”Kärnkraften knappast en modefråga”

DEBATT. Miljöpartisten Lise Nordins argument reducerar den viktiga frågan om kärnkraftens framtid till en slags popularitetstävling. Detta är inte en modefråga, enligt Michael Karnerfors, företrädare för nätverket Nuclear Power Yes Please

Annons

I Ny Teknik 2011-11-09 har Miljöpartiets energipolitiska talesman Lise Nordin en debattartikel om vindkraft vs kärnkraft. Men inget av de argument hon framför har någon koppling till den fråga hon som folkvald politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft få finnas i Sverige eller inte?". Istället använder hon utrymmet som reklam för partiets kärnkraftspolitik.

Ursprunget till Lise Nordins artikel är en kostnadsberäkning per kWh för olika kraftslag gjord av Timbro. Nordin hävdar i korthet:

1) Kostnaden för svenska vindkraftssubventioner är ca 24 öre per kWh.

2) Europeisk kärnkraft har subventionerats med 70 miljarder EUR fram till år 2003 och är därför dyrare per kWh.

3) Vindkraft är konkurrenskraftigare än kärnkraft, för vindkraft byggs ut snabbast just nu.

4) Miljöpartiets kärnkrafts- och energipolitik är därför bättre än andra partiers dito.

Lise Nordin jämför alltså svensk vindkraft med utländsk kärnkraft. Att vi i Sverige inte subventionerar kärnkraften utan straffskattar den för dess blotta existens med drygt 4 miljarder kronor per år nämner hon inte. Hon blandar friskt historiska subventioner med nuvarande och framtida dito, trots att dessa inte har med varandra att göra.

Hon slår heller inte ut de påstådda subventionerna på den mängd energi som den europeiska kärnkraften producerat. När vi fördelar de 70 miljarder Euro hon hänvisar till på de 990 TWh/år som produceras av den europeiska kärnkraften framgår att redan efter tre år understiger detta de 24 öre/kWh hon anger för vindkraften. Påståendet att kärnkraften är mer subventionerad än vindkraften per kWh är alltså helt fel, även med de siffror hon själv anger.

Argumentet att det som för stunden byggs mest av är det som är mest konkurrenskraftigt är ett nonsensargument som ignorerar en uppsjö andra faktorer som påverkar villigheten att bygga, som exempelvis Sveriges före detta förbud mot sådan verksamhet. Energipolitik kan inte baseras på vad som för stunden är populärt. Detta är inte en modefråga och det är beklämmande att en energipolitisk talesman försöker reducera en så viktig diskussion till en slags popularitetstävling.

När Lise Nordin kommer till slutklämmen och utropar förträffligheten i Miljöpartiets energipolitik måste vi sålunda konstatera att resonemangskedjan som ska bära upp den slutsatsen inte håller. Och även om vi ignorerar detta har ovanstående inget att göra med den fråga hon som politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft vara tillåtet i Sverige eller inte?".

Lise Nordin kan som politiker aldrig motivera ett förbud eller en av riksdagen påtvingad nedläggning av kärnkraft med ett kostnadsargument. Detta eftersom det inte är de svenska statsfinanserna som bekostar vare sig nuvarande eller framtida kärnkraft i Sverige. Slutsatsen är att Lise Nordins debattartikel är en illa dold partsinlaga där hon försöker få Miljöpartiets kärnkraftsfientlighet att framstå i god dager, och detta med ett osammanhängande resonemang.

Kärnkraftsdebatten handlar om vår miljö, vår energiförsörjning och vår framtid. Då skall ett parti inte utnyttja den som en reklampelare för sin politik, och dessutom försvåra debatten genom att använda ogiltiga argument. Vi kritiserar därför Lise Nordin och Miljöpartiet för deras artikel och uppmanar dem att ta kärnkraftsfrågan på större allvar istället för att missbruka den för egna syften.

Av medlemmar i det oberoende nätverket Nuclear Power Yes Please

Michael Karnerfors, civilingenjör, Lund

Johan Kihlberg, civilingenjörsstuderande, Linköping

Johan Simu, reaktorfysiker, Stockholm

Nils Rudqvist, doktorand, Göteborgs universitet

Mattias Lantz, kärnfysiker, Uppsala

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

154 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
154
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Troll bil

Det kaxiga bilbygget som gick åt skogen

TEKNIKHISTORIA. Myndigheternas motstånd blev för mycket, och ett av 1950-talets mer nyskapande bilprojekt stoppades innan det ens börjat rulla ordentligt. 11 kommentarer

Digitalradio Gripen

Försvaret: DAB stör vår miljardinvestering

Övergången till marksänd digitalradio försvårar Sveriges nya samarbete med Nato. 70 kommentarer

Flottan skjuter en
svärm av drönare

Flottan skjuter en svärm av drönare

Amerikanska flottan har testat att skjuta iväg en hel svärm av drönare som skyddar eller attackerar på egen hand.

Nya detaljerna 
om den hemliga 
grafen-lampan

Nya detaljerna om den hemliga grafen-lampan

En långlivad led-lampa med grafen har fått stor uppmärksamhet. Nu avslöjas fler detaljer om tekniken. 4 kommentarer

Strömpulsen gör 
motorhuven mjuk

Strömpulsen gör motorhuven mjuk

En bil kör på en fotgängare. Men personens huvud slår i en huv som hunnit bli mjuk. 32 kommentarer

Krockskydd i ny aluminiumford får toppbetyg

Fords nya version av den lätta lastbilen F-150 får toppbetyg i USAs trafiksäkerhetsmyndighets krocktest. 9 kommentarer

De fyra kedjestumparna ska lödas ihop till kedjeringen på ritningen.

Veckans gåta:
Löd ihop en kedja

Hur ska den cirkulära kedjan lödas ihop med minimal arbetsinsats?

Annons
Drönare, Värmdö

Här skickas reservdelarna med drönare – på Värmdö

Fattas ett oljefilter eller ett tändstift? Bilserviceföretaget Mekonomen testar drönare för att leverera lättare förbrukningsvaror till kunder. 50 kommentarer

Kingdom Tower

Så här får man upp vatten i skyskrapan

TEKNIKFRÅGAN. Inte lika enkelt som i höghus. Ny Tekniks läsare förklarar. 5 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
Tricket hittar försvunna 
mobilen – omedelbart

Tricket hittar försvunna mobilen – omedelbart

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 6 kommentarer

Vindkraft

Vindkraft tredje största kraftslaget

Den svenska vindkraften byggs ut snabbt. 190 kommentarer

Reningsteknik

Reningsteknik ger fler felfria kretsar

Svensk vattenreningsteknik ska nu testas vid tre världsledande centra för nästa generation chipfabriker.

Tomas Arvidsson

Sökes: 7 000 ingenjörer

Trots den senaste tidens varsel behöver många teknikbolag fortfarande rekrytera ingenjörer. Det visar Ny Tekniks unika kartläggning. 47 kommentarer

Veteranen är eftertraktad

Järnvägsexperten Tomas Arvidsson ett hett villebråd på arbetsmarknaden.

Löneökningarna sätter fart – men inte för alla

Ökade löner förra året, visar statistik. 7 kommentarer

Tåg

Sågningen: ”Trafikverket vet inte hur spåren mår”

Sågningen: ”Trafikverket 
vet inte hur spåren mår”

Den svenska järnvägsorganisationen är i sämre skick än väntat, visar en statlig utredning. ”Delar i nulägesbeskrivningen överraskar”, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 43 kommentarer

Järnvägsentreprenörerna: Trafikverket måste få kontroll

Men branschen vill inte se ett förstatligande. 7 kommentarer

Han har lösningen på tågproblemen

Han har lösningen på tågproblemen

Professor Jan Lundberg har tagit fram 14 koncept för hur framtidens underhåll och livslängd av spårväxlar kan förbättras. 23 kommentarer

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Svävtåg sätter nytt fartrekord

Ett japanskt magnetsvävtåg satte på torsdagen nytt hastighetsrekord med 590 km/h och planerar öka till 600 km/h nästa vecka. 16 kommentarer

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

Bränslecell för bil klarade 5600 km i veckan

En bränslecellstack på 100 kW avsedd för bilar har i en testbädd genomfört lastcykler som motsvarar en körsträcka på 5600 km i veckan. 50 kommentarer

Bankens garanti: Vi 
fyller tanken med sol

Bankens garanti: Vi fyller tanken med sol

El kan skapas i Kista och som sedan tankar elbilar någon annanstans. Entreprenörsbolaget Solelia har väckt internationell uppmärksamhet. 24 kommentarer

Fickparkering

Hur fickparkerar jag bilen säkrast?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 10 kommentarer

Vindkraft

Vindkraftpark stoppas

Det blir ingen vindkraftpark vid inloppet till Göteborgs hamn. 14 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb189 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Varutransporter i underjordiska rörsystem

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se