”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!” skriver läsaren Pelle. Foto: Scanpix

Tipsa en vän om en artikel

”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

LÄSARKOMMENTARER. Fler eller färre nya kollegor? Och med lång eller kort utbildning i bagaget? Sveriges Ingenjörer gick i ett debattinlägg ut med budskapet: Stoppa tillflödet av ingenjörer. Därmed sågade fackförbundet Jan Björklunds upplägg med 400 nya ingenjörsplatser på KTH och Chalmers. Och ämnet väckte gensvar hos Ny Tekniks läsare.

Annons

Nils skräder inte orden: ”De flesta ingenjörer är idag överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Det är ett slöseri med resurser i ett samhälle om man lurar unga begåvade människor att bli ingenjörer, som sedan får sitta och rulla tummarna i en byråkrati. De flesta avancerade ingenjörsjobb har redan "out sourceats” till Indien eller Kina.”

Men Olle har en annan bild av läget: ”Att det råder brist på kompetenta ingenjörer är en bluff! Volvo Cars som säger att de söker massa ingenjörer men inte hittar några luras. De har fått massa erfarna och kompetenta sökande på olika kampanjer och mässor, men de tar inte in många. Interna budgetar stoppar anställningar. "Tvingas" (eller vill?) de kanske utveckla bilar billigare, tex i Kina??”

Martin håller med och skriver: Jobbannonser = GRATIS REKLAM.

Lars Göransson tycker också att kartan stämmer dåligt med verkligheten: ”Varför påpekar man aldrig vilken typ av högskoleingenjörer det råder brist på. Min typ råder det ingen brist, det ser jag varje år då nya kullar börjar läsa vidare för att det inte finns några jobb.”

Signaturen Jo skriver: ”Bristen handlar väl mest om skolornas omättliga behov av studenter?”

Wino skriver: ”Efter den huvudlösa utbyggnaden av bonnhögskolor med examinationsrätt av "Civilingenjörer", så är konceptet nu så urvattnat och devalverat att man fanimig bara vill gråta åt eländet. De examensarbeten jag studerat de senaste åren håller sällan en standard över gymnasienivå.”

Men han får snart svar på tal av Magnus: ”Du blandar ihop saker och ting, utbyggnaden av högskolor har varit värdelöst men dessa kan nästan uteslutande bara examinera högskoleingenjörer (och ej civilingenjörer). På högskoleingenjörerna ställs väldigt låga krav (i förhållande till civilingenjörer) vilket har gjort att många fått ta över jobb som utförts tidigare av gymnasieingenjörer... Det skapar en förvirring internatrationellt och urvattning av titlar. ”

Läsaren Pelle känner igen en del av kritiken från sin vardag: ”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!”

En läsare som kallar sig Dr. Surpuppa applåderar Sveriges Ingenjörer som tänker på sina nuvarande och framtida medlemmars bästa. Men läsaren håller inte med i sak: ”Att man skulle kunna höja IQ och arbetsmoral hos nybakade studenter genom att förlänga utbildningarna är så klart helt fel och ren populism kombinerad med resursslöseri. Jag såg gärna att man tog steget fullt ut och återinförde gymnasieingenjörerna och klappade igen de högskoleingenjörsprogram som har låg efterfrågan från både studenter och arbetsgivare. Ett tips är att det finns en grupp potentiella ingenjörer som drar sig för att skaffa studielån och flytta till högskoleort och att det finns en grupp företag som hellre anställer en lokal yngre förmåga med praktisk utbildning än en akademiker som har vant sig vid glassigt storstads- och studentliv och inte tycker att Nisses Mekaniska Verkstad i Mellerud är speciellt frestande. ”

Signaturen Sv svarar Dr. Surpuppa: ”Jag anser att högskoleingenjörsprogrammet behövs på en arbetsmarknad i balans. De utgör ett komplement mellan civilingenjör och gymnasieingenjör. Två grupper som annars ligger allt för lång ifrån varandra.”

Signaturen Ingenjör kopplar ihop lönenivåerna med tillgången på utbildningsplatser: ”Det förekommer redan idag att ingenjörer får för underkvalificerade arbetsuppgifter och väldigt dåligt betalt. Det hade kanske varit mer lämpligt att öka platserna på de utbildningar som har bättre betalt. Exempelvis ekonomer, läkare och tandläkare. Risken blir annars att det inte är värt att utbilda sig till ingenjör då de kommer att bli utnyttjade och då kan de lika gärna sitta i kassan på en matvaruaffär för att ha råd att betala sina studieskulder. Ingenjörer har haft en väldigt dålig löneutveckling under många år redan. Läkarutbildningarna har till exempel få platser just för att hålla uppe lönerna. ”

Veikka föreslår en sorts garanti: ”Om staten "lurar" in ungdomar och de inte får ett kvalificerat jobb borde staten ta exempelvis kostnaden för studielånet. Den förlorade arbetsinkomsten och nedsatt eventuell pension får ju tyvärr ändå studenten ta men då tar åtminstone staten en del av sitt ansvar.”

Av: Katarina Ellemark
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

40 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
40
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
BMW-anställda bär kolfibermaterial

BMW satsar på bilar av kolfiber

Grejen med BMW i3 är inte att den är en elbil med fräck design. Grejen är att BMW som första biltillverkare använt kolfiber i stor skala. 13 kommentarer

Elbilsfabriken vill vara miljövänlig

Miljötänkande och design ska känneteckna BMW:s fabrik i Leipzig. Ny Teknik har besökt biljättens nyaste fabrik. 1 kommentar

TEKNIKFRÅGAN

Varför klarar helikoptern inte högspänning?

Helikopter flygr över elledingar

Varför kan fåglar nudda högspänningsledningar men inte helikoptrar? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga! 1 kommentar

"Nätet har skapat en modern sexrevolution"

Tinder-appen demonstrerad

Tinder är för 2010-talet vad p-piller var för 1960-talets sexuella frigörelse. Det menar Sam Sundberg i sin krönika. 8 kommentarer

Detalj ur Tesla-bil, logga

Tredje teslan här om två år (kanske)

TEKNIKSVEPET. Musk planerar en billigare Tesla, Marslandaren hittar märkliga saker och datorn kan måla som Picasso. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Tux, symbolen för Linux

Xiaomi satsar på Linux-dator

Kinesiska mobilsuccén Xiaomi planerar att börja sälja bärbara datorer med Linux. Taktiken är densamma som för mobilerna: hög prestanda men relativt lågt pris.

öga med kontaktlins framför

Magic Leaps patent: kontaktlins som lurar ögat

Vad jobbar hemlighetsfulla Magic Leap med? 97 nya patentansökningar skvallrar om en kontaktlins som visar virtuella föremål.

Annons
Det tidiga universums ljusstarkaste galax, CR7.

Utredare: Satsa på Kirunas rymdbas

Utveckla rymdbasen Esrange för att skicka upp små satelliter i omloppsbana i rymden. Det är ett av förslagen i nya rymdstrategin. 3 kommentarer

Ny metod bli av med gamla satelliter

Ny metod bli av med gamla satelliter

Satelliter som har slutat fungera utgör en risk så länge de är kvar i omloppsbana. Med en ny metod kan de elimineras på ett kontrollerat sätt. 3 kommentarer

Tekniken som drabbas när Ericsson drar ner

Detalj ur grafik om Ericssons neddragningar

Kartläggning: En tredjedel av de 1 100 som förlorat jobbet på Ericsson arbetade med produktutveckling. 17 kommentarer

Så slår Ericssons neddragningar

De olika kontoren drabbas olika hårt av vågen av uppsägningar. 4 kommentarer

TEKNIKFRÅGAN
Bilist i snö rengör framrutan

Varför fryser bara vindrutan?

Fråga: Varför måste jag skrapa vindrutan men inte bilens sidorutor? Vi vänder oss till våra kunniga läsare för hjälp. Kan du svaret? 42 kommentarer

Här är Kaianders bästa seriestrippar
Här är Kaianders bästa seriestrippar

Här är Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Vindkraftverk vid Lillgrund

Svensk vindkraft blåser om Danmark

Sverige har gått om vindkraftslandet Danmark när det gäller att producera mest el från vindkraft. Men nu bromsar investeringarna i nya vindsnurror in. 66 kommentarer

Google lättar upp sin logo

Google lättar upp sin logo

Google byter nu utseende på sin logotyp och gör den användbar även för mobiler i låga surfhastigheter. 1 kommentar

Hjärta, stillbild ur TransMedics deomstartionsfilm

Se hjärtat slå utanför kroppen

Genom att placera hjärtat i en upplivningsbox kan 15-30 procent fler hjärtan doneras. 1 kommentar

Kollage: Martin Friis och illustration av ledbelysning i kontorsmiljö.

Svenska led-lampan en vinnare på kontoret

En svensk led-armatur vann VM i energisnål belysning för kontoret. Tricket: ett specialdesignat drivdon. 29 kommentarer

Wikipedia på laptop

Wikipedia städar upp

TEKNIKSVEPET. Hundratals konton blockeras på uppslagsverket, snart kommer Apple Carplay och Tyskland tror på elcykeln för miljön. 8 kommentarer

Här är ersättaren för Humvee

Här är ersättaren för Humvee

Fordonstillverkaren Oshkosh fick kontraktet att tillverka USAs nya lätta militärfordon när den 30 år gamla HMMWV, kallad Humvee, nu ska ersättas. 10 kommentarer

Danmarks första astronaut på väg till ISS

Danmarks förste astronaut: Andreas Mogensen vinkar i rymddräkt.

Landets förste rymdfarare är på väg mot ISS. 1 kommentar

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Japansk miss kan hindra ubåtsaffär

Den åtråvärda ordern på tolv nya ubåtar till Australien kan gå Japan förbi på grund av oerfarenhet vid vapenaffärer. 12 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb379 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Franzéns smarta gym

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se