"Smakar det så kostar det"

DEBATT. Sverige är känt för sina idérika forskare och entreprenörer. Om inte den yppersta eliten av dessa har bra villkor förlorar vi alla, skriver Dan Brändström och Carl-Johan Westholm, UppfinnarKollegiet, som efterlyser nytänkande i regeringens kommande innovationsproposition.

Annons

I Dagens Industri häromveckan säger Rune Andersson, ordförande i styrgruppen för IVAs nya projekt Innovationskraft Sverige: ”Jag ser som vår uppgift att lyfta innovation på liknade sätt som miljöfrågan har vuxit de senaste 30 åren till något som genomsyrar alla beslut”.

Han understryker också att vi måste ha en bred syn på innovation: ”Att innovation är lika med enbart forskning och utveckling är helt fel. Det är lika fint att starta ett nytt Ikea som ett nytt Ericsson. Det viktiga är att skapa utveckling och tillväxt.”

Så är det. Men dessvärre är det inte lika enkelt att starta ett högteknologiskt företag - som ger vinst först efter många år och stora utgifter - som ett företag som kan pröva sig fram och expandera med förra årets vinst.

Detta belyses också i den artikel som Kungl. Vetenskapsakademiens Energiutskott publicerade i Ny Teknik. Ingen riskkapitalist satsar på tekniskt omogna projekt. Forskarna tvingas söka stöd utomlands eller i värsta fall lägga av. KVA förespråkar att statens krav på privat motfinansiering med 50 procent borde slopas – och en form av ”virtuella” institut inrättas som kan bistå med finansiella resurser för att leda fram de bästa idéerna till färdiga produkter.

Att något behöver göras den politiska vägen är uppenbart. Långsiktiga satsningar i högteknologi kan ses som en del av infrastrukturen, på samma sätt som högskoleutbildning.

Den svenska statens roll behöver ses över – inte för att skapa ett Stålverk 80 för high tech utan för att öka chanserna att fler stora satsningar görs också i Sverige. Lönsamhetskalkylen är av olika skäl alltför osäker. Det behövs mer fantasi för att utarbeta olika finansiella modeller för samverkan mellan privat och offentlig sektor i gränslandet mellan grundforskning och tillämpad forskning.

Även patentsystemet måste ses över. Det är någorlunda effektivt för en innovatör, som kan utveckla sin idé under kort tid och till låga kostnader - men inte om produkten kräver lång utvecklingstid och stort kapital. Även om den sedan blir starkt efterfrågad är det ofta svårt att få betalt av tillverkare som utnyttjar idén.

PRV och Vinnova lämnade i oktober en rapport till regeringen: ”Kartläggning och analys av det offentliga stödsystemet för hantering av företags immateriella tillgångar”. Den bör inte vara sista ordet till regeringen i denna fråga. Sverige är känt för sina idérika forskare och entreprenörer. Om inte också den yppersta eliten av dessa har bra villkor för arbete och kapital, då förlorar vi alla.

Företag i Sverige kan alltid vara konkurrenskraftiga. Det är bara att betala löner lägre än omvärldens. Men som framlidne ekonomiprofessorn Erik Dahmén ständigt underströk: det är utvecklingskraften som avgör levnadsstandarden. Lägre löner hos Astra Zeneca hade inte gett fler idéer i Södertälje.

En forskare på Nobelpristagarnivå har uppslag, som kan ge miljardinkomster - till forskaren, företagsamheten och skatteverket. Det har varit mycket tal om att entreprenörer älskar risker. Alla entreprenörer har idéer och drivkraft, men de flesta tar inte vilka risker som helst.

Ska svenska löntagare och företagare säkra sin standard, då måste risktagandet minska för lovande men osäkra projekt på högsta teknologiska nivå, som kan värderas först efter lång tid. Även stora företag tvekar att satsa på angelägna områden. Nya mediciner mot infektioner till exempel, kan ta tio år att utveckla, och då har halva patenttiden gått.

Ännu svårare är det för en forskare som inte är anställd av ett stort företag eller staten. Här behövs en reform, som gör det lättare att arbeta långsiktigt även för dem som är entreprenörer i både vetenskap och affärer.

Det är ingen tillfällighet att företag som Ikea och H&M blivit svenska världssuccéer. Om det från början krävts en procent av dagens värde för att kunna testa affärsidéerna, hade de troligen stupat på kapitalbrist i starten.

Tidskrävande, kapitalslukande men till slut kommersiellt framgångsrika innovationer måste bli framgångsrika också för innovatörer inom högteknologi. Det behövs en starkare statlig uppbackning både i starten och i slutet för affärsmässiga, briljanta tekniska idéer.

I dag är det så att patentstölder är civilmål, och att staten därför inte ingriper. Civilmål gäller däremot inte för bankers besvär med bankrånare. Staten bestraffar dessutom ungdomar som piratkopierar men inte företag som stjäl idéer – också en intressant signal.

Vi hoppas att regeringens kommande innovationsproposition utmärks av nytänkande.

Dan Brändström, ordförande UppfinnarKollegiet

Carl-Johan Westholm, vice ordförande UppfinnarKollegiet

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

4 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
4
Nu visas kommentar 1-5
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 3 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 58 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 3 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 29 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 48 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 4 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 156 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 41 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 5 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 36 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 15 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 44 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 23 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb191 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se