Tipsa en vän om en artikel

”Kärnkraften knappast en modefråga”

DEBATT. Miljöpartisten Lise Nordins argument reducerar den viktiga frågan om kärnkraftens framtid till en slags popularitetstävling. Detta är inte en modefråga, enligt Michael Karnerfors, företrädare för nätverket Nuclear Power Yes Please

Annons

I Ny Teknik 2011-11-09 har Miljöpartiets energipolitiska talesman Lise Nordin en debattartikel om vindkraft vs kärnkraft. Men inget av de argument hon framför har någon koppling till den fråga hon som folkvald politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft få finnas i Sverige eller inte?". Istället använder hon utrymmet som reklam för partiets kärnkraftspolitik.

Ursprunget till Lise Nordins artikel är en kostnadsberäkning per kWh för olika kraftslag gjord av Timbro. Nordin hävdar i korthet:

1) Kostnaden för svenska vindkraftssubventioner är ca 24 öre per kWh.

2) Europeisk kärnkraft har subventionerats med 70 miljarder EUR fram till år 2003 och är därför dyrare per kWh.

3) Vindkraft är konkurrenskraftigare än kärnkraft, för vindkraft byggs ut snabbast just nu.

4) Miljöpartiets kärnkrafts- och energipolitik är därför bättre än andra partiers dito.

Lise Nordin jämför alltså svensk vindkraft med utländsk kärnkraft. Att vi i Sverige inte subventionerar kärnkraften utan straffskattar den för dess blotta existens med drygt 4 miljarder kronor per år nämner hon inte. Hon blandar friskt historiska subventioner med nuvarande och framtida dito, trots att dessa inte har med varandra att göra.

Hon slår heller inte ut de påstådda subventionerna på den mängd energi som den europeiska kärnkraften producerat. När vi fördelar de 70 miljarder Euro hon hänvisar till på de 990 TWh/år som produceras av den europeiska kärnkraften framgår att redan efter tre år understiger detta de 24 öre/kWh hon anger för vindkraften. Påståendet att kärnkraften är mer subventionerad än vindkraften per kWh är alltså helt fel, även med de siffror hon själv anger.

Argumentet att det som för stunden byggs mest av är det som är mest konkurrenskraftigt är ett nonsensargument som ignorerar en uppsjö andra faktorer som påverkar villigheten att bygga, som exempelvis Sveriges före detta förbud mot sådan verksamhet. Energipolitik kan inte baseras på vad som för stunden är populärt. Detta är inte en modefråga och det är beklämmande att en energipolitisk talesman försöker reducera en så viktig diskussion till en slags popularitetstävling.

När Lise Nordin kommer till slutklämmen och utropar förträffligheten i Miljöpartiets energipolitik måste vi sålunda konstatera att resonemangskedjan som ska bära upp den slutsatsen inte håller. Och även om vi ignorerar detta har ovanstående inget att göra med den fråga hon som politiker har att ta ställning till: "skall kärnkraft vara tillåtet i Sverige eller inte?".

Lise Nordin kan som politiker aldrig motivera ett förbud eller en av riksdagen påtvingad nedläggning av kärnkraft med ett kostnadsargument. Detta eftersom det inte är de svenska statsfinanserna som bekostar vare sig nuvarande eller framtida kärnkraft i Sverige. Slutsatsen är att Lise Nordins debattartikel är en illa dold partsinlaga där hon försöker få Miljöpartiets kärnkraftsfientlighet att framstå i god dager, och detta med ett osammanhängande resonemang.

Kärnkraftsdebatten handlar om vår miljö, vår energiförsörjning och vår framtid. Då skall ett parti inte utnyttja den som en reklampelare för sin politik, och dessutom försvåra debatten genom att använda ogiltiga argument. Vi kritiserar därför Lise Nordin och Miljöpartiet för deras artikel och uppmanar dem att ta kärnkraftsfrågan på större allvar istället för att missbruka den för egna syften.

Av medlemmar i det oberoende nätverket Nuclear Power Yes Please

Michael Karnerfors, civilingenjör, Lund

Johan Kihlberg, civilingenjörsstuderande, Linköping

Johan Simu, reaktorfysiker, Stockholm

Nils Rudqvist, doktorand, Göteborgs universitet

Mattias Lantz, kärnfysiker, Uppsala

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

154 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
154
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Här kommer snålaste 
bensinbilen i Sverige

Här kommer snålaste bensinbilen i Sverige

1309 kilometer – på 1 liter bensin. 3 kommentarer

Nummerplåt

Extra bokstav på nummerplåten

Framtidens skylt – om Transportstyrelsen får bestämma. 13 kommentarer

Vad vill du helst ha för ny nummerplåt på bilen?

Se resultatet
  • Bokstav i stället för siffra 49%
  • Siffra i stället för bokstav 14%
  • Extra siffra eller bokstav 37%
Rösta
Ståljätte ger stöd åt solbil

Ståljätte ger stöd åt solbil

Tyska ståljätten ThyssenKrupp är med och tar fram en soldriven sportcoupé med studenter från högskolan i Bochum.

Daimler följer Tesla – 
säljer hushållsbatterier

Daimler följer Tesla – säljer hushållsbatterier

Tesla började i maj, Daimler följer efter i juni.

Så funkar momentstaven

Så funkar momentstaven

TEKNIKFRÅGAN. Hur kan en gulmålad pinne göra nytta när man byter däck? Ny Tekniks läsare ger besked.

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musk får militära uppdrag

Elon Musks rymdföretag SpaceX har godkänts av USA:s flygvapen för militära rymduppdrag, en marknad värd omkring 80 miljarder kronor de närmaste åren. 1 kommentar

Annons
SENASTE TEKNIKNYTT
Iphone

Här är SMS:et som kraschar din Iphone

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

De mest lönsamma 
läkemedlen i världen

De mest lönsamma läkemedlen i världen

LISTA. Åtta biologiska läkemedel toppar listan över läkemedel som drar in mest pengar i världen. 2 kommentarer

Margareta Ozolins Nordvall

Därför valde Astra Zeneca Södertälje

Astra Zeneca valde bort USA och Storbritannien för sin framtidsfabrik.”Det visar att svensk produktion är i världsklass”, säger produktionschefen Margareta Ozolins Nordvall.

Susanna Baltscheffsky

Är montering Sveriges framtid?

LEDARE. ”Det osar framtid.” Orden kom från statsministern 3 kommentarer

Klarar han ombordkörningen?

Klarar han ombordkörningen?

En bilist är övertygad om att det här är en bra idé. 5 kommentarer

Professorns totalsågning 
av nya biobränsle-planen

Professorns totalsågning av nya biobränsle-planen

Att låta passagerare köpa speciella biljetter för att flygbolagen ska tanka biobränsle är inget som professor Stefan Gössling imponeras av: Några biobiljetter kommer jag inte att börja köpa. 26 kommentarer

Transportekonom: Värt att testa

Arne Karyd: Jag förstår att flygbolagen vill visa att de gör något.

”Biobiljett” ska tanka plan med biobränsle

Nu kommer biljetten som tankar mer biobränsle i flyget. 20 kommentarer

Hitta rätt – utan gps

Hitta rätt – utan gps

Drönare kan hitta sin flygväg med hjälp av en kamera. 10 kommentarer

Saab säljer unika 3d-bilder

Saab säljer unika 3d-bilder

Amerikanskt satellitbildsbolag köper in sig i Saabs 3d-bolag. 8 kommentarer

Nevs startar fabrik i Kina

Nevs startar fabrik i Kina

Tillverkaren av Saab-bilar, Nevs i Trollhättan, får två nya kinesiska aktieägare och ska starta tillverkning i Kina meddelas från Trollhättan på onsdagen. 17 kommentarer

Mistral kan ta 16 helikoptrar.

Ryssland bygger egna ersättare för Mistral

Ryssland planerar bygga egna helikopterfartyg som ersättning för de franska Mistralfartyg som inte levererats. 57 kommentarer

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan vara ett istäcke där

”Mr Pluto”: Det kan 
vara ett istäcke där

BOULDER. Nasas rymdfarkost på väg att närma sig Pluto. Ny Tekniks Linda Nohrstedt och Helen Ahlbom har träffat Alan ”Mr Pluto” Stern.

Emma Birath från Sverige är driftingenjör på rymdprojektet.

Svenska studenten blev kvar hos Nasa

Hon åkte som utbytesstudent till USA i början av 90-talet. Nu är Emma Birath rymdprojektets driftingenjör.

Gps

Varför missar gps:en vägen?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 11 kommentarer

Debattörerna säger ett tydligt nej till dab.

Upprop: Rösta nej till utbyggnad av dab-radio

DEBATT. Avsluta diskussionen om dab-radio en gång för alla. Det skriver en grupp centerpartister. 38 kommentarer

Kinesiska tåg till Europa

Kinesiska tåg till Europa

Tiden när europeiska järnvägsbolag valde europeiska tåg är förbi. 71 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb315 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Tangentbord på bordet

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se