”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!” skriver läsaren Pelle. Foto: Scanpix

”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

LÄSARKOMMENTARER. Fler eller färre nya kollegor? Och med lång eller kort utbildning i bagaget? Sveriges Ingenjörer gick i ett debattinlägg ut med budskapet: Stoppa tillflödet av ingenjörer. Därmed sågade fackförbundet Jan Björklunds upplägg med 400 nya ingenjörsplatser på KTH och Chalmers. Och ämnet väckte gensvar hos Ny Tekniks läsare.

Annons

Nils skräder inte orden: ”De flesta ingenjörer är idag överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Det är ett slöseri med resurser i ett samhälle om man lurar unga begåvade människor att bli ingenjörer, som sedan får sitta och rulla tummarna i en byråkrati. De flesta avancerade ingenjörsjobb har redan "out sourceats” till Indien eller Kina.”

Men Olle har en annan bild av läget: ”Att det råder brist på kompetenta ingenjörer är en bluff! Volvo Cars som säger att de söker massa ingenjörer men inte hittar några luras. De har fått massa erfarna och kompetenta sökande på olika kampanjer och mässor, men de tar inte in många. Interna budgetar stoppar anställningar. "Tvingas" (eller vill?) de kanske utveckla bilar billigare, tex i Kina??”

Martin håller med och skriver: Jobbannonser = GRATIS REKLAM.

Lars Göransson tycker också att kartan stämmer dåligt med verkligheten: ”Varför påpekar man aldrig vilken typ av högskoleingenjörer det råder brist på. Min typ råder det ingen brist, det ser jag varje år då nya kullar börjar läsa vidare för att det inte finns några jobb.”

Signaturen Jo skriver: ”Bristen handlar väl mest om skolornas omättliga behov av studenter?”

Wino skriver: ”Efter den huvudlösa utbyggnaden av bonnhögskolor med examinationsrätt av "Civilingenjörer", så är konceptet nu så urvattnat och devalverat att man fanimig bara vill gråta åt eländet. De examensarbeten jag studerat de senaste åren håller sällan en standard över gymnasienivå.”

Men han får snart svar på tal av Magnus: ”Du blandar ihop saker och ting, utbyggnaden av högskolor har varit värdelöst men dessa kan nästan uteslutande bara examinera högskoleingenjörer (och ej civilingenjörer). På högskoleingenjörerna ställs väldigt låga krav (i förhållande till civilingenjörer) vilket har gjort att många fått ta över jobb som utförts tidigare av gymnasieingenjörer... Det skapar en förvirring internatrationellt och urvattning av titlar. ”

Läsaren Pelle känner igen en del av kritiken från sin vardag: ”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!”

En läsare som kallar sig Dr. Surpuppa applåderar Sveriges Ingenjörer som tänker på sina nuvarande och framtida medlemmars bästa. Men läsaren håller inte med i sak: ”Att man skulle kunna höja IQ och arbetsmoral hos nybakade studenter genom att förlänga utbildningarna är så klart helt fel och ren populism kombinerad med resursslöseri. Jag såg gärna att man tog steget fullt ut och återinförde gymnasieingenjörerna och klappade igen de högskoleingenjörsprogram som har låg efterfrågan från både studenter och arbetsgivare. Ett tips är att det finns en grupp potentiella ingenjörer som drar sig för att skaffa studielån och flytta till högskoleort och att det finns en grupp företag som hellre anställer en lokal yngre förmåga med praktisk utbildning än en akademiker som har vant sig vid glassigt storstads- och studentliv och inte tycker att Nisses Mekaniska Verkstad i Mellerud är speciellt frestande. ”

Signaturen Sv svarar Dr. Surpuppa: ”Jag anser att högskoleingenjörsprogrammet behövs på en arbetsmarknad i balans. De utgör ett komplement mellan civilingenjör och gymnasieingenjör. Två grupper som annars ligger allt för lång ifrån varandra.”

Signaturen Ingenjör kopplar ihop lönenivåerna med tillgången på utbildningsplatser: ”Det förekommer redan idag att ingenjörer får för underkvalificerade arbetsuppgifter och väldigt dåligt betalt. Det hade kanske varit mer lämpligt att öka platserna på de utbildningar som har bättre betalt. Exempelvis ekonomer, läkare och tandläkare. Risken blir annars att det inte är värt att utbilda sig till ingenjör då de kommer att bli utnyttjade och då kan de lika gärna sitta i kassan på en matvaruaffär för att ha råd att betala sina studieskulder. Ingenjörer har haft en väldigt dålig löneutveckling under många år redan. Läkarutbildningarna har till exempel få platser just för att hålla uppe lönerna. ”

Veikka föreslår en sorts garanti: ”Om staten "lurar" in ungdomar och de inte får ett kvalificerat jobb borde staten ta exempelvis kostnaden för studielånet. Den förlorade arbetsinkomsten och nedsatt eventuell pension får ju tyvärr ändå studenten ta men då tar åtminstone staten en del av sitt ansvar.”

Av: Katarina Ellemark
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

40 kommentarer Sortera: Senaste överst

5
5
40
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar.

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 30 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 50 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 14 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 21 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 7 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 30 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 49 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 47 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 13 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 63 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 31 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 147 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 5 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

Senaste quizen

Alla våra quiz

jobb158 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se