”Slussen måste svälja mer”

REPLIK. En kopia är fullt möjlig men Stockholm växer och behöver utvecklas, skriver Stockholm stad som hävdar att debattinlägget om tekniksnurran Slussen innehåller "en hel del missförstånd".

Annons
Så här kommer de åtta körfälten att fördelas på den nya bron över Slussen mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm, enligt en alldeles färsk illustration från Stockholm stads Exploateringskontor.

Så här kommer de åtta körfälten att fördelas på den nya bron över Slussen mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm, enligt en alldeles färsk illustration från Stockholm stads Exploateringskontor.

Att riva Slussen och bygga upp en exakt kopia med moderna material är naturligtvis fullt möjligt – men Slussen är en så central plats i Stockholm att den måste kunna möta behoven från en stad som hela tiden växer och utvecklas.

2007 utreddes möjligheten att bygga upp en kopia, men med den betydligt större avtappningskapacitet som behövs för att skydda Mälaren och Mälardalen mot översvämningar. Det skulle då kosta ungefär lika mycket som att bygga något helt nytt. Dessutom ville en majoritet av både sakägare och allmänhet hellre ha en ny lösning för Slussen. Det beslutades då att satsa på nya Slussen.

Göran Camitz har också missförstått en hel del om hur nya Slussen kommer att bli.

Det blir ingen ”jättegalleria”, ytan är ungefär som Ringen i andra änden av Söder, men med plats för både handel och kultur för alla de hundratusentals resenärer som varje dag passerar eller byter vid Slussen.

Det blir ingen ”mångfilig motorvägsbro till Skeppsbron”. En bro ersätter dagens två. 12 körfält blir åtta. Dessutom blir det mer plats för gående och cyklister. Och givetvis inte heller motorvägshastigheter mitt i stan.

För den som vill veta finns alla planhandlingar och andra formella dokument lätt tillgängliga på Stockholm stads hemsida.

Andreas Burghauser, projektchef, Slussen

Av:  Ny Teknik debattör

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

26 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
26
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund
Djurfritt allergitest
 till 33-listan i Lund

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2 kommentarer

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 17 kommentarer

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk
Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Bränslecellen som ska säljas i vanlig kiosk

Bränslecellen 
som ska säljas
i vanlig kiosk

Efter tre omtag och flera ändringar av inriktningen ska Myfc bli masstillverkare av bränsleceller för konsumenter. Ny Tekniks Sverker Brundin är på plats i Barcelona. 27 kommentarer

Zuckerberg: 
Skulle gärna jobba 
ihop med Google

Zuckerberg: Skulle gärna jobba ihop med Google

Facebook-vd:n bjöd in sökjätten till samarbete.

Ericsson: Här är nästa generations viktigaste mjukvara

Moln- och datacenterteknik blir allt viktigare för Ericsson. 3 kommentarer

Klänning i guld och vit och blå och svart

Blå eller guld – välj färg på klänningen själv!

Färgen på klänningen spelar ingen roll. Ett företag har 3d-printat ut en av varje.

Klänningen är blå!

Klänningen är blå!

Något så trivialt som färgen på en klänning har orsakat en smärre storm på sociala medier. 35 kommentarer

Här är Lexus Mini-utmanare

Här är Lexus Mini-utmanare

Toyotaägda Lexus presenterade kompakt stadsbil med futuristisk framtoning. 2 kommentarer

Iran vill ha deras kärnkraft

Iran vill ha deras kärnkraft

Inför hoppet om hävda sanktioner visar Iran klart intresse för att köpa landets kärnreaktorer. 25 kommentarer

Annons
Spionbatteriet spårar mobilen

Minsta cykeln viks ihop

En ny cykel som kan vikas ihop sägs vara minst i sitt slag.

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 8 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Mobilen öppnas 
med ögonscanner

Mobilen öppnas med ögonscanner

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Vind, sol

Hur lagrar jag energi smartast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 60 kommentarer

Volkswagen Passat

Här är årets bil

Överlägsen vinnare efter omröstning. 5 kommentarer

Lena Ek.

Förra miljöministern: Skandalöst, Försvaret

”Om Swedavia kan byta brandskum så borde Försvarsmakten också kunna göra det”. Det tycker förra miljöministern Lena Ek (C) och sätter press på försvarsministern. 7 kommentarer

Ventillås, polisen

Här är polisens hemliga ventillås

Den första bil som klampades av polisen med stöd av nya klamplagen hindrades att fortsätta färden med ett litet men verkningsfullt tyskt ventillås. 67 kommentarer

Första bilen klampad

Från 1 mars får polisen klampa fordon som bryter mot lagen. Första bilen som åkte dit hade 2 330 kilos överlast. 15 kommentarer

DEBATT
En smartladdstation mitt i Brunflo centrum.

”Avgift vid stolpen får fart på elbilarna”

”Avgift vid stolpen 
får fart på elbilarna”

DEBATT. Inställningen att elbilar skulle tanka gratis är naiv. Endast genom affärsmässighet kan utvecklingen ta fart på riktigt, enligt Mikael Hagman, Jämtkraft. 38 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz
Annons
Annons

Senaste videoklippen

Mark Zuckerberg

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se