”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!” skriver läsaren Pelle. Foto: Scanpix

”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

LÄSARKOMMENTARER. Fler eller färre nya kollegor? Och med lång eller kort utbildning i bagaget? Sveriges Ingenjörer gick i ett debattinlägg ut med budskapet: Stoppa tillflödet av ingenjörer. Därmed sågade fackförbundet Jan Björklunds upplägg med 400 nya ingenjörsplatser på KTH och Chalmers. Och ämnet väckte gensvar hos Ny Tekniks läsare.

Annons

Verktyg

Nils skräder inte orden: ”De flesta ingenjörer är idag överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Det är ett slöseri med resurser i ett samhälle om man lurar unga begåvade människor att bli ingenjörer, som sedan får sitta och rulla tummarna i en byråkrati. De flesta avancerade ingenjörsjobb har redan "out sourceats” till Indien eller Kina.”

Men Olle har en annan bild av läget: ”Att det råder brist på kompetenta ingenjörer är en bluff! Volvo Cars som säger att de söker massa ingenjörer men inte hittar några luras. De har fått massa erfarna och kompetenta sökande på olika kampanjer och mässor, men de tar inte in många. Interna budgetar stoppar anställningar. "Tvingas" (eller vill?) de kanske utveckla bilar billigare, tex i Kina??”

Martin håller med och skriver: Jobbannonser = GRATIS REKLAM.

Lars Göransson tycker också att kartan stämmer dåligt med verkligheten: ”Varför påpekar man aldrig vilken typ av högskoleingenjörer det råder brist på. Min typ råder det ingen brist, det ser jag varje år då nya kullar börjar läsa vidare för att det inte finns några jobb.”

Signaturen Jo skriver: ”Bristen handlar väl mest om skolornas omättliga behov av studenter?”

Wino skriver: ”Efter den huvudlösa utbyggnaden av bonnhögskolor med examinationsrätt av "Civilingenjörer", så är konceptet nu så urvattnat och devalverat att man fanimig bara vill gråta åt eländet. De examensarbeten jag studerat de senaste åren håller sällan en standard över gymnasienivå.”

Men han får snart svar på tal av Magnus: ”Du blandar ihop saker och ting, utbyggnaden av högskolor har varit värdelöst men dessa kan nästan uteslutande bara examinera högskoleingenjörer (och ej civilingenjörer). På högskoleingenjörerna ställs väldigt låga krav (i förhållande till civilingenjörer) vilket har gjort att många fått ta över jobb som utförts tidigare av gymnasieingenjörer... Det skapar en förvirring internatrationellt och urvattning av titlar. ”

Läsaren Pelle känner igen en del av kritiken från sin vardag: ”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!”

En läsare som kallar sig Dr. Surpuppa applåderar Sveriges Ingenjörer som tänker på sina nuvarande och framtida medlemmars bästa. Men läsaren håller inte med i sak: ”Att man skulle kunna höja IQ och arbetsmoral hos nybakade studenter genom att förlänga utbildningarna är så klart helt fel och ren populism kombinerad med resursslöseri. Jag såg gärna att man tog steget fullt ut och återinförde gymnasieingenjörerna och klappade igen de högskoleingenjörsprogram som har låg efterfrågan från både studenter och arbetsgivare. Ett tips är att det finns en grupp potentiella ingenjörer som drar sig för att skaffa studielån och flytta till högskoleort och att det finns en grupp företag som hellre anställer en lokal yngre förmåga med praktisk utbildning än en akademiker som har vant sig vid glassigt storstads- och studentliv och inte tycker att Nisses Mekaniska Verkstad i Mellerud är speciellt frestande. ”

Signaturen Sv svarar Dr. Surpuppa: ”Jag anser att högskoleingenjörsprogrammet behövs på en arbetsmarknad i balans. De utgör ett komplement mellan civilingenjör och gymnasieingenjör. Två grupper som annars ligger allt för lång ifrån varandra.”

Signaturen Ingenjör kopplar ihop lönenivåerna med tillgången på utbildningsplatser: ”Det förekommer redan idag att ingenjörer får för underkvalificerade arbetsuppgifter och väldigt dåligt betalt. Det hade kanske varit mer lämpligt att öka platserna på de utbildningar som har bättre betalt. Exempelvis ekonomer, läkare och tandläkare. Risken blir annars att det inte är värt att utbilda sig till ingenjör då de kommer att bli utnyttjade och då kan de lika gärna sitta i kassan på en matvaruaffär för att ha råd att betala sina studieskulder. Ingenjörer har haft en väldigt dålig löneutveckling under många år redan. Läkarutbildningarna har till exempel få platser just för att hålla uppe lönerna. ”

Veikka föreslår en sorts garanti: ”Om staten "lurar" in ungdomar och de inte får ett kvalificerat jobb borde staten ta exempelvis kostnaden för studielånet. Den förlorade arbetsinkomsten och nedsatt eventuell pension får ju tyvärr ändå studenten ta men då tar åtminstone staten en del av sitt ansvar.”

Av: Katarina Ellemark
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

40 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
40
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Startsidan

En stilstudie av Sveriges första reaplan. Efter att de tjänat ut på F 13 i Norrköping, överfördes de till Kungliga Östgöta Flygflottilj på Malmen utanför Linköping. Sikten från kabinen på Vampire-planen var som synes mycket god.

Vampyrerna kommer!

TEKNIKHISTORIA. Den 4 juni 1946 var en stor dag för svenskt flyg. Då kom de första reaktionsdrivna flygplanen till Sverige. 4 kommentarer

Bäckebo-torpeden var en tysk V2-raket på villovägar som slog ner i Småland. Senare kom Tyskland och Hitler att använda V2-raketer mot England.

Hitlers raket blev startskottet för rea

Det tyska supervapnet slog ner i Småland. 6 kommentarer

Stamceller

Frisk av stamceller – i det egna blodet

Två matskedar blod och en byggnadsställning är allt som behövs för att odla fram ett kroppseget blodkärl. 4 kommentarer

Solel

400 nya miljoner till solel

Regeringen skjuter till nya bidragspengar till personer som installerar solceller. 33 kommentarer

Solcell

Skatterabatt för solceller

60 öre per kWh är nya regeringens förslag. 66 kommentarer

Charlotta von Schultz

Hur känner du för solceller på taket?

KRÖNIKA. Vad skulle få dig att ha solceller hemma? 75 kommentarer

PTS hemlighöll pm om datalagring

PTS generaldirektör Göran Marby ansåg att det var "olämpligt" att skicka myndighetens tolkning av EU:s datalagringsdom till Justitieutskottet. Då skulle den ju bli offentlig och det ville man inte. 12 kommentarer

Risk för snabb 
polomkastning

Världens största fyrverkeri

Ett japanskt företag har tillverkat världens tyngsta fyrverkeripjäs.

Så ska Försvaret gå vidare
Det är fortfarande de tre ytobservationerna som är intressantast när Försvarsmakten ska börja analysera informationen från jakten på en eventuell ubåt i Stockholms skärgår, säger konteramiral Anders Grenstad.

Så ska Försvaret gå vidare

Stora mängder teknisk information som Försvarsmakten samlat in under marinens underrättelseoperation ska nu gås igenom. 1 kommentar

”Den eller de som kränkt våra vatten har lämnat”

Merparten av fartygs- och amfibieförbanden har nu gått i hamn. 13 kommentarer

Genom att utnyttja vattenskikt med olika densitet kan en ubåt undgå upptäckt.

Så kan ubåtar gömma sig i Östersjön

Ubåtsjakt är exceptionellt svår just här. 30 kommentarer

Annons

Klart riva reaktor i Studsvik

Kärnreaktorerna R2 och R2-0 i Studsvik har fått klartecken av strålsäkerhetsmyndigheten att rivas. R2 togs i drift 1960. 17 kommentarer

Det vita på guldversionen av Iphone 6 riskerar missfärgas i jeans.

Jeans riskerar färga din Iphone

TEKNIKSVEPET. Användare av Iphone 6 har hittat något nytt att klaga över. 10 kommentarer

Så ska bilarna leva 
vidare efter skroten

Så ska bilarna leva vidare efter skroten

Från årsskiftet ska 95 procent av vikten i en bil kunna återvinnas. 5 kommentarer

Skrotbilen blir koppargruva

Walters Bildelar ska loss koppar ur skrotbilar. 5 kommentarer

Sex av tio billiga bilbarnstolar underkändes

Sex av tio billiga bilbarnstolar underkändes

Sex av tio bilbarnstolar i prisklassen under 70 euro underkändes i en tysk test nyligen. 2 kommentarer

Oro när Daimler säljer Tesla

Oro när Daimler säljer Tesla

Daimlers beslut att sälja sitt innehav av Teslaaktier har satt igång spekulationer om skärpt konkurrens. 8 kommentarer

Varför lyckas Israel 
där Sverige misslyckas?
Varför lyckas Israel 
där Sverige misslyckas?

Varför lyckas Israel där Sverige misslyckas?

TEL AVIV. Jämfört med Sverige lyckas Israel skapa många fler framgångsrika, nya innovativa företag. Ny Teknik besöker Israel.

Klarna

Klarnas coola bas i Tel Aviv

TEL AVIV. Svenska Klarna utformar sitt kontor med grafitti. 11 kommentarer

Texten om 
till video automatiskt

Texten om till video automatiskt

Tjänsten Wibbitz klarar tre språk. 1

Landet för 4 000 uppstartsföretag

Landet för 4 000 uppstartsföretag

Världsledare vallfärdar till Israel.

Skarp kritik mot bilpolitik

Konkreta satsningar på att nå en fossiloberoende fordonsflotta saknas i regeringens budget, menar kritiker. 13 kommentarer

Gripen E

3 miljarder till Super-Jas

Regeringen lägger 2,9 miljarder kronor på utvecklingen av Jas 39 Gripen E. 15 kommentarer

Regeringen bromsar rekrytering av toppforskare

Sju till åtta färre elitforskare. 11

Sverige på hugget med framtidens råvaror

Regeringen öppnar plånboken. 5

Harriet Wallberg.

”Högskolan måste bli internationell”

DEBATT. En färsk rapport visar att endast en tredjedel av de svenska lärosätena har en strategi för internationalisering. Det är olyckligt, skriver universitetskanslern Harriet Wallberg. 14 kommentarer

Specialutformade 
utrymmet i Hercules

Specialutformade utrymmet i Hercules

GRAFIK. Om svenskarna som hjälper till i kampen mot ebola själva skulle bli smittade flygs de hem med en unik ambulans inuti ett Herculesplan. 6 kommentarer

Två svårt sjuka i ebola kan vårdas i Linköping

Sverige har endast vårdplatser för två svårt sjuka ebolapatienter. 13 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

Ebola sätter oss i ”omvärlden” på prov

LEDARE. Varenda en som ställer upp för att hejda ebolaepidemin visar ett enastående mod. 8 kommentarer

Mobiltelefonanvändare

Mobilen som får samtal utan SIM

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare löser en gåta i radionätet. 8 kommentarer

Gripen E

Argentinas mål: Köpa Gripen E

Förhandlingar ska inledas. 16 kommentarer

Jas-plan flög så lågt att minkvalpar dog

Minkfarmare kräver en dryg miljon kronor i ersättning från försvaret. 17 kommentarer

Mats Jansson och Denny Åberg har tagit fram Bofors nya HPM Blackout. Vapnet kommer dock inte att säljas, utan ska användas i tester.

Karlskogas nya vapen som slår ut elektronik

På det gamla Boforsområdet i Karlskoga har ett futuristiskt supervapen utvecklats. 43 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster.

Här syr vi ihop Under skalet
Här syr vi ihop Under skalet

Här syr vi ihop Under skalet

I det senaste avsnittet av Ny Tekniks webb-tv-serie Under skalet undersöker programledarna Jacob Norrby och Jan Herrlin en symaskin. 1 kommentar

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Det senaste från Ny Tekniks roligaste sajt!

Undrar du också om Snömannen är hittad? Och hur stark är den nya Supertejpen? Anmäl dig till Teknikrevyns nyhetsbrev så får du veta! 1 kommentar

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb161 st

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Krocktest av tio bilbarnstolar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se