”Slussen måste svälja mer”

REPLIK. En kopia är fullt möjlig men Stockholm växer och behöver utvecklas, skriver Stockholm stad som hävdar att debattinlägget om tekniksnurran Slussen innehåller "en hel del missförstånd".

Annons
Så här kommer de åtta körfälten att fördelas på den nya bron över Slussen mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm, enligt en alldeles färsk illustration från Stockholm stads Exploateringskontor.

Så här kommer de åtta körfälten att fördelas på den nya bron över Slussen mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm, enligt en alldeles färsk illustration från Stockholm stads Exploateringskontor.

Verktyg

Att riva Slussen och bygga upp en exakt kopia med moderna material är naturligtvis fullt möjligt – men Slussen är en så central plats i Stockholm att den måste kunna möta behoven från en stad som hela tiden växer och utvecklas.

2007 utreddes möjligheten att bygga upp en kopia, men med den betydligt större avtappningskapacitet som behövs för att skydda Mälaren och Mälardalen mot översvämningar. Det skulle då kosta ungefär lika mycket som att bygga något helt nytt. Dessutom ville en majoritet av både sakägare och allmänhet hellre ha en ny lösning för Slussen. Det beslutades då att satsa på nya Slussen.

Göran Camitz har också missförstått en hel del om hur nya Slussen kommer att bli.

Det blir ingen ”jättegalleria”, ytan är ungefär som Ringen i andra änden av Söder, men med plats för både handel och kultur för alla de hundratusentals resenärer som varje dag passerar eller byter vid Slussen.

Det blir ingen ”mångfilig motorvägsbro till Skeppsbron”. En bro ersätter dagens två. 12 körfält blir åtta. Dessutom blir det mer plats för gående och cyklister. Och givetvis inte heller motorvägshastigheter mitt i stan.

För den som vill veta finns alla planhandlingar och andra formella dokument lätt tillgängliga på Stockholm stads hemsida.

Andreas Burghauser, projektchef, Slussen

Av:  Ny Teknik debattör

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Tre våningar – på 
samma yta som två

Tre våningar – på samma yta som två

Tre våningsplan där det tidigare bara rymdes två, och en 40-procentig minskning av energianvändningen. 16 kommentarer

Carö Gustaf

Här 3d-printas slutstycket till svenska granatgeväret

Karlskoga placerar sig på den svenska 3d-kartan med ett nytt nationellt centrum för printing i 3d. 2 kommentarer

snackfras 3d

Bantade verktygsfräsen i skrivaren

Verktygsfräsen kunde göras 40 procent lättare när den tillverkades i 3d-skrivare.

Startdatum klart för Europas rymdplan

Varning för falska tekniknyheterna

Här är sajterna som sprider lögnaktiga nyheter om teknik och vetenskap.

”Stopplagen är för otydlig”

Här är kommunen som ska fortsätta ställa egna särkrav på energiförbrukning – trots den nya stopplagen.

Norra Djurgårdsstaden Staffan Lorentz

Stopplag ger problem för prestigeprojekt

Förra bostadsministerns sista åtgärd: Införa stopplag för skärpta lokala energikrav. Nu skapar lagen problem för prestigeprojekt i Stockholm. 3 kommentarer

Appen berättar när 
ens flygplan ska krascha

Appen berättar när ens flygplan ska krascha

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

”En ensam Volvo sliter i motvind ...”

Håll värmen med metallkläder

Med kläder av metall kan du stänga av bostadens värmeelement.

Annons
Containerfartyg

Jätteordern: 11 av världens största fartyg

Japanska varvet Imabari har fått en beställning på elva containerfartyg som ska bli världens största. 9 kommentarer

Myggor

Medel mot mygg verkar i ett halvår

Nytt bekämpningsmedel mot mygglarver. 14 kommentarer

Boeing 747-8.

Nya Air Force One är utsedd

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 21 kommentarer

Ny Tekniks läsare funderar på hur julgransbelysningen kan lysa trots att de är avslagna.

Läckström får julgran att tindra

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en julgran ute lysa fast strömmen är avstängd? Ny Tekniks läsare sprider ljus över en diodfråga. 12 kommentarer

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

VW håller fast vid förlustbilen Phaeton

Trots att Volkswagen ska spara 5 miljarder euro om året fortsätter satsningen på lyxbilen Phaeton som bedöms som en brakförlust. 6 kommentarer

Tesla

Rådet till skrotarna: Rör inte elbilarna

Bilåtervinnarnas kunskaper om den nya tekniken brister. ”Man gör bara fel en gång när det handlar om starkström”, säger Michael Abraham på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund. 43 kommentarer

El-expert: Väldigt enkelt att lära ut om återvinning

Lars Hoffmann, expert på elsäkerhet i fordon hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP): Farhågorna är överdrivna. 2 kommentarer

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo och Siemens säljer elbussar globalt

Volvo Bussar och Siemens har tecknat avtal om leverans av hybridbussar och elbussar till städer i hela världen. 11 kommentarer

Oljetanker

Hur startar motorn på en oljetanker?

TEKNIKFRÅGAN. Vilken startmotor har motorn på en oljetanker? Vet du? 92 kommentarer

Dreamliner kevlar

Så ska batterier bli brandsäkra

Forskare tror sig ha hittat lösningen på brand i litimjonbatterier. 10 kommentarer

Lightlab

Lightlab släcker lågenergilampa

Efter 18 år ger svenska Lightlab upp försöken att utveckla en miljövänlig lågenergilampa. 12 kommentarer

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

Överåklagare: Kriminellt ladda in egna program

En direktör friades från misstanke om dataintrång på jobbet. Nu protesterar en överåklagare: Handlingen var kriminell. 28 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Lysholmsmotor

Första jetmotorn glömdes bort

TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. 19 kommentarer

Reningsverkets hemligheter
Under skalet reningsverk

Reningsverkets hemligheter

UNDER SKALET Här renas vatten till 880 000 människor i ett komplicerat system av bassänger, filter och maskiner. 12 kommentarer

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta!

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb140 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Första filmade laserpulsen

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se