”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!” skriver läsaren Pelle. Foto: Scanpix

Tipsa en vän om en artikel

”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

LÄSARKOMMENTARER. Fler eller färre nya kollegor? Och med lång eller kort utbildning i bagaget? Sveriges Ingenjörer gick i ett debattinlägg ut med budskapet: Stoppa tillflödet av ingenjörer. Därmed sågade fackförbundet Jan Björklunds upplägg med 400 nya ingenjörsplatser på KTH och Chalmers. Och ämnet väckte gensvar hos Ny Tekniks läsare.

Annons

Nils skräder inte orden: ”De flesta ingenjörer är idag överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Det är ett slöseri med resurser i ett samhälle om man lurar unga begåvade människor att bli ingenjörer, som sedan får sitta och rulla tummarna i en byråkrati. De flesta avancerade ingenjörsjobb har redan "out sourceats” till Indien eller Kina.”

Men Olle har en annan bild av läget: ”Att det råder brist på kompetenta ingenjörer är en bluff! Volvo Cars som säger att de söker massa ingenjörer men inte hittar några luras. De har fått massa erfarna och kompetenta sökande på olika kampanjer och mässor, men de tar inte in många. Interna budgetar stoppar anställningar. "Tvingas" (eller vill?) de kanske utveckla bilar billigare, tex i Kina??”

Martin håller med och skriver: Jobbannonser = GRATIS REKLAM.

Lars Göransson tycker också att kartan stämmer dåligt med verkligheten: ”Varför påpekar man aldrig vilken typ av högskoleingenjörer det råder brist på. Min typ råder det ingen brist, det ser jag varje år då nya kullar börjar läsa vidare för att det inte finns några jobb.”

Signaturen Jo skriver: ”Bristen handlar väl mest om skolornas omättliga behov av studenter?”

Wino skriver: ”Efter den huvudlösa utbyggnaden av bonnhögskolor med examinationsrätt av "Civilingenjörer", så är konceptet nu så urvattnat och devalverat att man fanimig bara vill gråta åt eländet. De examensarbeten jag studerat de senaste åren håller sällan en standard över gymnasienivå.”

Men han får snart svar på tal av Magnus: ”Du blandar ihop saker och ting, utbyggnaden av högskolor har varit värdelöst men dessa kan nästan uteslutande bara examinera högskoleingenjörer (och ej civilingenjörer). På högskoleingenjörerna ställs väldigt låga krav (i förhållande till civilingenjörer) vilket har gjort att många fått ta över jobb som utförts tidigare av gymnasieingenjörer... Det skapar en förvirring internatrationellt och urvattning av titlar. ”

Läsaren Pelle känner igen en del av kritiken från sin vardag: ”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!”

En läsare som kallar sig Dr. Surpuppa applåderar Sveriges Ingenjörer som tänker på sina nuvarande och framtida medlemmars bästa. Men läsaren håller inte med i sak: ”Att man skulle kunna höja IQ och arbetsmoral hos nybakade studenter genom att förlänga utbildningarna är så klart helt fel och ren populism kombinerad med resursslöseri. Jag såg gärna att man tog steget fullt ut och återinförde gymnasieingenjörerna och klappade igen de högskoleingenjörsprogram som har låg efterfrågan från både studenter och arbetsgivare. Ett tips är att det finns en grupp potentiella ingenjörer som drar sig för att skaffa studielån och flytta till högskoleort och att det finns en grupp företag som hellre anställer en lokal yngre förmåga med praktisk utbildning än en akademiker som har vant sig vid glassigt storstads- och studentliv och inte tycker att Nisses Mekaniska Verkstad i Mellerud är speciellt frestande. ”

Signaturen Sv svarar Dr. Surpuppa: ”Jag anser att högskoleingenjörsprogrammet behövs på en arbetsmarknad i balans. De utgör ett komplement mellan civilingenjör och gymnasieingenjör. Två grupper som annars ligger allt för lång ifrån varandra.”

Signaturen Ingenjör kopplar ihop lönenivåerna med tillgången på utbildningsplatser: ”Det förekommer redan idag att ingenjörer får för underkvalificerade arbetsuppgifter och väldigt dåligt betalt. Det hade kanske varit mer lämpligt att öka platserna på de utbildningar som har bättre betalt. Exempelvis ekonomer, läkare och tandläkare. Risken blir annars att det inte är värt att utbilda sig till ingenjör då de kommer att bli utnyttjade och då kan de lika gärna sitta i kassan på en matvaruaffär för att ha råd att betala sina studieskulder. Ingenjörer har haft en väldigt dålig löneutveckling under många år redan. Läkarutbildningarna har till exempel få platser just för att hålla uppe lönerna. ”

Veikka föreslår en sorts garanti: ”Om staten "lurar" in ungdomar och de inte får ett kvalificerat jobb borde staten ta exempelvis kostnaden för studielånet. Den förlorade arbetsinkomsten och nedsatt eventuell pension får ju tyvärr ändå studenten ta men då tar åtminstone staten en del av sitt ansvar.”

Av: Katarina Ellemark
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

40 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
40
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Fyll din sommar 
med teknik-skatter

Fyll din sommar med teknik-skatter

På sommaren ska du hitta frid, och se till att låta hjärnan vila när du har fått massa ledig tid att till dussinet roliga platser bila.

Fransk laddstandard för elbilar

Fransk laddstandard för elbilar

Franska regeringen vill standardisera nätet av laddstationer för elbilar så att de kan laddas var som helst i landet. 2 kommentarer

BMW börjar frakt med 40 tons eldriven lastbil

BMW börjar frakt med 40 tons eldriven lastbil

Biltillverkaren BMW börjar frakta bilkomponenter från fabriken i München till logistikföretaget Scherm med en 40 tons eldriven lastbil. 9 kommentarer

Plast stöttar öppnad betongvägg

Plast stöttar öppnad betongvägg

Fiberarmerad plast kan ge tillbaka betongväggen sin styrka visar forskning i Luleå.

Ryska armén testar luftskepp

Ryska armén testar luftskepp

Ryska Augur RosAero Systems ska bygga luftskepp som ryska armén kan börja testa 2018. 24 kommentarer

Annons
Solplanet 118 timmar i luften

Solplanet 118 timmar i luften

Efter en resa som varade 118 timmar landade det soldrivna planet Solar Impulse 2 på Hawaii, en rekordlång soloflygning.

DEBATT
”Förbifart Stockholm en nödvändig investering”

”Förbifart Stockholm en nödvändig investering”

LÄSARBREV. Behovet av ett robust vägnät och då även Förbifart Stockholm är en nödvändighet för Sverige, tycker läsaren. 67 kommentarer

Soltaket gör bilen snålare

Soltaket gör bilen snålare

Hur mycket bränsle spar en bil genom att använda solceller på taket. Bilunderleverantören Webasto studerar frågan. 72 kommentarer

Viadukten blir vindkraftverk

Viadukten blir vindkraftverk

Utrymmet under vägbroar kan utnyttjas för att installera vindturbiner visar en studie gjord på Gran Canaria. 42 kommentarer

Flygplan flygkrasch Taiwan

”Wow, drog i fel reglage”

Piloten i det passagerarplan som i februari störtade i en flod i Taiwan stängde av planets enda fungerade motor. 17 kommentarer

Hur stoppar tejp sniglar?

Hur stoppar tejp sniglar?

TEKNIKFRÅGAN. Vad händer med snigeln när den kryper över snigeltejpen? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 17 kommentarer

Nasas flygande Marsvinge

Nasas flygande Marsvinge

Prandtl-m är namnet på den flygande vinge som Nasa tänker sig ska glida ner mot planeten Mars yta. 11 kommentarer

Förslaget: Gränsen för 
skatt på solel ändras

Förslaget: Gränsen för skatt på solel ändras

Efter den massiva kritiken: Regeringen har presenterat nya möjliga skatteregler för solcellsanläggningar. 21 kommentarer

Romson och Baylan: Vi siktar på 100 procent förnybart

Romson och Baylan: Vi siktar
på 100 procent förnybart

DEBATT. Energipolitiken är en grundläggande del av byggandet av ett hållbart samhälle, skriver miljöminister Åsa Romson (MP) och energiminister Ibrahim Baylan (S). 262 kommentarer

Biljättar sponsrar 
nya vätgasmackar

Biljättar sponsrar nya vätgasmackar

De tre japanska biltillverkarna Honda, Nissan och Toyota ska sponsra utbyggnaden av vätgasmackar i Japan. 62 kommentarer

Ficklampa som 
avslöjar tjuven

Ficklampa som avslöjar tjuven

En oansenlig ficklampa utrustad med gps-sändare ger signal om var en stulen resväska eller bil befinner sig. 21 kommentarer

Yumi

Sju heta industritrender

Höghastighetsinnovation och designade material. Rapport listar heta trender till 2030. 13 kommentarer

Utbyggt Heathrow vann flygplatskamp

Utbyggt Heathrow vann flygplatskamp

En tredje startbana blev det vinnande förslaget i en infekterad kamp om Londons framtida storflygplats. 3 kommentarer

Gör din röst hörd i Ny Teknik

Gör din röst hörd
i Ny Teknik

Hör av dig till vår debattredaktör Cecilia Laurén.

Så skriver du en debattartikel

Så skriver du en debattartikel

Sex smarta skrivtips.

Senaste nytt med Topplista

Mats Lewan och Helen Ahlbom, Ny Tekniks it och telekomreportrar.

Missa inga krönikor

Läs Mats Lewans och Helen Ahlboms krönikor om it-och telekom. Här hittar du hela det digitala arkivet med alla våra krönikörer.

jobb325 st

Utvalda lediga chefsjobb

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Hållfasthet betongvägg

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se