Tipsa en vän om en artikel

”Kärnkraften knappast en modefråga”

DEBATT. Miljöpartisten Lise Nordins argument reducerar den viktiga frågan om kärnkraftens framtid till en slags popularitetstävling. Detta är inte en modefråga, enligt Michael Karnerfors, företrädare för nätverket Nuclear Power Yes Please

Annons

I Ny Teknik 2011-11-09 har Miljöpartiets energipolitiska talesman Lise Nordin en debattartikel om vindkraft vs kärnkraft. Men inget av de argument hon framför har någon koppling till den fråga hon som folkvald politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft få finnas i Sverige eller inte?". Istället använder hon utrymmet som reklam för partiets kärnkraftspolitik.

Ursprunget till Lise Nordins artikel är en kostnadsberäkning per kWh för olika kraftslag gjord av Timbro. Nordin hävdar i korthet:

1) Kostnaden för svenska vindkraftssubventioner är ca 24 öre per kWh.

2) Europeisk kärnkraft har subventionerats med 70 miljarder EUR fram till år 2003 och är därför dyrare per kWh.

3) Vindkraft är konkurrenskraftigare än kärnkraft, för vindkraft byggs ut snabbast just nu.

4) Miljöpartiets kärnkrafts- och energipolitik är därför bättre än andra partiers dito.

Lise Nordin jämför alltså svensk vindkraft med utländsk kärnkraft. Att vi i Sverige inte subventionerar kärnkraften utan straffskattar den för dess blotta existens med drygt 4 miljarder kronor per år nämner hon inte. Hon blandar friskt historiska subventioner med nuvarande och framtida dito, trots att dessa inte har med varandra att göra.

Hon slår heller inte ut de påstådda subventionerna på den mängd energi som den europeiska kärnkraften producerat. När vi fördelar de 70 miljarder Euro hon hänvisar till på de 990 TWh/år som produceras av den europeiska kärnkraften framgår att redan efter tre år understiger detta de 24 öre/kWh hon anger för vindkraften. Påståendet att kärnkraften är mer subventionerad än vindkraften per kWh är alltså helt fel, även med de siffror hon själv anger.

Argumentet att det som för stunden byggs mest av är det som är mest konkurrenskraftigt är ett nonsensargument som ignorerar en uppsjö andra faktorer som påverkar villigheten att bygga, som exempelvis Sveriges före detta förbud mot sådan verksamhet. Energipolitik kan inte baseras på vad som för stunden är populärt. Detta är inte en modefråga och det är beklämmande att en energipolitisk talesman försöker reducera en så viktig diskussion till en slags popularitetstävling.

När Lise Nordin kommer till slutklämmen och utropar förträffligheten i Miljöpartiets energipolitik måste vi sålunda konstatera att resonemangskedjan som ska bära upp den slutsatsen inte håller. Och även om vi ignorerar detta har ovanstående inget att göra med den fråga hon som politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft vara tillåtet i Sverige eller inte?".

Lise Nordin kan som politiker aldrig motivera ett förbud eller en av riksdagen påtvingad nedläggning av kärnkraft med ett kostnadsargument. Detta eftersom det inte är de svenska statsfinanserna som bekostar vare sig nuvarande eller framtida kärnkraft i Sverige. Slutsatsen är att Lise Nordins debattartikel är en illa dold partsinlaga där hon försöker få Miljöpartiets kärnkraftsfientlighet att framstå i god dager, och detta med ett osammanhängande resonemang.

Kärnkraftsdebatten handlar om vår miljö, vår energiförsörjning och vår framtid. Då skall ett parti inte utnyttja den som en reklampelare för sin politik, och dessutom försvåra debatten genom att använda ogiltiga argument. Vi kritiserar därför Lise Nordin och Miljöpartiet för deras artikel och uppmanar dem att ta kärnkraftsfrågan på större allvar istället för att missbruka den för egna syften.

Av medlemmar i det oberoende nätverket Nuclear Power Yes Please

Michael Karnerfors, civilingenjör, Lund

Johan Kihlberg, civilingenjörsstuderande, Linköping

Johan Simu, reaktorfysiker, Stockholm

Nils Rudqvist, doktorand, Göteborgs universitet

Mattias Lantz, kärnfysiker, Uppsala

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

154 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
154
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Nio skäl till att din gps visar fel

Nio skäl till att din gps visar fel

TEKNIKFRÅGAN. Kass karta, dålig satellitmottagning och usel täckning. Ny Tekniks läsare förklarar varför gps:en krånglar.

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Nya fabrikens uppdrag: Bygga 122 expresståg

Hitachi startar tågfabrik i Europa.

Vattenfall tvingar fram stängning vid Ringhals

Kärnkraftverket Ringhals

Kärnkraftreaktorerna 1 och 2 vid Ringhals kommer att stängas senast 2020. Det efter att har styrelsen beslutat om att stoppa alla nya investeringar från 2017. 38 kommentarer

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Energiministern: Inga problem stänga Ringhals

Sverige klarar framtidens elförsörjning utan reaktorerna, anser Ibrahim Baylan (S). 17 kommentarer

Är det rätt att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid?

Se resultatet
  • Ja 25%
  • Nej 75%
Rösta
Moas drönare

Flyktingar på havet räddas med drönare

Drönare, nätvaggor och specialutrustade fartyg räddar tusentals på Medelhavet.

Googles självkörande bil visas upp

Googles robotbil greppar hjorten

Hjortar och horisontella trafikljus är nya utmaningar när Googles robotbil rullar in i Texas.

Bro vid E4, Rotebro

Svenska räcket stoppar 38 tons långtradare

Ett nytt broräcke som kan stoppa stora och små bilar har utvecklats i projektet för de nya broarna i Rotebro. Räcket är det första i sitt slag. 6 kommentarer

Annons

Bilägare bryr sig inte om nya funktioner

Instrumentbräda med display

Biltillverkarna spenderar miljardbelopp på nya tekniska funktioner i fordonen. Men många bilägare använder dem inte. 53 kommentarer

Drönare i luften

Slutfluget med drönare över Kaliforniens tomter

TEKNIKSVEPET. Spotify-rekord, nya möjligheter i Google Maps och smarta golfbilar. 2 kommentarer

Materialet gör led-lampan billig som en glödlampa

Led-lampa

En ny materialblandning kapar priset på lysdioder. Det hävdar amerikanska forskare. 23 kommentarer

Imac med superskärm kommer i oktober

Apples 21,5-tums Imac får fyra gånger så hög upplösning.

Det kommer en mängd Applenyheter den närmsta tiden. En ny Imac med riktigt högupplöst skärm är ett av de hetaste tipsen i ryktesfloran. 10 kommentarer

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Så får du se ut på jobbet

När Veronica Blomquist bär polisuniform sticker tatueringar fram. Och det strider inte mot polisens uniformsregler.

Ny metod återvinna permanentmagneter

Ny metod återvinna permanentmagneter

Permanentmagneter med sina värdefulla jordartsmetaller neodym och dysprosium kan med en ny metod återvinnas i ett fåtal steg när motorer eller generatorer tjänat ut. 4 kommentarer

Tankning av biogas

Göteborgs miljardsatsning värd noll kronor

Jättesatsningen Gobigas har bekymmer, men biogasproduktionen fortsätter. 12 kommentarer

BMW-anställda bär kolfibermaterial

På besök i BMW:s toppmoderna fabrik

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 28 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 2 kommentarer

Lyftkran i motljus

Branschen kritisk mot nya energikrav för hus

Många företag och organisationer är kritiska till Boverkets förslag på nya energikrav. De menar att verket har räknat på fel sätt. 8 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 48 kommentarer

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

Vinnaren blir Ikeas testpilot

I morgon fredag 4 september är sista dagen att anmäla sig till vår tävling "Sveriges smartaste hem". Segraren får bland annat en presentcheck på 10 000 kronor.

Från vänster:
Jason Calacanis, Niklas Östeberg Delivery Hero, Kees Koolen EQT Ventures, Jo Bertram Uber och Peter Carlsson, Tesla.

"Uber tar 20 procent av sina förare"

- Uber tar 20 procent på varje körning, sa Jason Calacanis, på Sthlm Tech Week. Och Teslas Peter Carlsson sa att han tror dödsolyckorna minskar till en tiondel med självkörande bilar. 4 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb363 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se