"Blivande ingenjörer spelar inte - de bygger"

LÄSARNAS. Tre av fyra unga är intresserade av teknik, men det återspeglas inte i ansökningarna till ingenjörsutbildningarna, larmar Yngve Nygren i en debattartikel. Blaj, anser många Ny Teknik-läsare. Höj nivån på grundskolestudierna och därtill statusen på ingenjörsyrket, är deras slutsatser.

Annons
"Blivande ingenjörer spelar inte - de bygger"

Debattredaktör Cecilia Laurén. Foto: Fredrik Stehn

"Blivande ingenjörer spelar inte - de bygger"

Strunta i att marknadsföra ingenjörsyrket via spel, satsa i stället på att höja nivån på matematiklektionerna i grundskolan, anser Ny Tekniks läsare. Foto: Scanpix

Yngve Nygren, vd för Mathworks Sverige, anser att vi måste börja locka unga att bli ingenjörer genom att nå dem via deras egna kanaler - som Facebook, Twitter och World of Warcraft. Han pekar på att egen undersökning visar att teknikintresset är mycket stort bland unga svenskar och att teknik hör till de heta ämnena för framtida studier. Men anstormningen till ingenjörsutbildningarna uteblir.

Fast Nygren nämner fel kanaler för att nå möjliga ingenjörer, påpekar signaturen ...: "...ingenjörerna gömmer sig inte i Warcraft i det tempo vi har idag, dom finns i MW2 (Call Of Duty) och det är de som spelar utan fusk och här hittar definitivt inte entreprenörerna dem."

Mikael, däremot, anser att det är rent nonsens att morgondagens ingenjörer skulle ha tid att spela datorspel. "För att lyckas med en ingenjörsutbildning krävs att man lägger all tid och energi på sina studier. Väl färdigutbildad finner man intressantare saker att göra än att slösa bort sin tid på dataspel. Jag tror heller inte att det råder en egentlig brist på ingenjörer. Istället råder det brist på ingenjörer som KAN någonting. Dagens ingenjörsutbildningar bygger på kvantitet - inte kvalitet. Högskolor och universitet har anpassat sig efter den låga nivå studenterna har från en havererad grundskola."

Mothugg får han självfallet, annars vore det inte Ny Tekniks debattlystna läsare vi talade om. "Klart att man har tid med spel och sociala medier, det är ju trots allt en del av vardagen för många, speciellt unga kanske blivande ingenjörer. Att hänga med i modern digital kommunikation och att vara eller bli ingenjör är inte ett motsatsförhållande. (...) Några av de jag har som mest respekt för inom ingenjörskåren råkar just spela WoW, och liksom jag spelat mycket "dataspel" genom åren. Tror nog jag ska hem och spela något roligt spel som skärper mina sinnen!", skriver till exempel signaturen DEViater.

Faye håller med, men sågar ursprungsdebattörens tes om var framtidens ingenjörer hittas: "Jag har samma erfarenhet som DEViater, många av mina ingenjörsvänner som spelar dataspel, bygger även sina egna elektriska prylar eller moddar sina prylar hemma i lägenheten. Men att däremot gå ut och säga att alla ungdomar som spelar dataspel skulle vara potentiella ingenjörer som bara väntar på att bli upptäckta är ju lite långsökt."

T B anser att det vore fel väg att jaga dataspelarna: "På min tid satt dagens ingenjörer framför sin VIC20 och SKREV spelprogram. De som SPELADE spelen blev inga ingenjörer. Vill de leta efter blivande ingenjörer idag ska de leta bland kidsen som skriver smartphone-appar. Inte bland de som slöspelar spel."

Många kommentarer halkar i stället över i om det verkligen är vettigt att "lura" ungdomar att bli ingenjörer, mot bakgrund av yrkets status och förutsättningar. Flera företag hängs ut som bärare av dålig personalpolitik och ett antal läsare beskriver en situation där bara vissa ingenjörskategorier har acceptabla lönenivåer och arbetsvillkor.

Det får signaturen henriko att lacka ur och skriva en rejäl drapa. "Bah! Låg status, och löner därefter. (I förhållande till intelligenskrav och nerlagt slit, etc.). Dessutom så har patent-troll-lobbyn snart gjort det omöjligt att ta fram nya tjänster och produkter. Det som efterfrågas och kommer efterfrågas är administratörer, jurister, säljare och annat.

Forskning och utveckling kommer vara minde viktigt i ett spel som går ut på att företagen tävlar om vem som har flest pengar, advokater och lobbyister för att köpa upp eller minera bort sina konkurrenter, för att slutligen få ett monopol, och därmed får bort behovet av nytänkande och konstruktionsarbete helt och hållet. Så varför ska man söka upp ungdomar och lura dem till att bli ingenjörer?"

Ett rejält antal kommentarer handlar om att bristande grundutbildning i till exempel matematik gör det för svårt att kliva in i en ingenjörsutbildning. Flera läsare vittnar om föreläsare inom matematik som sliter sitt hår inför de bristande kunskaper som de nyblivna ingenjörseleverna visar upp.

Charlie spinner vidare på tråden om att bristande grundutbildning. "När jag var liten så drömde jag om att bli ingenjör, och försökte mig på en maskiningenjörsutbildning förut. Det var bara det att matten blev för jobbig. Och då menar jag inte att man borde lätta på matten, men med mina förkunskaper från grundskola och gymnasium var matten på högskolan som ett helt nytt språk. De var helt enkelt otillräckliga."

Ny Teknikläsarna får dock en lysande möjlighet att peppa och locka en ung teknikintresserad till yrket, signaturen noon skriver: "Men vad ska man göra om man vill bli ingenjör då? Om utbildningen nu är så dålig som ni säger så känns det ju rätt värdelöst att ens fundera på att bli det. NO lektionerna vi hade i grundskolan och (har) i högstadiet kunde ha varit bättre, mycket bättre. Jag skulle mer än gärna bli ingenjör men då ska det ju vara med samma kunskaper (om inte mer) som de flesta här verkar ha. Någon som har några tips?"

Här torde förstås tips och pepping hagla in, men icke. Rune gör dock ett gott jobb och tipsar om ingångsvinklar till yrket och avslutar med: "Ovanstående är sådant vi ingenjörer pysslar med. Coolt eller hur? Att vi kan verka vresiga och t o m sura över vår arbetssituation hör inte samman med att vi tycker illa om vårt yrkesval. Det hör ihop med helt andra saker som tyvärr hör vuxenvärlden till. Således, gillar du teknik (och matematik)? Kör, bli ingenjör."

Av: Angelica Söderberg
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

31 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
31
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 10 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 64 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 49 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 187 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 46 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 49 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se