett alarm som signalerar ut en varningssignal så att folk kan förflytta sig till säkert område om det mot förmodan skulle trilla ner ett flygande vindkraftverk.”

Men skeptiska läsare återvänder till grundproblemet, Tege Tornvall är en av dem: ”Hur mycket eller fantastiskt man än förbättrar vindmöllorna ändrar det inte grundproblemet att det bara blåser lagom ibland och att det krävs reservkraft när det blåser för litet eller för mycket - alldeles frånsett kostnader, komplexitet och driftsäkerhet.”

Då är signaturen Jeppen framme och svarar: När gick alla våra 10 st kärnkraftverk samtidigt sist? Hur många av våra 10 st kärnkraftverk går i dag? Hur många av våra 10 st kärnkraftverk gick när det var som kallast i vinter? När du svarat på dessa frågor, så kanske du inte ska vara så kaxig och säga att det bara blåser ibland. Hur du än vrider och vänder på det så är svensk vindkraft pålitligare än svensk kärnkraft.”

Läsaren Gunnar Littmarck fyller på: ”Hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge. (…) Världen har för få optimister och för många professionella teknikutvecklingsbidragstagare. Det beror på att politiker inte har tekniker som rådgivare utan ekonomer som oftast saknar kunskap i både teknik och naturvetenskap.

Av: Katarina Ellemark
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

43 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
43
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 10 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 68 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 188 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 47 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 49 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se